Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's van Nikon ViewNX openen in Elements 7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's van Nikon ViewNX openen in Elements 7

Ik zit met een ambetant probleem. Mijn foto's zijn opgeslagen in ViewNX van Nikon (ze zijn daar rechtstreeks in geïmporteerd van de camera). Als ik die nu wil importeren in Photoshop Elements 7 zegt dat altijd 'wrong file'. Zowel in de Organizer als in de Editor krijg ik ze niet geopend.
    Wat moet ik doen om die te importeren (of minstens te bewerken)???

Re: Foto's van Nikon ViewNX openen in Elements 7

---ik merk nu dat hij wel die in JPEG importeert en opent, maar niet die in nef (ik schiet nl. meestal in RAW)... Dat maakt de oplossing misschien gemakkelijker? Dien ik iets aan te passen in Elements???

Comment

Converteer uw NEF even naar DNG en problem solved (for good)

« Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

..... et voilà

Waarom DNG

1. DNG is open source
        Een openbaar gedocumenteerde en vlot verkrijgbare specificatie, die gemakkelijk kan worden overgenomen door camerafabrikanten en worden bijgewerkt met toekomstige technologiewijzigingen.

2. DNG is kleiner van formaat, doch zonder IQ verlies. (lossless)
        Voorbeeld: > Nikon D700-NEF: 11.4 Mb, omgezet naar > DNG: 10.2Mb = 1.2Mb minder (per RAW file) op je schijf!!

3. DNG werkt in alle ACR's en dwingt niemand tot dure updates

4. DNG kan je ook (snel) correct openen & bekijken in free viewers zoals: Faststone..enz
        Je kan, dacht ik (voor Vista) zelfs een Codec’je installeren om je DNG files in Win explorer te openen en te bekijken

5. DNG geeft ons iets meer zekerheid qua support in de toekomst, vermits het een open source is!!

6. DNG’s werken volledig “Zen” met alle Adobe producten, die toch wel een soort van norm zijn geworden op dit gebied!

7. Voor mij het belangrijkste: de ACR edits (ingrepen) worden bij DNG, enbedded opgeslagen, zodat je die anders aparte “XMP” file, nooit kwijtraakt.
        De DNG file blijft, na je PP in ACR, dus nog steeds “1” file, all in, wat zeer belangrijk en eenvoudig werken is, bij professionele uitwissel, maar ook zeker een pro is, voor amateurs, bij file verplaatsing bijvoorbeeld.
        (bij NEF o.a. worden 1500 files er dus 3000 .. enz..)

8. Hasselblad H2D & de Leica Digital-Modul-R, draaien trouwens standaard op het DNG formaat en dat zijn nu niet bepaald achterlijke merken, hé.

Ik en bijna al mijn klanten werken altijd met DNG en dit zonder enig probleem, maar nogmaals, bovenstaande geldt enkel als je ACR al gebruikt of in de toekomst gaat gebruiken.

veronique
        Last edited by Veronique; 10 mei 2009, 17:27.

Comment

Dank je Véronique voor de snelle reactie. Ik dacht dat t opgelost was, en heb t direct gedownload--- helaas: dat blijkt voor zowat alles te lukken, maar niet voor nef-bestanden! Volgens mij zit t er bovenarms op tussen Nikon en Adobe... Op de Adobe-site, zie ik pas, staat een gezamenlijke 'net-niet-oorlogsverklaring', veel intenties en blabla; en dan raadt Adobe aan om een soort plug-in te wijzigen via Program/Files etc. Laat dit laatste nu mijn petje te boven gaan... Erg dat gebruikers de dupe moeten zijn van deze hokjesmentaliteit. Ik blijf zoeken hoe ik dat moet doen met die plug-in... Indien suggesties: you're welcome---

Comment

---misschien komt t omdat die foto's van een nieuwe Nikon D90 komen???

