Stel dat er een verkeersongeval of misdrijf gebeurt en dat één van de partijen daar foto's van neemt. Later worden deze foto's aangewend als bewijsmateriaal op de rechtbank, maar de tegenpartij betwist de bewijswaarde van de foto's omdat deze zouden zijn geshopt. Kan men dan alsnog de authenticiteit van de opnames bewijzen mits het voorleggen van de respectievelijke RAWfiles?
Ik zou denken van wel. Anderzijds als ik het goed voorheb, bestaat er bij o.a. bij Canon "iets" (software, hardware ?) om de authenticiteit van de opnamen vast te leggen. Dat er daar nood aan was/is wijst er toch op dat RAWbestanden op zich niet sluitend zijn als bewijsmateriaal ?...
Mijn vraag is dus: kan men vertrekkend van een echt beeldbestand een (nep-)RAW creëren ?
groeten,
Ik zou denken van wel. Anderzijds als ik het goed voorheb, bestaat er bij o.a. bij Canon "iets" (software, hardware ?) om de authenticiteit van de opnamen vast te leggen. Dat er daar nood aan was/is wijst er toch op dat RAWbestanden op zich niet sluitend zijn als bewijsmateriaal ?...
Mijn vraag is dus: kan men vertrekkend van een echt beeldbestand een (nep-)RAW creëren ?
groeten,
Comment