Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geelfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geelfilter

Ik vond in een oude fototas een geelfilter en heb deze op goed geluk uitgeprobeerd op een mistige ochtend. Foto was erg geel (uiteraard) en heb die in psp weggewerkt. Wat vinden jullie van het resultaat?

Is het zo dat een geelfilter normaal wordt gebruikt voor zw/wit fotografie?
    nikon D200 AF-S NIKKOR 18-200mm macro 105 mm 1:2.8

Jouw foto is mooi doortekend an de takken vooraan.
    Wel nog geel restjes...

Een geel filter wordt gebruikt in Z/W fotografie.
    Sommige fotografen hebben (hadden ??) die zelf bijna altijd opstaan als ze in open veld , of gebergte, foto's maken.

Het maakt de blauwe luchten donkerder en de wolken komen beter uit.
    Met het perfectioneren van de Z/W negatief emulsies een beetje minder gebruikt. Maar kan altijd nuttig zijn.
    Je kan het beschouwen als een super Skylight filter. Geeft wel een geelzweem in kleurenfotografie, uiteraard.

'k zal er eens een op mijn Fuji zetten en Z/W foto's maken....
    Gewoon als testje.

Groetjes

Skitch
    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
    Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Re: Geelfilter

Ik las in een redelijk professionele fotografieboek dat filters inderdaad essentieel zijn bij zwart-wit fotografie. Nu ga ik naar een winkel om dit te bestellen en blijkt bv. de geelfilter uit het assortiment te zijn verdwenen. Die man gaf als verklaring dat niemand dat nog gebruikt. Wat moet ik nu geloven? Dat tijdschrift is van augustus, dus niet verouderd.

Als er mensen zijn die dat nog gebruiken, waar bestellen jullie dit dan?
      Canon EOS 1000D - 18-55m - 75-300mm

Comment

Working...
      X