Comment

Kijk, zo zit t, zelf gevonden op Adobe:

(t is dus oorlog tussen Nikon en Adobe, das duidelijk)

The Adobe Photoshop Camera Raw dialog box doesn't open when you open a Nikon NEF image (Photoshop CS2 and CS)
              Was this helpful?Yes (0)No (0)
              Issue
              When you open a Nikon NEF file in Adobe Photoshop, the Nikon Camera Raw dialog box opens instead of the Adobe Photoshop Camera Raw dialog box.
              Solutions
              Do one or more of the following solutions:
              Solution 1: Rename the Nikon NEF plug-in.
              1. Quit Photoshop.
              2. Do one of the following tasks:
              -- In Windows, rename Nikon NEF Plugin.8bi in Program Files/Adobe/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS2) or in Program Files/Adobe/Photoshop CS/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS) (for example, to Nikon NEF Plugin.old).
              -- In Mac OS, rename Nikon NEF Plugin in Applications/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS2) or Applications/Adobe Photoshop CS/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS) (for example, to ~Nikon NEF Plugin).
              3. Install the latest version of Camera Raw from the Adobe website at www.adobe.com/support/downloads/ .
              4. Import the NEF file.
              Solution 2: Delete the Nikon NEF plug-in.
              1. Quit Photoshop.
              2. Do one of the following tasks:
              -- In Windows, drag the Nikon NEF Plugin.8bi in Program Files/Adobe/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS2) or in Program Files/Adobe/Photoshop CS/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS) to the Recycle Bin.
              -- In Mac OS, drag the Nikon NEF Plugin in Applications/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS2) or Applications/Adobe Photoshop CS/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/File Formats (Photoshop CS) to the Trash.
              3. Install the latest version of Camera Raw from the Adobe website at www.adobe.com/support/downloads/ .
              4. Import the NEF file.
              Background information
              The latest version of the Nikon camera software (Nikon View, Nikon Capture) installs the Nikon NEF plug-in. If this plug-in is in the Photoshop Plug-ins folder, it starts instead of Adobe Camera Raw when you import an NEF file. Photoshop will still recognize Nikon NEF files if you rename the Nikon NEF plug-in, and open the files in Camera Raw instead. However, if you rename the Nikon NEF plug-in and the Photoshop Camera Raw dialog box still doesn't appear, then delete the Nikon NEF plug-in, and make sure that the Camera Raw plug-in is installed to the correct location.

Comment

FF snel getest.
                Hier >> NEF D90 na omzetting naar DNG, totaal geen probleem, opent zelfs in de Faststone viewer ... ook al!!

Comment

Ik begrijp er nix van. Hoe hebt u dat gedaan? Ik heb die Adobe DNG converter gedownload, maar telkens ik een foto aanklik in nef gaat t vakje selecteer van zwart naar grijs (ik kan er dus niet op klikken). Heb jij magic fingers of zo?;-)

Comment

Tsss, nochtans simpel hoor, als je het weet

Maak 2 mappen op je bureaublad en noem ze:
                    1. NEF
                    2. DNG

Plaats je RAW NEF's in de NEF map
                    1. Open je DNG converter
                    2. klik op > Selecteer map en kies de NEF Map
                    3. klik dan op > Map selecteren (daaronder) en kies de DNG map
                    4. Klik Nu onderaan op omzetten ... Done

De DNG's komen nu in de DNG map te staan!!

voila
                    veronique

Comment

Hi Veronique, - thx, ik had t juist ook gevonden en de eerste is gelukt!!!

t Ding was dat dat foto per foto niet lukte, maar wel per map.

En dat daarna die omgezette dng natuurlijk ((;-) - Kafka)) niet opende in ViewNX (Nikon), wat mij nog s op t verkeerde been zette.

Maar die opende natuurlijk wel in Elements.

Eind goed al goed.

Je hebt me wel goed geholpen; thx.

Comment

Working...
                      X