Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's erg donker afgedrukt

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Foto's erg donker afgedrukt

Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
    Je laatste 2 regels uit dat bericht kwam mij wat vreemd over, vandaar mijn verbazing.

Bij nader inzien kan ik dat wel begrijpen en hierbij mijn excuses.

Comment

Zoals blackbandit zegt: als je rekening houdt met je histogram krijg je normaal reeds goede prints.
      Ik gebruik nog wel een extra hulpmiddeltje: Ik heb een foto in photoshop gemaakt, in 3 gedeeld en deze gevuld met een blauwe, groene en rode kleur.
      Deze dan laten afprinten (in mijn geval steeds bij pixum) en dan de pc met de foto op zo opstellen dat deze ongeveer overeenkomt met de afgeprinte foto.
      Helpt ook nog een beetje.
      Als je bij verschillende centrales laat afprinten kan je voor elke centrale zo een print laten maken.
      Kan aannemen als je echt profesioneel bezig bent met fotografie dat kalibratie een onmisbaar ding is maar voor mij als hobbyfotograaf hoeft dit ook niet echt
      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

Comment

ze staan in Adobe RGB. Daar staat mijn camera én Photoshop op. Ik schiet ze in Raw en bewerk ze licht. Ik stuur ze als .tif naar Profotonet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
          Indien er namelijk wel een verschil in die dingen zou zitten wordt het afstellen voor je afdrukken bij je fotoservice toch wel een probleem .... en dat is nou net de énige nuttige reden die ik in dat kalibreren zag.
          Dat was ook het nut, dat ik in het kalibreren zag. Met het licht -->donker valt het me tegen, de kleuren zijn ok.
          Ik heb mijn scherm nu afgesteld zoals de afdruk van Profotonet en op die manier hoop ik bij de volgende lading foto's geen teleurstelling te hebben.
          Ik bedank iedereen voor de hulp en de adviezen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elbee9 Bekijk bericht
            ze staan in Adobe RGB. Daar staat mijn camera én Photoshop op. Ik schiet ze in Raw en bewerk ze licht. Ik stuur ze als .tif naar Profotonet
            Misschien toch eens proberen in sRGB?
            https://www.naturephotoportal.com/

Comment

ik stuur toch gewoon een jpg en srbg door hoor!
              en alles komt mooi terug
              nikon stuff

Comment

Er bestaan referentie fotos waarmee je visueel kan controleren in hoeverre je helderheid correct staat.

bijvoorbeeld

Zo bestaan er nog een reeks andere... (je kan eens even gaan googlen, afhankelijk waarvoor het moet dienen (wit en zwart gardaties of kleurbereik/afwijkingen.

Als je zo een foto eenmaal laat afdrukken, heb je steeds een vergelijk. Na een tijd krijg je met een bepaalde ref-foto ook een gevoel, toch zeker als je er redelijk langs zit.

Het kan maar helpen.

Comment

Working...
                X