Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR's opnemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR's opnemen

Yo, ik heb een vraagje over het maken van HDR-foto's,
    als je een hdr foto neemt met bijvoorbeeld 7 foto's, welke instellingen moet je dan doen op je camera? Moet je de exposure veranderen, de sluitertijd of beide?
    groeten
    www.nathanvileyn.be

Re: HDR's opnemen

Oorspronkelijk geplaatst door nathanv Bekijk bericht
    Yo, ik heb een vraagje over het maken van HDR-foto's,
    als je een hdr foto neemt met bijvoorbeeld 7 foto's, welke instellingen moet je dan doen op je camera? Moet je de exposure veranderen, de sluitertijd of beide?
    groeten
    Alleen sluitertijd veranderen. Diafragma, ISO, witbalans vast zetten. Lens best ook op MF zetten na initiele focuslock. En uiteraard camera op statief.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Alleen sluitertijd veranderen. Diafragma, ISO, witbalans vast zetten. Lens best ook op MF zetten na initiele focuslock. En uiteraard camera op statief.
      Ok, merci!
      www.nathanvileyn.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Betekent het eerste (alleen sluitertijd veranderen) dat je in "M" stand werkt?
        En "op MF zetten na initiele focuslock"? Eerst in AF focussen? Waarom dan naar MF, is dat om te verhinderen dat het originele focuspunt nog verandert? (heb daarmee waarschijnlijk mijn eigen vraag beantwoord).
        Dank voor je input.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Betekent het eerste (alleen sluitertijd veranderen) dat je in "M" stand werkt?
          In M of Av. Meestal in M, omdat ik over het algemeen genoeg heb aan 2 belichtingen, en die stel ik dan liever zelf in. Als ik lui ben, gebruik ik AEB, in Av mode, en zet de camera op self timer, dan neemt hij de 3 shots onmiddelijk na mekaar.

En "op MF zetten na initiele focuslock"? Eerst in AF focussen?
          Mja, ik begin meestal op AF, en zet de lens daarna op MF. Meestal blijf ik daarna op MF.

Waarom dan naar MF, is dat om te verhinderen dat het originele focuspunt nog verandert? (heb daarmee waarschijnlijk mijn eigen vraag beantwoord).
          Juist, daarom dus. Het enig dat mag(moet) variëren is de sluitertijd, al de rest moet fixed blijven. Dus best ook de WB niet op AWB zetten, maar een fixed waarde kiezen.
          AWB durft wel eens heel verschillende resultaten geven naargelang de sluitertijd. Nu, aangezien ik altijd in raw werk, is dat niet erg, maar wel vervelend.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Dank je voor de uitleg; zal me vast helpen!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hmm, ik zet hem gewoon op 'bracketing' hoor, doet die alles achtereen met een exposure verschil dat je instelde.........klik klik klik hoor je dan als ie een burst van 3neemt

mvg
              glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                Hmm, ik zet hem gewoon op 'bracketing' hoor, doet die alles achtereen met een exposure verschil dat je instelde.........klik klik klik hoor je dan als ie een burst van 3neemt

mvg
                glenn
                inderdaad, op extreme gevallen na, is 3 foto's wel genoeg voor een HDR hoor. maar ik neem ze meestal met 3 stops verschil, wat ik enkel op mn 1D kan instellen, op nm 40D is 2 stops het maximum voor automatische bracketing

manueel pak je zoveel foto's als je wil, met zoveel stops verschil als je wil
                5DmkIII en wat glas

Comment

En als jullie bij AEB spreken van stops, heb je het over -1/3, 0 en +1/3, of over -1, 0 en +1 ?

Comment

Nemen jullie de foto's voor een HDR in raw of gewoon in jpeg?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      En als jullie bij AEB spreken van stops, heb je het over -1/3, 0 en +1/3, of over -1, 0 en +1 ?
                      Een stop = verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht. Bij de meeste recente toestellen kan je de belichtingsdosis via sluitertijd, diafragmaopening en aanverwanten zoals AEB instellen in stapjes van 1/3 stop. Bij oudere toestellen is dat dikwijls nog 1/2 stop.
                      Als we van stops spreken, hebben we het dus over -1, 0 en +1.
                      -1/3, 0 en +1/3 zijn derdes van een stop. Vermoedelijk is de belichtingsdosis bij uw toestel in te stellen in stapjes van 1/3 stop.

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                      Nemen jullie de foto's voor een HDR in raw of gewoon in jpeg?
                      In RAW. Bij HDR is het (oorspronkelijk) de bedoeling om zoveel mogelijk informatie vast te leggen in het hele toonbereik van de scene: van de (extreme) donkere tonen tot in de (extreme) hooglichten. Dezelfde foto in RAW formaat bevat meer informatie dan in jpeg formaat. Dus om dezelfde HDR foto (= met evenveel detail) te maken, heb je (veel) meer jpeg opnames nodig dan RAW opnames.
                      blog

Comment

Bedankt voor dit duidelijk antwoord, Stijn. Daar zijn we wat mee!

Comment

Working...
                        X