Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lr vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lr vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht

Ik denk dat het belangrijker is je foto in cmyk te zetten voor je hem doorstuurt dan te zorgen dat je geen pixel teveel doorstuurt.
    en kan je dan ook vertellen als het zo belangrijk is welke parameters er moeten gevolgd worden voor de omzetting naar cmyk??????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
      en kan je dan ook vertellen als het zo belangrijk is welke parameters er moeten gevolgd worden voor de omzetting naar cmyk??????
      Omdat ik het niet beter zal kunnen uitleggen:

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
      Er is maar één goeie manier om foto's van RGB naar CMYK om te zetten:

In Photoshop CS2: Bewerken > Omzetten in profiel - ISO Coated... of Euroscale Coated of Euroscale Uncoated, naargelang het papier waarop gedrukt wordt - relatief colorimetrisch met zwartpunt compensatie.

MAAAAR!!!!!!!!!!

Ik ben zo vrij geweest beide foto's even na te kijken.
      De foto met het rood geeft weining verschil na omzetting, alleen het helder rode driehoekje verandert lichtjes.
      De foto met de blauwe schotel daarentegen

Hoe kan je dit voorkomen.

Eerst en vooral: zorg ervoor dat je foto's niet overgesatureerd zijn, ga dus zeker niet in Photoshop de saturatie opdrijven.

Twee: voor productfotografie werk je best in Adobe RGB, zodat het blauw niet verandert.

Drie: zet bij het beoordelen van je foto's altijd de functie: Weergave > Kleuren Proefdrukken aan!!!!!!!! Dit is de allerbelangrijkste functie voor iedereen die drukwerk moet aanleveren.
      Alleen op deze manier krijg je een zicht op hoe de kleuren zich gaan gedragen in drukwerk.
      Beter nog is: Weergave > Instellen Proef > Eigen en dan een van de hogergenoemde profielen gebruiken - relatief colorimetrisch met compensatie zwarte punten.

Vier: zet de functie Weergave > Kleuromvangwaarschuwing aan!!!!!!!!! Ook heel belangrijk, want zo zie je meteen welke kleuren niet drukbaar zijn en bijgevolg zullen veranderen.

Vijf: als er kleuromvangwaarschuwing is kan je eventueel alleen het blauw lichtjes desatureren (via aanpassingslaag - tint/verzadiging), tot de waarschuwing bijna helemaal verdwenen is.
      Wordt het blauw te plat? Ja, dat is normaal. Dit gesatureerde blauw zal je nooit gedrukt krijgen.
      Je kan dan eventueel ook nog via selectieve kleur (ook aanpassingslaag) het blauw nog wat "uitzuiveren".

Maak je geen enkele illusie, dit blauw krijg je nooit zo gedrukt, hooguit een blauw dat er wat op lijkt.

Kijk er deze cursus maar eens op na: http://www.marc-en-ciel.be/Cursus/Kleurbeheer.pdf.

Nog een goeie raad (als het nog mag?) als je producten fotografeert en de kleur "juist" moet zijn, probeer dan deze werkwijzen eens, het werkt écht en het levert meetbaar de juiste kleur op: http://www.marc-en-ciel.be/Cursus/123kleur.pdf en
      http://www.marc-en-ciel.be/Cursus/123kleurRAW.pdf

Succes!

PS. Ik heb de foto's nog eens goed bekeken. Het lijkt mij dat je deze met een 3D-programma gemaakt hebt?
      In dat geval vergeet de opmerkingen over productfotografie.
      Alle andere opmerkingen blijven geldig.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

20mb voor een jpg? Ik heb een 5DII mijn raw files zijn maar ongeveer 25MB, als ik die omzet naar jpg zijn die er nog ongeveer 7.

En jij maakt ervan op de hoogst mogelijk kwaliteit voor het formaat dat ze willen afdrukken. De ts zegt wel degelijk dat ze hem vragen de foto's te sturen in de hoogst mogelijke kwaliteit als ze het enkel wouden in de hoogst mogelijke kwaliteit voor wat ze gingen afdrukken hadden ze dat wel zo gevraagd en hadden ze wel formaten opgegeven. Ik zie zelfs het probleem niet om de foto's in max resolutie (jpg) door te sturen. Ze zijn zeker niet te groot en de klant kan nog altijd zijn formaat aanpassen naar de noden van het moment. Want stel je voor dat hij eerst van plan is een foto van 4x8 in de book te zetten maar bij het samenstellen dat het beter zou uitkomen dat het A4 is, dan moet hij je opnieuw lastig vallen.

