Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roarwwwww..raw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Roarwwwww..raw

RAW vs JPEG bitmap

1. Alle camera’s schieten RAW
    2. Ga je de bewerking aan de camera overlaten of wil je zelf beslissen??
    3. RAW geeft je alle mogelijkheden in Post processing; JPEG véél minder.
    De JPEG compressie gaat steeds ten koste van “iets” in dit geval: de kleur, met als gevolg colour-artifacts en colour shift, bij PP !
    4. RAW is nog steeds de: oer lineaire grayscale, waar alle deuren nog openstaan en niets (voor goed) is ingebakken of toegewezen (gamma / white balance..tone mapping.. enz..)
    Dit zolang je het niet omzet en gaat dé-mozaik'eren.
    5. Als je met ACR wekt, raad ik je ten stelligste aan om direct naar DNG om te zetten.
    Voor de paranoi'ers > Niets houdt je tegen om daarnaast "ook nog" ergens het fabrieksformaat (NIKON, Canon, Sony enz) bij te houden!

6. RAW maakt fotograferen: leuker, eenvoudiger & minder riskant!
    7. Als je héél snel, kleine files nodig hebt om direct door te sturen (journalisten, sport ..enz) is JPEG de juiste keuze
    JPEG is misschien ook iets voor de kiekjesnemers onder nos, die snel een aanvaardbaar foto'ke willen, zonder dat PP gedoe!
    Iedereen is daar volledig vrij in, natuurlijk.

veronique
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Monica, als je het verschil tussen een RAW en een jpeg niet ziet moet je dringend een andere monitor (of andere ogen) kopen.
      In ieder geval waar het Nikon NEFs betreft is het verschil toch zeer goed te merken.
      Ik maak steeds 2 kopies van m'n foto (gebeurd intern in de camera), een medium-version JPEG en een NEF RAW bestand.
      Op die manier kan ik bij het bekijken van de fotos zeer snel door de jpegs bladeren en van de foto's die ik wil gebruiken open ik dan de NEF versie in een NIKON editor software. Typisch kan je met RAWs nog 2 tot 3 stops gaan onder-of overbelichten in de naverwerking.
      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
        Monica, als je het verschil tussen een RAW en een jpeg niet ziet moet je dringend een andere monitor (of andere ogen) kopen.
        ....
        Vrij interessante observatie vooral omdat je "raw" niet ziet als die niet geconverteerd (gedemosaic's) is naar een "zichtbaar" formaat ttz iets dat op een foto lijkt (weliswaar mogelijk met default parameters)
        Sommigen hier schijnen dus over meer dan microscopisch zicht te beschikken bij het beoordelen van die "raw"/jpg verschillen ...
        interessant .. iemand die de test wil doen om alle jpg parameters in de camera "op nul" te zetten en dan nog eens te kijken ?

je kan ook de andere kant op (zoals ik hier al ergens aangetoond heb) .. als je een Canon camera hebt en je gebruikt een Picture style samen met de door Canon geleverde soft dan kan je je jpg er exact laten uitzien als je geconverteerde raw en vice vera .. straffe dude die dan nog het "verschil" ziet, maar goed ... just FYI natuurlijk

Comment

Wat je ziet hangt af van de interface waarmee je kijkt. Ik kan je verzekeren dat je het verschil tussen een platte JPEG en een RAW file in een Nikon Editor wel degelijk ziet.
          Voor de rest van het theoretisch gewauwel laat ik u gerust verder doen.

Comment

Voor de rest van het theoretisch gewauwel laat ik u gerust verder doen.
            Holala! Dat "theoretisch gewauwel" was toevallig wel correct gewauweld . Moest me toch even van het hart!
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

Dat kan wel, maar het blijft gewauwel. Straks gaat men nog beweren dat we eigenlijk beter allemaal in JPEG schieten en Nikon de NEF en TIFF mode in zijn toestellen kan opdoeken.

Comment

Dat kan wel, maar het blijft gewauwel. Straks gaat men nog beweren dat we eigenlijk beter allemaal in JPEG schieten en Nikon de NEF en TIFF mode in zijn toestellen kan opdoeken.
                Moest ge geen verregaande veralgemenende statements neerschrijven die schijnbaar enkel maar geldig zijn voor uw eigen merk, het theoretisch gewauwel zou u mogelijk bespaard blijven ... wat niet wil zeggen dat ge schijnbaar met dat gewauwel nog uw voordeel niet zou kunnen doen, vooropgesteld dat ge het verstaat natuurlijk maar soit .. 'k heb hier al veel onzin gelezen als het over raw gaat, technisch gewauwel or otherwise

Comment

uw arrogantie is ondertussen legendarisch en ruziezoeken doet ge maar met een ander.

Comment

[MOD] Iedereen graag terug on-topic - verdere persoonlijke opmerkingen worden niet getolereerd.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
                    X