Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's erg donker afgedrukt

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's erg donker afgedrukt

Ik heb een heel stel foto's in formaat 20 x 30cm laten afdrukken bij Profotonet. Het resultaat viel erg tegen, ze waren stukken donkerder dan op mijn scherm en sommige zwarte partijen waren flink dichtgelopen. In feite zijn ze het aankijken niet waard.
    Ik heb bij Profotonet geïnformeerd hoe dit kan en zij zeggen dat de prints hetzelfde zijn als mijn foto's op hun scherm. De 2 slechtste hebben ze nog eens afgedrukt, maar waren precies hetzelfde. Dus ik neem aan dat het probleem bij mij ligt.
    Ik schiet mijn foto's in Raw en bewerk ze licht. Mijn monitor is gekalibreerd met Spyder3 Elite en daarin wordt ook de brightness van de monitor verwerkt. Die staat inderdaad vrij hoog bij mij, maar Spyder adviseert stand 120 en zo hoog heb ik hem nog niet eens.
    Wie kan mij helpen?

Re: Foto's erg donker afgedrukt

Bekijk het histogram, dat is normaalgezien juister dan de weergave op je scherm.

Als je monitor te licht ingesteld is, en je gaat de foto's daar op bewerken, dan worden ze te donker afgedrukt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Maar hoe kan de monitor te licht zijn afgesteld wanneer ik regelmatig kalibreer? Mijn monitor staat donkerder dan Spyder3 aangeeft dat hij moet staan. Dan is wat ik op mijn monitor zie toch het juiste? En hoe weet ik welke stand ontwikkelcentrales aanhouden?
      Het histogram vertelt me waar de foto lichte en/of donkere partijen heeft. Maar toch niet hoe donker (of licht) de foto is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bekijk het histogram, dat is normaalgezien juister dan de weergave op je scherm.

Als je monitor te licht ingesteld is, en je gaat de foto's daar op bewerken, dan worden ze te donker afgedrukt.
        zo is dat !

grts
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

Comment

Ik heb er geen verstand van , vind het kalibreren eigenlijk sowieso al raar omdat ik thuis met een gekalibreerd scherm er weinig aan kan doen wat of hoe een ander aan zijn/haar scherm instelt...
          Maar dit lezen komt bij mij dus wel een vraag op.

Als ik met kalibratie hulpmiddel merk aaa MIJN scherm af stel....en daarna kalibratie hulpmiddel van de firma bbb neem.... staan mijn instellingen dan nog gelijk en hoeft/is er dus niets veranderd ?

Ofwel:
          De kalibratie hulpmiddellen van verschillende fabrikanten....zorgen die eigenlijk wel voor exact de zelfde afstellingen ?

Ofwel...zouden ze bij Profotonet misschien een ander kalibratie toestel gebruiken dan de TSer waardoor dit verschil komt ?
          Even navragen bij die lui wat ZIJ gebruiken voor kalibratie ?
          Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

Ik heb nog nooit gekalibreerd en altijd prima afdrukken.
            Als je histogram goed staat mag je een afdruk verwachten die goed om aan te zien is.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Je kan het scherm instellen zoals jij dat het liefste ziet, in een goed verlichte of in een donkere kamer ziet dezelfde foto er wel anders uit.

Ik heb ook nog nooit een scherm gekalibreerd, en de afdrukken die ik laat maken zien er over het algemeen ook goed uit. Tijdens de bewerking let ik wel altijd op het histogram, als dat juist is, dan zouden de afdrukken ook niet ver naast mogen zitten.

Een paar maanden geleden kreeg ik wel foto's aan met een flinke groenzweem, maar dat lag aan de afdrukcentrale. Ze hebben dezelfde foto's een tweede keer afgedrukt, en toen waren ze wel goed (dat was bij Aldi-fotoservice).
              BD0338BE

Comment

foto's eerst bewerkt in ps?
                zoja staan ze dan in rgb of cmyk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieselke Bekijk bericht
                  foto's eerst bewerkt in ps?
                  zoja staan ze dan in rgb of cmyk?
                  Bij de meeste afdrukcentrales moet je de foto's in sRGB afleveren, daar worden ook al wel eens fouten mee gemaakt, en dan zijn de kleuren niet goed.
                  BD0338BE

Comment

Misschien een domme opmerking van me maar sommige beeldschermen passen de helderheid aan naarmate het omgevingslicht meer of minder wordt en is dat van invloed geweest.

Nu je foto's hebt van Profotonet kun je het beeldscherm tijdelijk op een minder professionele wijze afstellen.
                    Je houdt de foto's van Profotonet naast/voor je scherm, waar je de digitale versie van de foto op projecteert en gaat net zo lang stellen tot alle afgedrukte foto's overeenkomen met de digitale versie.
                    Zo stel ik mijn beeldscherm af en heb geen behoefte aan dure apparatuur om te calibreren.
                    Moet wel zeggen dat ik een hobby-fotograaf ben (die tot het eind der tijden op beginnersniveau blijft hangen) en geen ontevreden klanten krijg wanneer de kleuren iets afwijken.

Wanneer je de oorzaak van de te donkere afdrukken hebt opgespoord kun je altijd weer met je calibratietools afstellen.

