Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanbevolen kijkafstand 27 inch monitor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aanbevolen kijkafstand 27 inch monitor

Ach, bij Mac is de hardware helemaal op elkaar afgestemd en specifiek uitgekozen, Windows laat het toe om een grote diversieteit aan hardware te gebruiken. En toch werkt het !!! Dat is in principe de grote kracht van Windows. En ook Windows kan snel zijn. Ik verbaas me altijd hoe snel die Dell desktops altijd zijn (tenminste de GX280 versies met hun oude P4 3GHz).

Kortom, ik zie de Mac altijd als de F1-auto die een heel speciale toepassing heeft met de daarbij behorende zeer selecte groep interne componenten. De Windows-PC zie ik liever als de Audi R4, ook zeer snel, maar meer een allemansvriend en met meer flexibiliteit.

Overigens werk ik zelf met Windows voor foto- en videobewerking, voor de rest met Linux, maar als ik de centen had zou er een knappe Mac komen te staan, want zoals eerder vermeld: ik vindt het comcept waarbij alles in het scherm geïntegreerd zit wel heel handig en ruimte-besparend.

Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

Hartelijk dank voor jullie reacties De meningen zijn uiteraard wat verdeeld maar zo te lezen is een kijkafstand van circa 80 cm voor het gebruik van een 27 inch monitor niet eens zo gek.

Comment

Zoals haast gebruikelijk hier op dit forum zal ik met mijn reactie wel op de ene of de andere zijn gevoellige teentjes trappen maar wil toch mijn bevinden meegeven.

Zelf werk ik (al jaren) met een TV LCD van 37inch op een "normale" werkafstand van 60 cm (hangt aan de muur).

Destijds was het een weloverwogen keuze naar beeldresolutie (full hd), kleur-en beeldkwaliteit.
        Vandaag de dag ben ik nog steeds superblij met de werking van het scherm. Het is zalig om photoshop erop los te laten. De werkafstand is enkel de eerste dag een beetje raar maar je geraakt er vlug aan gewend. Nu zou ik zelfs naar wat groter durven gaan.
        De resolutie van 1920x1080 is ruim voldoende om de icoontjes en andere tekentjes niet te klein weer te geven.
        Per slot van rekening ben je in PS toch continu bezig met het in-en uitzoomen om -zo nodig- op pixelniveau te werken.

Mensen hebben de gewoonte om zich gauw aan te passen zodat jouw 27inch monitor vlug "vertrouwd" zal zijn.

Veel succes verder.

Alain,

Comment

Hoi Alain,

Nog niet zo'n gek idee hoor. Zelf ook al aan gedacht. Ik vraag me alleen af of een lcd tv eigenlijk ook de kleuren trouw kan weergeven zoals een lcd monitor op een computer. Toch wel belangrijk als je met foto's bezig bent. Wat voor lcd tv gebruik je trouwens?

Als me iets weerhoudt van die imac 27" is toch wel de behoorlijk hoge resolutie t.o.v. 27".
          Als je 's avonds eens achter je computer zit allemaal geen probleem maar als je daar ettelijke uren moet achter zitten.

Die panels zoals in PS of Aperture, Final Cut Express en andere die geven toch erg kleine lettertjes op een 27" iMac vind ik. Toch zeker als je ogen niet al te best zijn en snel vermoeid zoals bij mij het geval. Een 24" iMac vond ik daarom veel beter.

Ik had anders al aan een MultiSync® LCD2690WUXi² van NEC gedacht.
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Laat me duidelijk zijn, het is niet mijn bedoeling om hier te beweren dat een LCD TV de meest ideale manier is om foto's te bewerken hoor.
            Wel is het een bijzonder goed compromis tussen prijs en kwaliteit, een oefening dat wij toch telkenmale moeten uitvoeren in de aanschaf van iets nieuws!

Zelf heb ik gekozen voor een TV van LG, weliswaar met HDMI aan de pc gekoppeld.

