Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW2JPG ... and back ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW2JPG ... and back ?

Stel dat er een verkeersongeval of misdrijf gebeurt en dat één van de partijen daar foto's van neemt. Later worden deze foto's aangewend als bewijsmateriaal op de rechtbank, maar de tegenpartij betwist de bewijswaarde van de foto's omdat deze zouden zijn geshopt. Kan men dan alsnog de authenticiteit van de opnames bewijzen mits het voorleggen van de respectievelijke RAWfiles?

Ik zou denken van wel. Anderzijds als ik het goed voorheb, bestaat er bij o.a. bij Canon "iets" (software, hardware ?) om de authenticiteit van de opnamen vast te leggen. Dat er daar nood aan was/is wijst er toch op dat RAWbestanden op zich niet sluitend zijn als bewijsmateriaal ?...

Mijn vraag is dus: kan men vertrekkend van een echt beeldbestand een (nep-)RAW creëren ?

groeten,
    Gurdy

Re: RAW2JPG ... and back ?

foto nemen van de jpeg?

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Aangezien de files een opeenvolging van enen en nullen zijn. Zijn die altijd manipuleerbaar. Dus ik denk niet dat je van een file echt kan bewijzen dat hij authentiek is.

Met andere woorden. Als je de specificaties van het RAW formaat kent. Dan kan je van elke geshopte JPG een zogezegde orginele RAW maken. Al kan dat process moeilijk en omslachtig zijn. Ik denk niet dat er vandaag SW voor voorhanden is. Maar in theorie lijkt het mij wel mogelijk.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Nikon heeft een authenciteitssysteem, waarbij ze kunnen aantonen dat NEF's niet bewerkt zijn. Hoe het werkt, moet je mij niet vragen. Dit was een reden voor de Londonse politie om op digitaal over te gaan.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Nikon heeft een authenciteitssysteem, waarbij ze kunnen aantonen dat NEF's niet bewerkt zijn. Hoe het werkt, moet je mij niet vragen. Dit was een reden voor de Londonse politie om op digitaal over te gaan.
          Ja maar als jij nu een NEF aanmaakt op je PC en niet op een Nikon. En maakt die zodanig dat die NEF op je PC lijkt origineel te zijn van een D300. Dan kan je dat volgens mij nog steeds niet zien.

Waarschijnlijk zal Nikon een soort van codering gebruiken die ze geheim houden. Dus zolang dat geheim niet geschonden is, kan het. Maar dan moet volgens mij de Londense politie wel steeds aan Nikon vragen of de file echt wel origineel is.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

als ik het goed voorheb, is er geen enkele software waarmee je effectief een RAW-file (of nef) mee kan aanmaken. Ook kan je een bewerkte RAW-file niet opslaan als raw maar gaat elk softwarepakket (Photoshop, ...) een andere extensie aanbieden.

canon heeft ook een data verification kit om aan te tonen dat een desbetreffende raw-file rechtstreeks van de camera komt en authentiek is... Of dit rechtsgeldig bewijs is, weet ik niet...

Je kan natuurlijk ook een JPG maken en er een foto van maken maar dan moet je al straf uit de hoek komen denk ik om die als echt te laten bestempelen...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              als ik het goed voorheb, is er geen enkele software waarmee je effectief een RAW-file (of nef) mee kan aanmaken. Ook kan je een bewerkte RAW-file niet opslaan als raw maar gaat elk softwarepakket (Photoshop, ...) een andere extensie aanbieden.

canon heeft ook een data verification kit om aan te tonen dat een desbetreffende raw-file rechtstreeks van de camera komt en authentiek is... Of dit rechtsgeldig bewijs is, weet ik niet...

Je kan natuurlijk ook een JPG maken en er een foto van maken maar dan moet je al straf uit de hoek komen denk ik om die als echt te laten bestempelen...
              Capture NX bewaart anders gewoon als zijnde NEF hoor
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Aangezien de files een opeenvolging van enen en nullen zijn. Zijn die altijd manipuleerbaar. Dus ik denk niet dat je van een file echt kan bewijzen dat hij authentiek is.