Ik denk dat het belangrijker is je foto in cmyk te zetten voor je hem doorstuurt dan te zorgen dat je geen pixel teveel doorstuurt.
        Of die jpg 10,15, of 20 .. mb is, je kan hem nog altijd niet attachen aan een mail.
        Waarom het juiste formaat sturen:
        a) omdat het kleiner is
        b) omdat jij alle moeite doet om een mooie foto in LR te maken, en die zelf wil verkleinen naar het juiste formaat en in de juiste kleurruimte om te printen.

Want je gaat een jpg doorsturen , dus niet lossless. Die klant krijgt dat, zegt oei, dat is wat groot, steekt dat in picasa, rommelt wat, saved met verlies in de verkeerde kleurruimte: resultaat: teleurstelling.

"Mijn klant is slim genoeg om dat niet te doen": dan zou hij de vraag aan jou wel nauwkeuriger stellen. 90 % van de digitale fotografen snapt niet waarover het gaat, 99% van de klanten zeker niet. Je merkt dat wel aan de reglementen van sommige wedstrijden. Sommige zitten nog altijd in het stadium van 72dpi beelden op de website te zetten om copieren te vermijden.

Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Omdat ik het niet beter zal kunnen uitleggen:
          sorry maar er staat nergens bij hoe die druk gaat gebeuren.
          Als jij de uitleg die je aanhaald volgt kun je maar hopen dat het bij een gestandariseerde drukker in offset gedrukt wordt.
          Wat als het helio is?
          wat als het zeefdruk is?
          .....

Op welk soort papier wordt er gedrukt?
          krantepapier?
          mat papier?
          gestreken papier?
          ....

Wat jij voorsteld kan je vergelijken met volgende:
          De drukker vraagt me de tekst te vertalen.
          Jij als goede belg hebt de reactie dat het dan wel in het Duits en Frans zal moeten.
          Blijkt dat het eigenlijk in het Grieks moest zijn........
          m.a.w. ge doet natte-vinger-werk en je doet kompleet nutteloos werk.
          (lees eens goed de volledige tekst die je aanhaald)

Omzetten naar CMYK doe je enkel en alleen als je alle parameters kent van de druk.
          Dan vraag je aan de drukker welke normen of profiel je voor hem best volgt.
          Een drukker met ietwat kennis van kleur zal zelf de gepaste omzetting doen in zijn rip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Of die jpg 10,15, of 20 .. mb is, je kan hem nog altijd niet attachen aan een mail.
            Waarom het juiste formaat sturen:
            a) omdat het kleiner is
            b) omdat jij alle moeite doet om een mooie foto in LR te maken, en die zelf wil verkleinen naar het juiste formaat en in de juiste kleurruimte om te printen.

Want je gaat een jpg doorsturen , dus niet lossless. Die klant krijgt dat, zegt oei, dat is wat groot, steekt dat in picasa, rommelt wat, saved met verlies in de verkeerde kleurruimte: resultaat: teleurstelling.

"Mijn klant is slim genoeg om dat niet te doen": dan zou hij de vraag aan jou wel nauwkeuriger stellen. 90 % van de digitale fotografen snapt niet waarover het gaat, 99% van de klanten zeker niet. Je merkt dat wel aan de reglementen van sommige wedstrijden. Sommige zitten nog altijd in het stadium van 72dpi beelden op de website te zetten om copieren te vermijden.

Dpaul
            Een jpg is geen 10, 15 of 20mb maar 5 tot 10 en die kan je wel in een mail steken.
            Waarom te klein versturen, misschien wil die drukker laatste moment een grotere foto en wat denk je dat het slechtste resultaat opleverd een foto vergroten of verkleinen?
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX

Comment

Een jpg is geen 10, 15 of 20mb maar 5 tot 10 en die kan je wel in een mail steken.
              Waarom te klein versturen, misschien wil die drukker laatste moment een grotere foto en wat denk je dat het slechtste resultaat opleverd een foto vergroten of verkleinen?
              moraal van het verhaal.
              I.p.v. een onduidelijke vraag te stellen op een forum waar dan de meest wilde antwoorden op komen, zou de vraagsteller misschien eens kontakt kunnen nemen met de drukker en exact vragen wat hij moet doorsturen, in welke vorm.
              In de meeste antwoorden hier lees ik enkel gissingen van als als,....
              Wie weet weet de drukker wel waar hij mee bezig is, per slot van rekening moet hij verder met het aangeboden materiaal.

PS ik heb er nu al enkele jaartjes opzitten in de grafische wereld en heb nog nooit meegemaakt dat een drukker een klant opat.

Comment

a) Ik neem aan dat U met een compactje werkt, maar de mijne zijn 14mb. En als het een slimme drukker is dan vraagt hij zelfs niet om jpgs,maar iets anders, en dat is altijd groter..
                b) Het gaat niet om wat het betere resultaat oplevert, verkleinen of vergroten, het gaat erom dat je HET BESTE resultaat wil , en dat is het juiste formaat.

