Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitorkeuze: Welke??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Monitorkeuze: Welke??

Oorspronkelijk geplaatst door daVinci Bekijk bericht
    Zelf op zoek naar een monitor - liefst 22".

Zijn er hier die in onderstaande 2 afbeeldingen alle 10 de graduaties zien (zijn er telkens 2 x10). Tot nu toe nog geen enkele monitor gevonden die alles perfekt kan weergeven.
    (als je van boven of onderaan kijkt zul je ze wel alle 10 zien bij het ene maar bij andere afbeelding is het dan slechter, dus werkelijk recht op kijken. M'n Sony Vaio notrbook ziet 9(10) gradaties in het zwart en 5(6) graduaties in de witte foto.
    Hoeveel jullie ?

Ik begrijp eigenlijk helemaal niks van deze plaatjes....

Op mijn Macbook Pro scherm zie ik 8 zwarte en 9 witte graduaties... Op mijn Eizo S2031 scherm zie ik slechts 5 zwarte en 10 witte... Maar.... als ik mijn venster waarin deze plaatjes worden getoond verschuif van de ene monitor naar de andere (via dual monitor dus) dan zie ik kortstondig wél meer zwarte graduaties op m'n Eizo scherm, waarvan een aantal binnen een paar tiende van een seconde verdwijnen... Dus... wat kan ik nu met deze info

Mijn beide schermen zijn overigens gecalibreerd op 5500K met een Spyder2PRO.
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daVinci Bekijk bericht
      'k snap niet dat jij dit niet belangrijk vind ?
      Waarom kopen mensen anders een EIZO scherm ? Omdat het veel geld kost?
      Contrastverhouding en kleur is toch belangrijk om een foto te bewerken.
      Hoe meer vakjes je ziet hoe beter de contrastverhouding is en hoe sneller je detail zal zien in lichte of donkere vlakken.
      (is ook met LCD en plasma, een TV met contrastverhouding van 1.000.000 op 1 zal wel betere detaillering geven in de donkere partijen)dan 1-tje met 4000 op 1)
      Nu, 'k weet nog altijd niet welk scherm te kopen want nog niet veel resulaten gezien behalve van die Dell van 27" maar die is te groot.
      Niemand met een Eizo scherm ? (hier op't werk 2 Eizo's maar hier ook niet 100% perfekt ('t zijn oude))
      Sorry, maar ik denk dat je me volledig verkeerd begrepen hebt. Ik vind dat een goed scherm wel belangrijk is (zelfs heel belangrijk, anders zou ik dit draadje ook niet volgen). Ik stelde me enkel de vraag wat men precies kan afleiden uit het zien van het aantal blokjes. Want door mijn scherm wat af te regelen (na de comment van StoneFree) kom ik van 10zwarte en 0witte naar een resulraat van 10zwarte naar 9witte. Daarom vraag ik me nog meer af of deze test wel als maatstaf kan dienen om de "kwaliteit" van een scherm te beoordelen of meer voor het beoordelen op de juiste instellingen.
      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Ik denk ook niet echt dat de test representatief is, ik heb elke dag andere resultaten en mijn rotversleten 15" CRT monitor van '99 geeft nog 't "beste" resultaat afgaande vd blokjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
          Ik denk ook niet echt dat de test representatief is, ik heb elke dag andere resultaten en mijn rotversleten 15" CRT monitor van '99 geeft nog 't "beste" resultaat afgaande vd blokjes.
          Hoe beoordelen jullie dan een scherm ?????
          Wat is dan belangrijk aan een goed scherm, toch kleur en contrastverhouding of ben ik nu helemaal verkeerd ?
          Graag had ik dan van iedereen willen weten hoe jullie een scherm beoordelen, waarom koop je het ene en het andere niet ? Waar moet ik dan op letten ? Met die gegevens ga ik dan wel een scherm zoeken
          daVinci
          www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
            Ik zou mij een beter scherm willen aanschaffen, maar ik zie de bomen niet meer door het bos. Ik heb al eens de zoekfunctie gebruikt, maar ik raak er niet veel wijzer uit.

Mijn maximumbutget is zo'n 500 eur. Met een scherm van 22 inch heb ik al voldoende. Bij fotokonijnenberg staat dit scherm in promotie, de moeite waard? Of zijn er betere (of goedkopere) alternatieven?
            Vandaag opgemerkt

http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=585358

Dell 22" ips panel (Dell 22" LCD UltraSharp 2209WA, IPS) @ 253 euro
            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
              Vandaag opgemerkt

http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=585358

Dell 22" ips panel (Dell 22" LCD UltraSharp 2209WA, IPS) @ 253 euro

Eigenlijk is dat een e-IPS panel, wat (voor zover ik goed gelezen heb) een 'light' versie is van een IPS paneel waardoor er een minder krachtige backlight gebruikt kan worden. Het leunt meer aan bij de TN panelen.

@ Da Vinci, goeie vraag. Ik zit ook met dat probleem en juist het feit dat ik dagelijks 3 verschillende schermen heb waarop ik BD en dat fotoke van die blokskes kan bekijken deed me er wat sceptisch tegenover staan.

