Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanpassen grootte van fotos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanpassen grootte van fotos

Hallo,

Ik heb een camera die foto's trekt van 1280x1024 pixels (Heb ik via eigenschappen van de foto teweten gekomen).
    Nu wil ik deze laten afdrukken via een online winkel (colruyt) in formaat 10x15.
    Maar blijkbaar verlies ik altijd een stukje van de foto.

Is er een manier om de foto's te bewerken zodat deze kunnen afgedrukt worden in 10x15 formaat?

Alvast bedankt

Lainkes

Re: Aanpassen grootte van fotos

Je kunt er een stuk afsnijden, waardoor ze een gangbare verhouding hebben, maar dat is denk ik niet wat je wilt.
    het beste wat je kunt doen is kijken of je in je camera het formaat van de foto's kunt wijzigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lainkes Bekijk bericht
      Hallo,

Ik heb een camera die foto's trekt van 1280x1024 pixels (Heb ik via eigenschappen van de foto teweten gekomen).
      Nu wil ik deze laten afdrukken via een online winkel (colruyt) in formaat 10x15.
      Maar blijkbaar verlies ik altijd een stukje van de foto.

Is er een manier om de foto's te bewerken zodat deze kunnen afgedrukt worden in 10x15 formaat?

Alvast bedankt

Lainkes
      er zijn hiervoor een aantal truukjes, als je bijvoordbeeld Lightroom gebruikt kan je de foto "croppen" in de crop modus kan je een verhouding invoeren in dit geval dus 10x15

gebruik je corel paint shop pro, dan staat daar zelfs al in het lijstje een 10x15 verhouding

succes en ik hoop dat t lukt!
      Nikon D60 - nikon af-s 18-105 VR, sigma 105 macro, nikon 35mm, tokina 12-24, falcon 8mm fisheye,

Comment

Je camera is de verhouding 4 op 3 en een 10 X 15 is een verhouding 3 op 2, om een 10 X 15 cm volledig te gebruiken moet je dus je beelden bijsnijden op een verhouding 3 op 2 en dan verlies je weer van je beeld maar dan zal de afdruk wel zijn zoals je het hebt uitgesneden.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Veel afdrukcentrales geven je de keuze om 10x15 of 11x15 cm af te drukken.
          De laatste optie kiezen is uiteraard veel evidenter dan elke foto te croppen om af te drukken.

Comment

Met welke camera maak jij die foto's?
            Want 1280*1024 is geen normaal fotoformaat (ik bedoel geen 3/2 of 4/3 of 16/9 formaat). 1.3MP is ook zeer weinig tegenwoordig (tenzij je spreekt over een GSM of webcam) en de fotokwaliteit zal nooit optimaal zijn dus op het formaat 10*15cm. Je kunt best kijken of er geen mogelijk is om je foto's te laten afdrukken op 11*15 (veel foto centrales bieden deze mogelijkheid om tegemoet te komen aan de klanten die in 4/3 formaat trekken), maar dan zul je nog wat verliezen aan de korste kant of met witte randen zitten aan de langste kant.

Kan je op de camera geen ander fotoformaat kiezen?

PS: je bent toch zeker dat je de eigenschappen van de foto bekeken hebt en niet je beeldschermresolutie?

Comment

Als ik de foto's moet 'croppen', verlies ik dan niet de kwaliteit van de foto.
              Wordt deze dan niet uitgerokken of samengeperst?

De px zijn van de foto, en niet van mijn beeldscherm.

Als ik de foto's upload naar de colruyt website, zie je dat er telkens een stukje uit het standaard 10x15 kadertje uitsteekt.

Lainkes

Comment

...
                De px zijn van de foto, en niet van mijn beeldscherm.
                ...
                'k Geloof er niks van. Die 1280x1024 is een typisch kenmerk van de tweede generatie LCD-schermen voor computers. Vermeld eens even naam en type van jouw fototoestel - dan zijn de beeldformaten gemakkelijk terug te vinden op het internet.
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Als ik de foto's moet 'croppen', verlies ik dan niet de kwaliteit van de foto.
                  Of jij het er nu afknipt of het gebeurd bij het afdrukken..weg is weg.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dus: croppen doet niets af aan de kwaliteit, wel aan de grootte van je foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      'k Geloof er niks van. Die 1280x1024 is een typisch kenmerk van de tweede generatie LCD-schermen voor computers. Vermeld eens even naam en type van jouw fototoestel - dan zijn de beeldformaten gemakkelijk terug te vinden op het internet.
                      Ik heb het er ook knap lastig mee on te geloven dat dit fotoformaat is .. want ik heb hier zo een LCD scherm staan en van de eerste generatie nog wel (Samsung Syncmaster 172B .. ooit van gehoord ? prijskaartjes destijds .. 650€ LOL!)

Comment

picassa van google doet dit gratis en zeer eenvoudig
                        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
                          Dus: croppen doet niets af aan de kwaliteit, wel aan de grootte van je foto.
                          Hangt ervan af : in PhotoShop kan je in de optiebalk het formaat van de crop (in pixels of cm ...) aanduiden, en croppen is dan meteen ook resizen .
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                          X