En nu kan iedereen nog veel meer drogredenen uitvinden, maar als jet HET BESTE resultaat wil hebben, dan stuur je HET JUISTE formaat op. (en wellicht niet in jpg)

Paul.
                DPaul - A.FIAP

Comment

a) Ik neem aan dat U met een compactje werkt, maar de mijne zijn 14mb. En als het een slimme drukker is dan vraagt hij zelfs niet om jpgs,maar iets anders, en dat is altijd groter..
                  b) Het gaat niet om wat het betere resultaat oplevert, verkleinen of vergroten, het gaat erom dat je HET BESTE resultaat wil , en dat is het juiste formaat.

En nu kan iedereen nog veel meer drogredenen uitvinden, maar als jet HET BESTE resultaat wil hebben, dan stuur je HET JUISTE formaat op. (en wellicht niet in jpg)

Paul.
                  Hoe ga je dat groter formaat dan doorsturen? Je wil toch enkel via mail sturen?
                  Je kan argumenten blijven aanhalen om je gelijk te krijgen.En nee ik werk met een 5DII en mijn raws zijn maar 25MB. Misschien heb ik een slechte versie (sraw staat niet op).
                  En misschien kan die drukker wel beter verkleinen dat de topic starter, wat me logisch lijkt als hij deze vraag al moet stellen. Of zie ik dit nu ook weer fout? Zie jij de topic starter als iemand die 100% weet hoe hij een foto moet verkleinen en juist afleveren? Dan had hij volgens mij deze vraag niet gesteld.

Comment

Hoe ga je dat groter formaat dan doorsturen? Je wil toch enkel via mail sturen?
                    Je kan argumenten blijven aanhalen om je gelijk te krijgen.En nee ik werk met een 5DII en mijn raws zijn maar 25MB. Misschien heb ik een slechte versie (sraw staat niet op).
                    En misschien kan die drukker wel beter verkleinen dat de topic starter, wat me logisch lijkt als hij deze vraag al moet stellen. Of zie ik dit nu ook weer fout? Zie jij de topic starter als iemand die 100% weet hoe hij een foto moet verkleinen en juist afleveren? Dan had hij volgens mij deze vraag niet gesteld.
                    Elke drukker die serieus met foto's e.d. bezig is gebruikt of een ftp server of vraagt simpelweg een fysieke drager(cd, usb stick,...) door te sturen.
                    En als ik er verder moet mee werken (en ik ben niet alleen) vraag ik zelf een tiff, om gepruts met jpegkwaliteit enz te vermijden.
                    Er zijn nog heel veel emailpostbussen waar een serieuze beperking opzit kwa volume.
                    Voor de rest zie hoger.

oeps stukje vergeten
                    de vraagsteller stelt:
                    Nu heeft men mij gevraagd om enkele foto's te leveren om in een boek te publiceren.
                    in mijn woordenboek is leveren niet gelijk aan emailen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                      Elke drukker die serieus met foto's e.d. bezig is gebruikt of een ftp server of vraagt simpelweg een fysieke drager(cd, usb stick,...) door te sturen.
                      En als ik er verder moet mee werken (en ik ben niet alleen) vraag ik zelf een tiff, om gepruts met jpegkwaliteit enz te vermijden.
                      Er zijn nog heel veel emailpostbussen waar een serieuze beperking opzit kwa volume.
                      Voor de rest zie hoger.

oeps stukje vergeten
                      de vraagsteller stelt:
                      Nu heeft men mij gevraagd om enkele foto's te leveren om in een boek te publiceren.
                      in mijn woordenboek is leveren niet gelijk aan emailen.
                      Mijn opmerking ging over het vorige niet over de vraag van de topic starter

Comment

Zie jij de topic starter als iemand die 100% weet hoe hij een foto moet verkleinen en juist afleveren? Dan had hij volgens mij deze vraag niet gesteld.
                        Ik denk dat ik je daar ga gelijk geven.

Wij sloven ons uit om advies te geven, maar er komen weing verduidelijkingen.
                        Want zoveel is zeker, op de oorspronkelijke vraagstelling kan geen eenduidig antwoord gegeven worden.
                        Dan beginnen we maar veronderstellingen te maken, met alle gevolgen vandien.

Het erge is, dat als je de vraag juist stelt, je geen antwoord nodig hebt

Paul
                        DPaul - A.FIAP

Comment

[QUOTE=DPaul;2862270]Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday
                          Zie jij de topic starter als iemand die 100% weet hoe hij een foto moet verkleinen en juist afleveren? Dan had hij volgens mij deze vraag niet gesteld./QUOTE]

Misschien kan je dan beter eerst verduidelijking vragen aan de poster alvorens in het wilde weg te gissen.

Comment

Working...
                          X