By the way:
                    De helderheid van mijn scherm staat op 7% in de 'fotobewerkmodus'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht

Als ik met kalibratie hulpmiddel merk aaa MIJN scherm af stel....en daarna kalibratie hulpmiddel van de firma bbb neem.... staan mijn instellingen dan nog gelijk en hoeft/is er dus niets veranderd ?
                      Dat is toch de moraal van kalibreren?
                      Als je een afstand van 50 cm meet met een meetlint van merk aaa dan kan het toch niet zo zijn dat meetlint van merk bbb iets anders meet dan 50cm?

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je je scherm hebt gekalibreert maar geen flauw idee hebt waarom.
                      Nou ja, beter zo dan een slecht afgesteld scherm.

Comment

Misschien de foto in kwestie is hier op het forum tonen indien mogelijk?
                        Mijn website | Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                          Dat is toch de moraal van kalibreren?
                          Als je een afstand van 50 cm meet met een meetlint van merk aaa dan kan het toch niet zo zijn dat meetlint van merk bbb iets anders meet dan 50cm?
                          Ja hoor....dat kan best....
                          Net als dat waterpas merk A iets waterpas laat zien....terwijl merk B toont dat het toch echt nog niet waterpas is, of een weegschaal van merk a ook iets anders aan kan geven dan merk B tenzij......

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je je scherm hebt gekalibreert maar geen flauw idee hebt waarom.
                          Nou ja, beter zo dan een slecht afgesteld scherm.
                          Nou nou...
                          Dit is een antwoord waar ik weinig van leer... ik mag misschien dom overkomen, maar ik leer wel graag. (op mijn eigen manier)
                          Ik dacht dat een forum ook bedoeld was om vragen te kunnen stellen ?
                          Ik kom hier nog niet zo lang maar mocht dat hier niet kunnen dan hoor ik dat graag, dan was dit mijn laatste vraag hier....

Dat ik geen flauw idee van het waarom heb klopt en had ik ook al beschreven.
                          Of mijn scherm wel of niet slecht is afgesteld hou ik maar in het midden....
                          Ik heb er in iedergeval géén speciaal daarvoor bedoeld product voor gekocht.

Zie het begin van dit lijntje al voor een duidelijk voorbeeld waardoor ik het nutteloze zie van het kalibreren.
                          Bij de TSer is dat kalibreren toch echt gedaan met een speciaal daarvoor bedoeld en aangekocht ding.... en dan tóch nog dat grote verschil ???

Ik lees uit het verhaal dat de afdruk service de foto ook donker ziet op hun scherm, en ik neem aan dat dit toch wel met professioneel spul gekalibreerd ?

Als TSer zijn foto's dan niet zo donker ziet als de afdrukservice .....op een toch óók gekalibreerde scherm ..... is er toch ergens een kalibratie toestel die iets níét goed heeft afgesteld.... lijkt mij?

Is mijn vraag dan zo raar of er dan misschien verschil in die dingen zit ?

Overigens... ik heb mijn scherm zo afgesteld dat een foto uit mijn printer (want ik druk ze zelf af) redelijk overeen komt met de werkelijke kleuren...
                          Het was even klungelen voor ik die "werkelijke" kleuren uit mijn printer kreeg....maar ik heb hier dan ook geen kalibratie ding voor gekocht maar slechts een stukje (gratis) software gebruikt dat in een andere lijn eens als tip is gegeven.

Ik vind dat ding kopen namelijk toch best een beetje te duur als je slechts hobby fotograaf bent die aan die hobby niets verdient.....
                          Ik heb dus ook geen ervaring met dit soort spul en dacht hier mijn vragen te mogen stellen voor enig uitleg, sorry dan als dat dom overkomt .

Bovendien heb ik nog veel meer hobby's die ook geld kosten en die ik ook niet op wil geven.

Comment

@Nick Altena
                            Je duikt wel erg enthousiast de slachtofferrol in hè?

Maak je geen zorgen, ik heb niet geschreven dat ik je dom vind.
                            Je mag vragen wat je wil op dit forum.

Succes met de hobby en je vele andere hobby's.

Comment

Je laatste 2 regels uit dat bericht kwam mij wat vreemd over, vandaar mijn verbazing.
                              Geenszins de bedoeling in een slachtoffer-rol te zijn hoor... ik bijt wel van me af....

Maar daar waar ik hier voor ben en mijn vragen schrijf .... iets zinnigs leren uit die opmerking kon ik niet... en dat laat ik dan ook horen.

Als je toch al niet al te veel geld te besteden hebt, veel hobby's hebt.... en ook al twijfelt over het wel of niet aanschaffen van een kalibratie toestel .... en dan hier leest dat dat blijkbaar toch niet altijd goede resultaten geeft bij een drukker .... tja.... dan stel ik mijn vragen....en hoop dat een antwoord te krijgen waar ik iets van opsteek.

Indien er namelijk wel een verschil in die dingen zou zitten wordt het afstellen voor je afdrukken bij je fotoservice toch wel een probleem .... en dat is nou net de énige nuttige reden die ik in dat kalibreren zag.

De komende weken even te druk om me hiermee bezig te houden, ik kijk later zeker nog wel eens in deze draad , maar kan voorlopig dus even geen antwoord geven.

Comment

Working...
                              X