Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW2JPG ... and back ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: RAW2JPG ... and back ?

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    FWIW .. Bij Canon DPP heb ik nog nooit een "sidecar-file" gezien .. zou niet weten waar die zouden moeten staan, ik denk dat DPP een "header" in het raw bestand wijzigt ..
    moet toch ergens opgeslagen worden...

Als je dan je RAW-file op een andere computer bekijkt zonder DPP, zie je dan ook je wijzigingen? Ik weet ook dat je bv in Bridge apart kan opvragen welke wijzigingen er via ACR zijn aangebracht aan je RAW-file. Het is dus altijd te achterhalen lijkt me...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht

Als je dan je RAW-file op een andere computer bekijkt zonder DPP, zie je dan ook je wijzigingen? Ik weet ook dat je bv in Bridge apart kan opvragen welke wijzigingen er via ACR zijn aangebracht aan je RAW-file. Het is dus altijd te achterhalen lijkt me...
      In de raw file vrees ik .. bij mijn weten is DPP het enige programma dat zoiets doet?

Op een andere computer of zelfs in een ander programma bekijken heeft weinig zin als bewijs omdat heel want converters gewoon de Canon "headers" niet lezen, kijk maar naar de Picture Style informatie, die zie je ook enkel maar in DPP .. (en nog 1 of 2 andere converters dacht ik)

Ik heb even een "maagdelijke" raw bekeken in verkenner .. aanvankelijk dus een foto van 28/9 met een "echte" grootte van 8.871.495 bytes .. Na even behandeld te zijn in DPP voor PP met WB, contrast en helderheid is het weggeschreven bestand op datum van "nu" 9.128.753 bytes groot. Dat wil op zich niets zeggen want de compressiefactor kan in DPP verschillend zijn tov de camera dus heb ik hetzelfde bestand terig geopend in DPP en alle coorecties ongedaan gemaakt. Na wegschrijven is het bestand 9.128.737 bytes groot .. een correctieheader van 16 bytes?
      In de "user" folders (application data, common files) is voor Canon geen bijkomende info te vinden en evenmin in de fotos waar de cr2 bestanden staan ..
      FWIW

Comment

Canon: "Net als dataverificatiekit DVK-E2 kan de ORIGINAL DATA SECURITY KIT OSK-E3 achterhalen of een foto is gewijzigd nadat deze met de camera is gemaakt. Behalve dataverificatie ondersteunt de ORIGINAL DATA SECURITY KIT OSK-E3 incryptie van foto's voor de beveiliging van diefstalgevoelig beeldmateriaal."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
          Stel dat er een verkeersongeval of misdrijf gebeurt en dat één van de partijen daar foto's van neemt. Later worden deze foto's aangewend als bewijsmateriaal op de rechtbank, maar de tegenpartij betwist de bewijswaarde van de foto's omdat deze zouden zijn geshopt.
          Het is voor tegenpartij veel simpelder om te zeggen dat die foto's een inbreuk zijn op zijn privacy en er moet al niet veel meer bewezen worden.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht

"Het NEF-formaat is het RAW formaat van Nikon (Nikon Electronic Format), maar met extra mogelijkheden. Het is niet enkel een cameraformaat want beeldwijzigingen kunnen toegepast worden (kleurcorrectie, niveau's aanpassen en dergelijke). Het opmerkelijke is dat het origineel beeld bewaard blijft, de wijzigingen worden gewoon als handelingen opgeslagen. Iedere keer dat de foto gewijzigd wordt, wordt het bestand dus wat groter (met de parameters van de handeling) en duurt het openen van de foto langer omdat alle handelingen iedere keer opnieuw afgespeeld moeten worden. "
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              "Het NEF-formaat is het RAW formaat van Nikon (Nikon Electronic Format), maar met extra mogelijkheden. Het is niet enkel een cameraformaat want beeldwijzigingen kunnen toegepast worden (kleurcorrectie, niveau's aanpassen en dergelijke). Het opmerkelijke is dat het origineel beeld bewaard blijft, de wijzigingen worden gewoon als handelingen opgeslagen. Iedere keer dat de foto gewijzigd wordt, wordt het bestand dus wat groter (met de parameters van de handeling) en duurt het openen van de foto langer omdat alle handelingen iedere keer opnieuw afgespeeld moeten worden. "
              Nikon doet gewoon moeilijk door het een andere naam te geven.
              Alle andere merken noemen het RAW maar het werkt net hetzelfde.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
              X