Als je een scherm koop moet je volgens mij enkele afwegingen maken:

1) je budget, dat vergemakkelijkt de keuze al een hele hoop
              2) WAAROM wil je een ander scherm?
              heb je er geen?
              heb je een oud maar moet dat sowieso vervangen worden?
              wil je gewoon je geld opdoen?

en dan is er nog de vraag:
              3) voor wie?
              Als je foto's veelal maar voor internet zijn, besef dan dat MASSAS kijkers een scherm hebben dat hoogst waarschijnlijk slechter is dan dat van jou.
              Voor jezelf? ga je meer genot hebben van het besef dat je meer en betere kleuren ziet?
              Voor een realistischere vergelijking met een afgedrukte foto?

voor mij persoonlijk:
              max budget 300 a 350
              Mijn extern scherm is 19" en letters zijn er zelfs niet scherp op
              als ik dan toch een ander wil kopen, geef ik liever €100 extra voor een betere overeenkomst afdruk vs scherm.
              Of ik daar ook €200 extra voor wil geven is alsnog de vraag....

beslissingen, beslissingen

Comment

Hoe beoordelen jullie dan een scherm ?????
                Ik gebruik het voor het standaard pc-werk (85%) alsook voor fotografie (15%).

Dit is mijn persoonlijke paradijskeuze:
                1) hoge resolutie (vooral de verticale eigenlijk)
                2) kleuraccuraatheid
                3) zo dicht mogelijk bij de gouden snede (4:3 eerste keuze, dan 16:10, dan 16:9)
                4) rustgevend voor de ogen
                5) lage prijs, of beter nog, prijs-kwaliteit verhouding

Aangezien 1 tem. 4 de vijand zijn van 5 zal het helaas een compromis worden: gisteravond de dell 2209WA besteld --> voldoet niet aan 4 en maar redelijk aan 1 en 3, maar wel aan 2 en zeker aan 5
                Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Waarom is dit scherm eigenlijk zo goedkoop?
                  Want ik was net de specificaties aan het bekijken, en die zijn beter als hierboven vernoemde monitor van Dell...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                    Waarom is dit scherm eigenlijk zo goedkoop?
                    Want ik was net de specificaties aan het bekijken, en die zijn beter als hierboven vernoemde monitor van Dell...
                    Dell scherm heeft kijkhoek van 178° ipv 160 bij de LG
                    Dell scherm heeft een IPs panel (groter bereik voor weergave + accuraatheid van de kleuren) tov TN panel van de LG

Dit zijn toch 2 grote verschillen, zeker voor fotobewerking
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Ik zit momenteel met een Belinea van 20,1 inch 1680x1050
                      Wat ik zoek in de toekomst voor vervanging, maar tot op heden NOG NIET vond:
                      -22inch of groter aan minimum 1900 lijnen want 1680 is al het minimum op 20 inch vind ik persoonlijk
                      -rijke adobe rgb kleurweergave
                      -een refreshrate van min 6ms (black 2 white, niet g2g ! )
                      -prijs van rond de 500€

Deze combinatie schijnt nergens vindbaar te zijn.

Deze was veelbelovend tot...........6ms Grey 2 grey

.......
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                        Dell scherm heeft kijkhoek van 178° ipv 160 bij de LG
                        Dell scherm heeft een IPs panel (groter bereik voor weergave + accuraatheid van de kleuren) tov TN panel van de LG

Dit zijn toch 2 grote verschillen, zeker voor fotobewerking
                        Bedankt voor je reactie!
                        Ik ken er (nog) zeer weinig van...

Waar moet je dan eigenlijk opletten als je echt een scherm/monitor voor fotobewerking wilt kopen?

Alvast bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                          Bedankt voor je reactie!
                          Ik ken er (nog) zeer weinig van...

Waar moet je dan eigenlijk opletten als je echt een scherm/monitor voor fotobewerking wilt kopen?

Alvast bedankt!

IPS paneel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                            IPS paneel
                            Alleen kijken naar dit?

Bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                              -een refreshrate van min 6ms (black 2 white, niet g2g ! )

Deze combinatie schijnt nergens vindbaar te zijn.

Deze was veelbelovend tot...........6ms Grey 2 grey

.......
                              Hi,

misschien moet ik de hele thread eens doorlezen, maar
                              waarom is die hoge refresh rate zo belangrijk?
                              Voor fotobewerking maakt dat niet zoveel uit, denk ik, eerder voor video en gaming een relevante factor....
                              Nu gaan gaming en IPS sowieso niet al te schitterend samen, dus een compromis zal het altijd worden, vrees ik...

Greetz,

JD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door remorfer Bekijk bericht
                                Hi,

misschien moet ik de hele thread eens doorlezen, maar
                                waarom is die hoge refresh rate zo belangrijk?
                                Voor fotobewerking maakt dat niet zoveel uit, denk ik, eerder voor video en gaming een relevante factor....
                                Nu gaan gaming en IPS sowieso niet al te schitterend samen, dus een compromis zal het altijd worden, vrees ik...

Greetz,

JD
                                GAMING
                                Mijn site...
                                vandaelefotografie.be
                                * BD0916BE *

Comment

Working...
                                X