Met andere woorden. Als je de specificaties van het RAW formaat kent..... snip.
                .. dan weet je dat het teruggaan van een "demosaic" resultaat naar de originale raw een technisch nogal belachelijk idee is ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  moogt gij van mij ene NEF eens flink croppen, tekstje er op zetten (afin, enkele fundamentele wijzigingen doen) en dan nog eens saven als nef

Wat er gebeurt is dat de wijzigingen die gij uitvoert (witbalans, curve, ...) worden bijgehouden in een xmp of zo en dat die gebruikt wordt om een aangepaste weergave van uwe NEF te tonen

Afin, zo is het toch bij Canon...
                  Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    .. dan weet je dat het teruggaan van een "demosaic" resultaat naar de originale raw een technisch nogal belachelijk idee is ..
                    Technisch nogal belachelijk ? Zeker weten, 't is gelijk een machine maken om van soep verse groenten te maken.
                    Maar strafrechtelijk ? ... komt u maar eens in een ernstige zaak vertellen aan de voorzitter van de rechtbank dat zijn argumentatie een nogal belachelijk idee is.
                    Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Ja maar die NEF bevat dus het origineel en daarop de wijzigingen. Dus je kan het origineel terugvinden als je alle wijzigingen terug afzet. En kan eigenlijk geen items toevoegen met die programma's hé. Een persoon weg NEFfen (kan het niet weg shoppen noemen hé) zal niet lukken.

Dat is net het voordeel van RAW te werken. Je mag de witbalans 100x aanpassen. Uiteindelijk wordt de laatste (100ste) instelling op je origineel toegepast. Met andere woorden alsof het uw eerste instelling was.

Als je met JPG werkt, dan worden elke keer individuele pixels aangepast aan een nieuwe kleur. Na de 100ste zal de foto er echt niet meer uitzien. Zeker als je tussentijds opslaat want JPG gooit bij het saven informatie weg. Uiteraard bieden programma's als PS daar ook een oplossing je kan de aanpassingen in lagen zetten en het origineel dus onaangetast laten. En dat kan je als PS-bestand saven. Maar weet dat je via PS ook het origineel kan aanpassen als je niet oppast. Met een RAW-programma doe je dat dus nooit.
                      Last edited by FotoDirk; 30 september 2009, 11:45.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

moogt gij van mij ene NEF eens flink croppen, tekstje er op zetten (afin, enkele fundamentele wijzigingen doen) en dan nog eens saven als nef

Wat er gebeurt is dat de wijzigingen die gij uitvoert (witbalans, curve, ...) worden bijgehouden in een xmp of zo en dat die gebruikt wordt om een aangepaste weergave van uwe NEF te tonen

Afin, zo is het toch bij Canon...
                        Canon DDP laat niet toe om er een tekst op te zetten dacht ik. Maar croppen wel. Hij steekt dan in het RAW formaat de gewenste crop instelling in. Dus telkens je de file opent dan zie het het geheel en het gewenste crop deel. Hij cropt niet echt, dat doet hij wel als je RAW naar een JPG laat saven.

Dus croppen kan (zal ook wel met Nikon Capture zo zijn).

Maar goed een persoon wegwerken of toevoegen op een foto om al of niet te bewijzen dat die persoon daar wel/niet aanwezig was. Is volgens mij niet mogelijk in de huidige programma's die met RAW werken. In PS kan dat als je het resultaat dan als PSD opslaat en dus niet meer als RAW/NEF.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Canon DDP laat niet toe om er een tekst op te zetten dacht ik. Maar croppen wel. Hij steekt dan in het RAW formaat de gewenste crop instelling in. Dus telkens je de file opent dan zie het het geheel en het gewenste crop deel. Hij cropt niet echt, dat doet hij wel als je RAW naar een JPG laat saven.

Dus croppen kan (zal ook wel met Nikon Capture zo zijn).

Maar goed een persoon wegwerken of toevoegen op een foto om al of niet te bewijzen dat die persoon daar wel/niet aanwezig was. Is volgens mij niet mogelijk in de huidige programma's die met RAW werken. In PS kan dat als je het resultaat dan als PSD opslaat en dus niet meer als RAW/NEF.
                          hij laat de crop (en alle andere aanpassingen) enkel zien als je de sidecar-file (xmp bv) bij het bestand zet.

Zet je de NEF of CR2 alleen in een map, ga je van je bewerkingen niets meer zien...
                          Nieuwe site

Comment

hij laat de crop (en alle andere aanpassingen) enkel zien als je de sidecar-file (xmp bv) bij het bestand zet.

Zet je de NEF of CR2 alleen in een map, ga je van je bewerkingen niets meer zien...
                            Denk dat Nikon het gewoon allemaal in dezelfde NEF bewaart zonder xmp file. (ben niet zeker).
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

FWIW .. Bij Canon DPP heb ik nog nooit een "sidecar-file" gezien .. zou niet weten waar die zouden moeten staan, ik denk dat DPP een "header" in het raw bestand wijzigt ..

Comment

Working...
                              X