Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur zeewater aanpassen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleur zeewater aanpassen

hallo,
    op 20 juni heb ik weer enkele surffoto's genomen. Ik verschillende coole actiefoto's kunnen nemen, maar het probleem is dat de zee er super vuil uitzag door de algen die bovenkwamen. Dit verpest grotendeels de foto's. Weet iemand hoe ik de kleur van het zeewater een beetje blauwer kan maken?

Rider: Matt Marcantuoni
    www.nathanvileyn.be

Re: Kleur zeewater aanpassen

Je mag geen mirakels verwachten, maar in PS kan je met Select Color Range het water selecteren. Gebruik Add to Sample om alle relevante kleuren te selecteren en Subtract from Sample om de kleuren relevant aan de surfers eruit te houden.
    Vervolgens kan je met Color Balance wat blauw toevoegen.
    Afhankelijk van hoeveel werk je d'r wilt insteken kan je dit bovendien op een duplicaat layer doen en vervolgens een layer mask gebruiken om hier en daar 'overgewijzigde' kleuren te verwijderen.
    Voor je begint even je curves checken, je zwartpunt (de linkerzijde van je histogram) staat ca 35 waarden te ver naar rechts.
    Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
      Je mag geen mirakels verwachten, maar in PS kan je met Select Color Range het water selecteren. Gebruik Add to Sample om alle relevante kleuren te selecteren en Subtract from Sample om de kleuren relevant aan de surfers eruit te houden.
      Vervolgens kan je met Color Balance wat blauw toevoegen.
      Afhankelijk van hoeveel werk je d'r wilt insteken kan je dit bovendien op een duplicaat layer doen en vervolgens een layer mask gebruiken om hier en daar 'overgewijzigde' kleuren te verwijderen.
      Voor je begint even je curves checken, je zwartpunt (de linkerzijde van je histogram) staat ca 35 waarden te ver naar rechts.
      Tom
      Hmmm... het is dus redelijk ingewikkeld, dan ga ik het resultaat gewoon zo laten denk ik, want met lightroom kan ik wel wat werken, maar photoshop lukt nog niet goed. Ik vertrek volgende week vrijdag toch voor een maand naar Spanje, zal daar wel wat actiefoto's nemen in 'echt' blauw water;-)
      toch bedankt voor de hulp!
      www.nathanvileyn.be

Comment

aanpassingslaag curven maken, blauwe curve kiezen en wat blauwer zetten. ctrl+i drukken en met witte penseel dat wat blauwer moet inkleuren.

gr robert

Comment

Ik zou het anders doen. Ik denk ook dat afgezien van het groene water de gelige schuimkoppen ook niet mooi zijn. Daar heb ik eerst naar gekeken.

1 Aanpassingslaag H/S maken.
          2 Het handje (links boven) nemen en klikken op de gele schuimkoppen. Het geel kanaal opent nu.
          3 Sleep met ingedrukte rechtermuisknop naar links om het water mooi wit te krijgen.
          (de huidkleur wordt daarmee ook iets natuurlijker vind ik )

Nog een keer hetzelfde gedaan maar dan voor het blauwe water. Vraag me wel af of de wet suits origineel blauw of zwart van kleur waren ? Als het blauw is zou dat nog iets moeten veranderen.
          Dit is mijn resultaat.

Last edited by rik6230; 22 juli 2009, 23:15.
          groet, Rik

Comment

In photoshop: een hue-saturation adjustment layer toepassen en de delen die je wil behouden (personen in het water + surfboards) met zwart inkleuren op de mask

zoals hieronder:

grts,
            Hans
            Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
            My travel photography site

Comment

neem je penseel
              zet de overvloeimodus van je penseel op kleuren en dekking op 55%
              kies als voorgrondkleur een tint blauw die past bij de golven
              dupliceer je achtergrondlaag
              verf nu met je penseel over het bruine gedeelte, je zal zien dat het bruin blauw wordt
              je kan nog altijd de dekking van het penseel aanpassen als de kleur te fel of te zwak is

Zo simpel kan het dus ook, zonder moeilijke selecties en alle kleuren die veranderen.

Nog een prettige dag...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nathanv Bekijk bericht
                Hmmm... het is dus redelijk ingewikkeld, dan ga ik het resultaat gewoon zo laten denk ik, want met lightroom kan ik wel wat werken, maar photoshop lukt nog niet goed. Ik vertrek volgende week vrijdag toch voor een maand naar Spanje, zal daar wel wat actiefoto's nemen in 'echt' blauw water;-)
                toch bedankt voor de hulp!
                azo moeilijk doen zeg, gasten!

in lightroom:

ga naar onderdeel "develop"
                In het rechtermenu scrol je naar beneden tot het item "HSL/Color/Grayscale" tegenkomt en klik op "HSL" en dan op "saturatie"
                In het schuivermenu zal je een item zien staan: een klein dubbel rondje.
                Daar klik je op, en deze zal geactiveerd zijn: dat zie je dat er boven en onder het dubbel rondje 2 driehoekjes verschijnen.

Nu ga je met je muis in de zone van je foto waar je je aanpassingen wil (in uw geval de zee). Klik met de linkermuisknop en hoe die ingedrukt terwijl je naar boven (of beneden) beweegt met je muis. Je gaat zien dat de zee blauwer wordt. Het zelfde kun je nu doen met de "hue/luminance" waarden.
                Als je een andere kleur/tint wil verdoezelen of meer wilt accentueren, ga je naar de zone (bijvoorbeeld dat vies bruin) en kun je de saturatiewaarden omlaag halen.

Met de local-adjustmentbrush kun je een maskertje leggen, en op dezelfde manier aanpassingen maken.

Veel plezier ermee!
                Kleine tip: "do not over-do it"!
                Last edited by Vinnydizzy; 27 juli 2009, 23:42.
                www.brunodyserinck.be
                https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Working...
                X