Het enige dat moest gedaan worden was het contrast 20% opkrikken en de kleuren kwamen overeen met deze uit het labo.
            Van de rest zoals scherpte, resolutie, afstand, verhouding niets dan lof.

Ik kan me voorstellen dat na drie jaar de technieken (zoals LED LCD) nog verbeterd zijn zodat ik ook in de toekomst "mijn" trend zal aanhuden en bij TV's blijven als PC-scherm.

Succes,

Alain,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
              Het enige dat moest gedaan worden was het contrast 20% opkrikken en de kleuren kwamen overeen met deze uit het labo.
              Bij het werken met 2 monitoren is het wel fijn als ze beiden dezelfde kleuren weergeven. Kan iemand mij een programma aanbevelen waarmee ik gemakkelijk beide schermen kan afregelen?

Sorry voor de off-topic, maar omdat de meerdere-schermen-optie al besproken is, leek het me toch wel een relevante vraag.

Groeten,
              Mischa
              Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

@Misha: Tja, twee schermen op mekaar afstemmen ... zal niet veel anders opzitten dan calibratie-apparatuur aanschaffen en beide schermen de revue laten passeren. Technisch gesproken moeten beide schermen dan "gelijk" lopen.

Persoonlijk zou ik het niet aanraden en gewoon leren werken met de verschillen. Apparatuur om te calibreren is niet goedkoop en moet om de zoveel tijd (ik meen ergens 3 maanden gelezen te hebben) herhaald worden.

Het was nog niet vermeld maar ik gebruik een aparte pc met internetverbinding waaraan een 22inch monitor hangt. Ik zou moeiteloos beide schermen met elkander kunnen laten werken maar ik begin er niet aan. Heb het eens gedaan (voor the fun) maar het was niet praktisch en de kwaliteit van beide schermen gingen wat naar beneden.

O ja, voor ik het alweer vergeet, een belangrijke parameter voor mijn keuze van TV scherm was de eenvoud van installatie. Geen gedoe met SLI-koppelingen en/of externe beeldschermkaarten om per se de hoge resoluties te behalen bij de grotere pc-montioren.

Alain,

Comment

Hallo,
                  Hoewel deze discussie toch al een beetje stil is gevallen, een extra input.
                  In mijn professioneel leven ben ik ook preventieadviseur in een dienstverlenende organisatie, en dus goed thuis in kantoorergonomie.

In het Handboek Ergonomie 2010 van Wolters Kluwer opgezocht wat ideale kijkafstanden zijn voor beeldschermen(variatie minimaal tot maximaal):
                  14" 50 - 70cm
                  15" 55 - 75cm
                  17" 60 - 85cm
                  19" 70 - 95 cm
                  21" 75 - 105cm
                  22" 80 - 110cm

Maar er is geen voorziening boven 22 inch. echt verder zal een heel scherp zicht vragen, en is dus slechts bij uitzonderingen(legerpiloot?) te vinden. De afstanden voor 22" zou je ook kunnen aannemen voor een 27".
                  Het gebruik van een beeldscherm is onderworpen aan enkele aandachtspunten:
                  Algemeen overzicht op het scherm als user interface (software tot gebruiker)
                  Detailzicht: hogere resolutie te ver p)laatsen zal je niet toelaten de fijnste details te zien, je moet er van uitgaan dat je de pixel op goede kijkafstand kan onderscheiden aan 0.3mm op 0.3mm.
                  Helderheid scherm: best helderheid verminder tot rond 80% (dus geen overstraling met detailverlies)
                  Teken/letters op het scherm: naast de afbeelding van de foto (te bewerken) moet je ook de instructies kunnen geven via de thumbnails van de instrumenten of bv crop afmetingen.
                  Contrastomvang: hogere contrastomvang laat je toe verderaf details waar te nemen.
                  Glanzend scherm ziet er goed uit maar is nooit zo kleurecht in vergelijking met mat scherm. Dus voorkeur voor mat scherm.

mvg

Franky

Comment

Working...
                  X