Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lr vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lr vraagje

Als ik mijn raw foto's in Lr verklein om op mijn site te zetten dan pas ik de afbeeldingsgrootte als volgt aan: lange rand 900 pixels,resolutie 320 pixels per inch en standaard verscherpen voor scherm.
    Nu heeft men mij gevraagd om enkele foto's te leveren om in een boek te publiceren.
    Deze foto's moeten geleverd worden in de hoogst mogenlijke jpeg kwaliteit.
    Hoe moet ik de afbeeldingsgrootte dan aanpassen?

Alvast bedankt.
    www.fotojoel.be
    7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

Re: Lr vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht

Alvast bedankt.
    Niet aanpassen, maar rechtstreeks van RAW exporteren naar JPG. 300dpi lijkt me dan genoeg. Als ik mijn 20mb RAW bestanden op deze wijze exporteer krijg ik een ca. 8mb JPG. Succes.
    http://www.opmeeractueel.nl
    Panasonic Lumix DMC G7 24-140mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
      Als ik mijn raw foto's in Lr verklein om op mijn site te zetten dan pas ik de afbeeldingsgrootte als volgt aan: lange rand 900 pixels,resolutie 320 pixels per inch en standaard verscherpen voor scherm.
      Nu heeft men mij gevraagd om enkele foto's te leveren om in een boek te publiceren.

Alvast bedankt.
      Dan is het belangrijk te weten hoe groot ze je afbeeldingen gaan gebruiken(afdrukken).
      vb 20cmx15cm=ong 8 inch x 6 inch a 300 dpi geeft
      (8*300=2400) x (6*300=1800) dus 2400px x 1800px

Comment

Hoogste kwaliteit JPEG: hele foto gebruiken(de sensormaat pixels) en geen compressie toepassen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gewoon van RAW naar hoogste JPEG kwaliteit en 240 à 300 DPI en verscherpen voor bvb. mat papier.
          De afbeeldingen die enkel op een (PC) scherm worden weergegeven via een website hoeven geen grotere dichtheid dan 96 DPI te hebben.Je doet er inderdaad goed aan deze te verscherpen voor "scherm".
          "You don't take a photograph, you create it"
          5DmkIII|5DmkII|CZ Distagon 2.8/21|CZ Planar 1.4/50|EF 24-70/2.8 L II|EF 85/1.8|EF 200/2.8 L II|EF 70-200/2.8 L IS II

Comment

DPI heeft er niks mee te maken, dat wordt pas interessant als je afmetingen weet.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gewoon het verkleinen uitzetten in lightroom en zo exporteren.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                DPI heeft er niks mee te maken, dat wordt pas interessant als je afmetingen weet.
                Juist, eerst vragen hoe groot ze dat gaan afdrukken.

(Zie ook mijn tut hier op BD van jaaaaaren geleden.)
                Je kan ook nog gaan vitten of het nu DPI of PPI is, maar voor LR niet echt spannend.

Dpaul
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

Comment

Waarom moet je die afmetingen weten ?

Gewoon je foto in onveranderde resolutie en zo laag mogelijk JPG compressie doorsturen (want jpg comprimeert altijd). Zowel bij vergroten als het verkleinen van de resolutie van je foto gaat eigenlijk informatie verloren : bij het verkleinen, omdat er effectief pixels wegvallen, bij het vergroten omdat er pixels bijkomen na interpolatie (op de een of andere manier). Die bijkomende pixels bevatten niet plots meer informatie, maar worden wel "misbruikt" als je nadien bv. je foto terug verkleint...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Waarom moet je die afmetingen weten ?
                    Om de eenvoudige reden dat een foto van 22 megabyte met de mail opsturen niet zo handig is.
                    Ook is het onwaarschijnlijk dat er op A2 gaat afgedrukt worden. Je moet alleen doorsturen wat ze nodig hebben, en dat zal wel een postkaart zijn.

Dpaul
                    DPaul - A.FIAP

Comment

Als het gaat over enkele foto's, dan speelt dat niet veel een rol...
                      En 22 MB lijkt me toch wat veel : De RAW's uit mijn toestel zijn 13 MB (voor 12 Mpixel). JPG maakt die nog wel wat kleiner...
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Juist, eerst vragen hoe groot ze dat gaan afdrukken.
                        Onbelangrijk, ze vragen de hoogste jpeg kwaliteit, dus alle pixeltjes zonder kompressie opsturen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Onbelangrijk, ze vragen de hoogste jpeg kwaliteit, dus alle pixeltjes zonder kompressie opsturen.
                          Sorry, maar dat heeft er niets mee te maken.

De hoogste kwaliteit jpg -> voor het formaat dat ze willen afdrukken.
                          En stuur maar eens 20mb of 13mb of 40 mb (als je een MF cam hebt) als attachment, vooral als dat nutteloos blijkt te zijn.

Lees mijn tut eens hier op ebay van jaaaaren geleden. Was toen ook al zo niet simpel om te snappen.

Paul
                          DPaul - A.FIAP

Comment

grote bestanden tot 2 gigabyte kan je gerust opsturen op de site

je hoeft je zelfs niet te registreren, gewoon het bestand aanklikken en het email adres invullen en op "transfer" klikken ..... de tegenpartij krijgt dan een emailtje met een link waar ie de "grote" bestanden kan downloaden .... zo heb ik al meermale films van 700 mb en meer doorgestuurd naar een vriend. Makkelijk zat .....
                            [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                              Sorry, maar dat heeft er niets mee te maken.

De hoogste kwaliteit jpg -> voor het formaat dat ze willen afdrukken.
                              En stuur maar eens 20mb of 13mb of 40 mb (als je een MF cam hebt) als attachment, vooral als dat nutteloos blijkt te zijn.

Lees mijn tut eens hier op ebay van jaaaaren geleden. Was toen ook al zo niet simpel om te snappen.

Paul
                              20mb voor een jpg? Ik heb een 5DII mijn raw files zijn maar ongeveer 25MB, als ik die omzet naar jpg zijn die er nog ongeveer 7.

En jij maakt ervan op de hoogst mogelijk kwaliteit voor het formaat dat ze willen afdrukken. De ts zegt wel degelijk dat ze hem vragen de foto's te sturen in de hoogst mogelijke kwaliteit als ze het enkel wouden in de hoogst mogelijke kwaliteit voor wat ze gingen afdrukken hadden ze dat wel zo gevraagd en hadden ze wel formaten opgegeven. Ik zie zelfs het probleem niet om de foto's in max resolutie (jpg) door te sturen. Ze zijn zeker niet te groot en de klant kan nog altijd zijn formaat aanpassen naar de noden van het moment. Want stel je voor dat hij eerst van plan is een foto van 4x8 in de book te zetten maar bij het samenstellen dat het beter zou uitkomen dat het A4 is, dan moet hij je opnieuw lastig vallen.

Ik denk dat het belangrijker is je foto in cmyk te zetten voor je hem doorstuurt dan te zorgen dat je geen pixel teveel doorstuurt.
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

Comment

Working...
                              X