Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Juiste grootte voor foto cd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Juiste grootte voor foto cd

Hallo,

Na iedere vakantie heb ik mij gewoon gemaakt om een foto cd te maken met wat leuke muziek bij en korte uitleg over de bezochte plaatsen en dergelijke.
    Toen ik mijn oude tv bak nog had bleek ik geen problemen te ondervinden om mijn foto's mooi in beeld te krijgen.
    Nu echter, in het flat screen tijdperk waar de beeldschermen bijn een meter of meer groot zijn, blijkt mijn oude methode niet meer te werken.
    De foto's komen nu korrelig over en fijne lijnen lijken wel stippellijntjes geworden.

Kan iemand mij misschien vertellen wat de correcte grootte is om mijn foto's van RAW naar JPEG om te zetten?
    Nu gebruik ik standaard een hoogte van 1024 pixels. Het programma dat mij reeds jaren trouw van dienst is geweest voor het maken van deze foto cd's is Nero 6.

Bedankt alvast voor jullie hulp!
    Jurgen

Re: Juiste grootte voor foto cd

Voor presentatie op een LCD/plasma beeldscherm zorg je er best voor dat je foto dezelfde resolutie heeft als de "native" resolutie van het beeldscherm. Het is dus verschillend voor elk beeldscherm. Om bvb. foto's beeldvullend op een full HD scherm te tonen, moeten ze passen binnen 1920 beeldpunten horizontaal en 1080 beeldpunten verticaal.
    Als dat niet gebeurt, zullen de foto's herschaald worden bij de weergave en gaat er beeldinformatie verloren, zodat het bvb. mogelijk is dat een fijne doorlopende lijn een stippellijn wordt, of zelfs helemaal verdwijnt.
    Het is duidelijk dat het formaat voor langetermijnopslag niet bepaald mag worden door een huidige presentatiewijze. Je weet immers nooit hoe die in de toekomst gaat veranderen.
    blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
      Het is duidelijk dat het formaat voor langetermijnopslag niet bepaald mag worden door een huidige presentatiewijze. Je weet immers nooit hoe die in de toekomst gaat veranderen.
      bedankt voor de reactie, ik had met hierop geabonneerd om er wat meer over te weten te komen.

Daar heb je een punt... dus op het moment dat je (of een klant) een nieuw televisiescherm koopt, loop je het risico dat de beelden er slechter gaan uitzien dan op de oude?

G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
        bedankt voor de reactie, ik had met hierop geabonneerd om er wat meer over te weten te komen.

Daar heb je een punt... dus op het moment dat je (of een klant) een nieuw televisiescherm koopt, loop je het risico dat de beelden er slechter gaan uitzien dan op de oude?

G
        Zeker! De mate waarin is afhankelijk van vele dingen waarover je geen controle hebt, oa. de manier waarop afbeeldingen herschaald zullen worden. Zelfs wanneer de resolutie van het nieuwe scherm groter is dan het oude, kan een foto er op het nieuwe scherm slechter uitzien. Doe volgende test maar eens: neem een kleine foto en zet die op uw scherm zodat 1 beeldpunt van de foto = 1 pixel op uw scherm. Zet hiernaast diezelfde foto 2x uitvergroot, zodat 1 beeldpunt van de foto = 4 pixels op het scherm. Hoewel beide foto's dezelfde informatie bevatten, zal de 1e er beter uitzien dan de vergrote versie. Hetzelfde zal gebeuren als je een foto gemaakt om full screen te tonen op een oud scherm, op een nieuw scherm met dubbele resolutie ook full screen gaat tonen. Als je nog een oude CRT-monitor hebt staan, kan je daarop deze test eens herhalen; je zal merken dat CRT-schermen minder gevoelig zijn aan dit effect. Objectief gezien is er geen kwaliteitsverlies, want dezelfde informatie wordt getoond. Maar de perceptie is anders, en dat is uiteraard wat telt bij een presentatie.
        blog

Comment

Bedankt Stijn!
          Deze informatie zal mij alvast een heel stuk verder helpen.
          Mvg,
          Jurgen

Comment

Working...
          X