Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd ivm Photoshop actions

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd ivm Photoshop actions

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen:
    De bedoeling is om over een 40-tal foto's een paar lijntjes text met wat effecten (outline + drop shadow) op te zetten.
    Deze foto's moeten dienen voor een prijsuitrijking op onze hondenschool, het gaat dus allemaal heel hectisch verlopen en daarom wil ik graag met een photoshop action zo veel mogelijk automatiseren om dingen zoals schrijffouten te voorkomen.

Ter illustratie:
    Er zijn 4 teksten nodig:
    - Naam van de persoon of het team (bijv. "Jantje Smit")
    - Discipline (bijv. "Gehoorzaamheid")
    - Titel (bijv. "1ste Plaats Beginners")
    - Datum en plaats (Deze tekst is dus niet variabel)

De naam van de persoon of team is uiteraard op voorhand niet geweten, en zal dus ter plekke ingetyped moeten worden.

De disciplines en titels zijn uiteraard wel gekend maar zijn verschillend op elke foto, ik hiervoor gedacht aan een variable data set te gebruiken.

Datum en plaats zijn gewoon fixed en kunnen zo in de action gezet worden.

Nu had ik graag een action gehad welke volgende dingen doet:
    1. Naam van de persoon vragen en die vervolgens op de foto plakken
    2. Een lijstje met data sets laten zien waarin de juiste set dient gekozen te worden. Vervolgens veranderd de titel en discipline automatisch in de juiste waardes.
    3. Datum en plaats erop zetten

Maar ik loop tegen 2 problemen aan:
    - Foto's kunnen zowel in portretformaat (staand) als landschapsformaat (liggend) zijn. De teskten moeten dus bij landschapsformaat veel groter zijn dan bij portret.

- De titelteksten kunnen nogal verschillen in lengte, de korste is "1ste Plaats P1" en de langste is "1ste Plaats Dubbele Afvalling Div.4" Als ik dus de action zo maar dat de kortste tekst er duidelijk opstaat, dan is dit natuurlijk veel te groot bij de langste text...

Nu zie ik voor beide problemen 1 oplossing : Als je zou kunnen zeggen dat photoshop een text moet vergroten/verkleinen naargelang de breedte van de foto, lijken mij beide problemen opgelost. Alleen vind ik zo'n functie niet in PS (font size : 100% werkt helaas niet )...

Weet iemand een oplossing??
    Alvast bedankt
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

Re: Hulp gevraagd ivm Photoshop actions

Hiervoor heb ik een tijdje geleden een action-script geschreven.
    Mits wat aanpassingen kan je deze gebruiken.
    Pm mij maar Indien je er niet uit geraakt.

of

gr,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
      Hiervoor heb ik een tijdje geleden een action-script geschreven.
      Mits wat aanpassingen kan je deze gebruiken.
      Pm mij maar Indien je er niet uit geraakt.

of

gr,
      Ik ga het vanavond eens bekijken.
      Alvast bedankt!
      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
      Foto-Alex

Comment

data sets zijn u redding
        voorwaarde: uw gegevens staan ergens in een gestructureerd bestand (excell, xml, tekst met structuur)

voor uitleg:

http://www.layersmagazine.com/photoshop-variables.html door Dave Cross

grts,
        Hanz
        Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
        My travel photography site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanzzz Bekijk bericht
          data sets zijn u redding
          voorwaarde: uw gegevens staan ergens in een gestructureerd bestand (excell, xml, tekst met structuur)

voor uitleg:

http://www.layersmagazine.com/photoshop-variables.html door Dave Cross

grts,
          Hanz
          Bedankt voor de tip, maar lees mijn oorspronkelijke post eens goed :
          Oorspronkelijk geplaatst door Vyruz
          De disciplines en titels zijn uiteraard wel gekend maar zijn verschillend op elke foto, ik hiervoor gedacht aan een variable data set te gebruiken.
          Foto-Alex

Comment

Weet iemand een manier om bestanden in photoshop toe te voegen aan een bestaand document.

Een mogelijk zou zijn om de texten op te slaan in apparte PSD files, en deze dan toe te voegen aan de foto.
            Ik kan enkel layers van 1 document naar een ander openstaand document (de layers gewoon slepen), maar dat valt niet te automatiseren met een action...
            Foto-Alex

Comment

alle nodige achtergronden maken en daarna gewoon de foto erop plakken!!µ
              je kent de diciplines, dus kan je op voorhand maken! de dag zelf de foto erop plaatsen en klaar is kees! niet automatisch maar is gemakkelijk
              nikon stuff

Comment

Working...
              X