Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[LR] Uitvoer verscherpen & workflow in lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [LR] Uitvoer verscherpen & workflow in lightroom

Hallo,

ik heb een vraag mbt tot lightroom. Nu ik me nieuwe camera heb(d90) (5 dagen) heb ik ongeveer de volgende workflow waar ik toch wel wat twijfels over heb.

ben erg benieuwd hoe jullie dit nou precies doen.
    1. Ik schiet alles in RAW en maak in de camera gebruik van picture control
    2. Ik importeer de foto's in ViewNX, selecteer de foto's die ik wil houden, de rest delete ik. Hierna exporteer ik alle foto's naar JPG. (dan heb ik de foto's met de picture control).
    3. Ik verwijder de NEF's van de foto's die gewone 'kiekjes' zijn (is dit wel verstandig? hoe doen jullie dit?)
    4. Ik importeer alle foto's in LR (zowel de JPG's als NEF's). Ik voorzie ze van trefwoorden en sommige foto's crop ik iets.
    5. Foto's waarover ik wat extra uit wil halen bewerk ik in lightroom middels de NEF.
    6. Hierna exporteer ik alle foto's naar mijn harde schijf (overschrijf de bestaande bestanden)
    7. Enkele foto's doe ik via een lightroom plugin naar Flickr exporteren.
    8. Eenmaal per week backup ik mijn hele HDD (GHOST en alle bestanden)

ECHTER hier heb ik vraag over: De JPG's verander ik helemaal niet meer, ik gooi er enkel trefwoorden in. In de export functie van Lightroom staat de optie:
    • Uitvoer verscherpen. Deze staat standaard op Scherm--> normaal.

vraag 1
    Worden mijn foto's hierdoor anders als ik dit meerdere keren doe? En wat doet deze optie nu eigelijk precies?

vraag 2
    En wat voor opmerkingen hebben jullie nog meer mbt mijn workflow. Is het slim om zoveel mogelijk in-cam te doen(weinig werk) of de fine-tuning(picture control etc.) achteraf in LR?

vraag 3
    Bewaren jullie de NEF's om de kwaliteit helemaal te houden?
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Re: [LR] Uitvoer verscherpen & workflow in lightroom

Hallo,je maakt het ingewikkeld!
    Raw is Oke,dan importeer je de Raw's (NEF) in Ligthroom,voorzie ze van de nodige informatie,bewerk en verscherp in LR
    Exporteer vanuit LR naar de gewenste JPEG.
    Hou de NEFS bij!!!!
    Als je in RAW werkt hebben de ingestelde waarde van de camera geen invloed,enkel als je een Raw en een JPEG maakt (als de D90 dat kan)zijn de ingestelde waarde van de camera van tel.
    In LR bepaal je zelf uw kleurtemperatuur,contrast saturatie enz.veelzijdiger dan dat je de camera het zou laten doen.

Comment

Re: [LR] Uitvoer verscherpen & workflow in lightroom

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
      Als je in RAW werkt hebben de ingestelde waarde van de camera geen invloed,enkel als je een Raw en een JPEG maakt (als de D90 dat kan)zijn de ingestelde waarde van de camera van tel.
      Wel degelijk in ViewNX.
      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
      My flickr My site

Comment

Working...
      X