Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik zie heel vaak fotos van BD'ers met een zwart kader rond een hun naam!
Hoe doe je dat? photoshop?
Is er een programa dat dat automatisch rond u foto kan zetten of zo?
thx
Xiribi
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Doe het normaal altijd via PS, maar vond het toch handig om weten dat er een gratis plugin bestaat voor iPhoto en Aperture. Ik ben namelijk bezig een hele reeks foto's (RAW-formaat) in Aperture te corrigeren, en heb nu ontdekt dat ik alle foto's kan voorzien van een kader, met een slagschaduw, en mijn "logo" (eveneens met slagschaduw) zoals je normaal onder al mijn foto's vindt. Bij Aperture gebeurt dat tijdens het exporteren, en -terwijl ik meestal als 16-bits PSD exporteer, voor verdere bewerking in CS3, exporteer ik nu als jpg 900px langste zijde, maar met kader en logo.
Die plugin heet BorderFX, en, omdat ik zo goed als nooit een jpg (die bij mij in iPhoto zit) bewerk, heb ik alleen de Aperture plugin geïnstalleerd. Maar werkt schitterend (na een beetje trial en error)
De plugin voor iPhoto is ook te vinden op het web, hoewel niet direct bij Apple zo te zien. Maar DIT is een link voor degenen die iPhoto gebruiken.
en nu als Moderator: [Mod]Heb dit bericht verplaatst van ChitChat (dat eigenlijk niet fotogerelateerd is) naar Fotobewerking, waar het beter tot z'n recht zal komen. Je zult zowel hier, als in Software, soortgelijke topics vinden.[/Mod]
Doe het normaal altijd via PS, maar vond het toch handig om weten dat er een gratis plugin bestaat voor iPhoto en Aperture. Ik ben namelijk bezig een hele reeks foto's (RAW-formaat) in Aperture te corrigeren, en heb nu ontdekt dat ik alle foto's kan voorzien van een kader, met een slagschaduw, en mijn "logo" (eveneens met slagschaduw) zoals je normaal onder al mijn foto's vindt. Bij Aperture gebeurt dat tijdens het exporteren, en -terwijl ik meestal als 16-bits PSD exporteer, voor verdere bewerking in CS3, exporteer ik nu als jpg 900px langste zijde, maar met kader en logo.
Die plugin heet BorderFX, en, omdat ik zo goed als nooit een jpg (die bij mij in iPhoto zit) bewerk, heb ik alleen de Aperture plugin geïnstalleerd. Maar werkt schitterend (na een beetje trial en error)
De plugin voor iPhoto is ook te vinden op het web, hoewel niet direct bij Apple zo te zien. Maar DIT is een link voor degenen die iPhoto gebruiken.
en nu als Moderator: [Mod]Heb dit bericht verplaatst van ChitChat (dat eigenlijk niet fotogerelateerd is) naar Fotobewerking, waar het beter tot z'n recht zal komen. Je zult zowel hier, als in Software, soortgelijke topics vinden.[/Mod]
Hey Les
bedankt vr de tip heb plugin vr iphoto al gedownload, nu zien of we er wat van kunnen maken
Thanks
Ingrid
Wie Lightroom en Photoshop heeft, kan in Photoshop een Action aanmaken, die als Droplet exporteren en die dan vanuit Lightroom in het Export dialoogvenster aanroepen in de 'Post Processing Actions'.
Heb je Lightroom maar geen Photoshop (of ken je te weinig van actions), dan is LR2/Mogrify (www.timothyarmes.com) een schitterende plugin, die ondermeer randen en namen kan toevoegen maar nog veel meer. Kost minder dan 10 usd en is een must-have plugin voor iedere LR-gebruiker.
Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link. GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.
Het enige probleem dat ik met Actions (en een beetje met Plugins) heb, is dat je eigenlijk voor landscape en portrait foto's een andere routine nodig hebt.
(En laat het nu net zo zijn dat ik als digifotograaf, en ik sta nog nergens! - geleerd heb op van eenzelfde onderwerp een rechtopstaand en een liggende opname te maken. Doe het nog vaak zo, en heb daar zelfs plezier van. In landschappen (mijn specifiek onderwerp) is vaak zo'n portrait opname zo interessant... )
Het enige probleem dat ik met Actions (en een beetje met Plugins) heb, is dat je eigenlijk voor landscape en portrait foto's een andere routine nodig hebt.
(En laat het nu net zo zijn dat ik als digifotograaf, en ik sta nog nergens! - geleerd heb op van eenzelfde onderwerp een rechtopstaand en een liggende opname te maken. Doe het nog vaak zo, en heb daar zelfs plezier van. In landschappen (mijn specifiek onderwerp) is vaak zo'n portrait opname zo interessant... )
Als je doelt op het probleem dat een naam dan groter wordt weergegeven bij portret dan wel bij landschapsfoto's: dat kan je oplossen in LR2/Mogrify door een lettergrootte in pixels in te geven: dan wordt het overal absoluut even groot.
Als je doelt op het probleem dat eventuele grafische bestanden die je als kader gebruikt verkeerd uitgerokken worden: dat kan je oplossen door twee actions te maken (of twee verschillende LR2/Mogrify presets: één voor horizontale en één voor verticale beelden).
Je kan in Lightroom selecteren op 'Aspect ratio': je selecteert dan eerst de verticale, en exporteert die met de verticale preset of action, en daarna de horizontale, met de horizontale preset/action.
Niet ideaal, maar toch handiger dan het manueel foto per foto te moeten doen...
Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link. GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.
Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWordsBekijk bericht
...LR2/Mogrify...
PC/Windows?
(of ook Mac) ?
Ik gebruik wel degelijk Aperture als (Mac)tegenhanger van Lightroom (waarvan ik wel weet dat er een Mac-variant bestaat). Mogrify ken ik helemaal niet... wil wel eens googlen. Alleszins dank voor de tip. Ook anderen hebben hier baat bij.
Ik gebruik wel degelijk Aperture als (Mac)tegenhanger van Lightroom (waarvan ik wel weet dat er een Mac-variant bestaat). Mogrify ken ik helemaal niet... wil wel eens googlen. Alleszins dank voor de tip. Ook anderen hebben hier baat bij.
Voor alle duidelijkheid: LR2/Mogrify is de volledige naam van deze plug-in voor Lightroom. Hij werkt vanaf Lightroom 2 (vandaar de LR2 in de naam). Werkt zowel met Lightroom voor Mac als Lightroom voor Windows, maar de Windows versie installeren heeft zoals altijd wat meer voeten in de aarde
Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWordsBekijk bericht
Heb je Lightroom maar geen Photoshop...
En hoe doe je dit als je PS hebt, maar geen LR? Kun je - zoals Lesc zei in Aperture - automatiseren? Dat je een deel foto's van kader en signature voorziet?
(Ben echt PS-leek, sorry als dit domme vraag is )
"Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard 500px
@Les klik en met exif klik
(foto's kunnen zelfs een verschillend formaat hebben)
Comment