Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop CS3: verkleinen van foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Photoshop CS3: verkleinen van foto's

Dank om zoveel moeite te doen, FestinaLente, en dat nog nadat men je toch erg hard aanpakte in bepaalde vorige posts. Ook ik (eveneens voor een Mac) zie dat de kleuren in de derde foto (BDSizer) iets fletser (geler?) zijn. Mij persoonlijk lijkt me de tweede (ineens verkleinen) de beste, maar mijn ogen zijn echt niet de beste om dit te beoordelen. Uiteindelijk zou misschien een anonieme pol verrassende resultaten kunnen opleveren. Wie van de drie?

Ik ben voorlopig nog niet overtuigd om in (32? ) stappen te gaan verkleinen, daarvoor lijkt me het verschil met ineens verkleinen te klein (en misschien nog niet eens in het voordeel van het "stappenplan"?)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ben nu thuis.

Op Eizo CG241W valt het nog meer op. De eerste is, pardon the expression , niet om aan te zien en zonde van de 32 stappen. Sorry hoor Chris, maar daarmee bewijs je dus het tegendeel van heel je stelling.

De laatste is duidelijk anders van kleur dan de twee vorige.

Nu, de eerste twee zijn AdobeRGB en de laatste heeft géén kleurprofiel, dat verklaart natuurlijk één en ander.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        en dat nog nadat men je toch erg hard aanpakte in bepaalde vorige posts.
        Dan heb je het zeker over hvr want ik ben hier nog nooit zo poeslief geweest als nu.

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Op Eizo CG241W valt het nog meer op.
        Maar Hans, het werkt toch alleen op een projector...

Comment

Ik ben terug van de fotoclub, waar ik tien beelden ben meegenomen voor projectie. Alle tien deze beelden waren verkleind en met BD-SIZER en in stappen met photoshop. Na heel wat pixelpiepen... Bij vijf van de tien beelden bleek de photoshopmethode een beter resultaat te geven, en bij vier van de tien BD-sizer. Bij één beeld was geen verschil te zien. De verschillen waren bij sommige beelden duidelijk, bij andere beelden miniem. Waarom weet ik niet, want het zijn echt diverse beelden, waarbij je niet kan zeggen dat een bepaald onderwerp zich beter leent tot een bepaalde methode. M.a.w. het is andermaal bevestigt dat deze discussie geen antwoord zal kennen. De verschillen... de photoshopmethode was meestal scherper, soms opvallend, maar in sommige foto's viel het op dat er met de pixels gespeeld was. BD-sizer heeft een "verscherp" functie. Van daaruit is de discussie in de beginnershoek ontstaan. De scherpte bij de photoshopmethode was me al wel opgevallen, maar het spelen met de blokjes nog niet.

Mijn conclusie... er is geen heiligmakende methode. Ik heb zelf ook weer bijgeleerd. Ik ga 't beeld voor beeld bekijken.

@Leonidas... Bedankt voor uw positieve bijdrage ! Soms denk ik dat er in sommige mensen toch nog iets positiefs zit, soms valt het tegen...

Mvg

Chris
          Last edited by FestinaLente; 10 februari 2009, 08:23.

Comment

- volgens mij lijkt de beste methode gewoon in 1 keer verkleinen (en tegelijk wat verscherpen). In die ene keer gebruik je de oorspronkelijke data, waarop dus geen afrondingsfouten en dergelijke kunnen zitten, die er wel kunnen inraken na 35 passen...
            - Die grootte van die jpg-file lijkt me geen referentie. Hoe kan je weten dat BD-sizer die JPG exact op dezelfde manier comprimeert als photoshop ???
            Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb vorig jaar een actie van het net gehaald waar ik ook mijn fotos mee verkleinde i stappen , het was echter niet per 5 procent verkleinen maar in 5 stappen , waar iedere stap ietsje verscherpt werd , maar het belangrijkste was dat allles gebeurde in lab color op het luminosity channel . enkel op het laatste werd de foto weer in RGB color omgezet .
              Werkte echt zeeer goed en de snelheid van die actie moet niet onderdoen van een batch in bdsizer (het gebeurde trouwens ook in een batch met photoshop) .
              Die actie namaken nadat mijn pc crasshte is me echter nog niet gelukt (weet de juiste instellingen niet van het verscherpen ) .
              ik verklein nu door eerst de dpi van 240 naar 72 te zetten waardoor de foto ineens maar 1500 pixels op de langste zijde is , en daarna verder verkleinen naar 800 .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kyandio Bekijk bericht
                ik verklein nu door eerst de dpi van 240 naar 72 te zetten waardoor de foto ineens maar 1500 pixels op de langste zijde is
                Welk voordeel denk je daaruit te halen ten opzichte van gewoon intypen dat de langste zijde 1500 px moet zijn?

Comment

Blijkbaar worstelen er velen met de mythes over dpi en ppi, zoals ik tot ik dit las.
                  Misschien ook nuttig bij dit verhaal?
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Welk voordeel denk je daaruit te halen ten opzichte van gewoon intypen dat de langste zijde 1500 px moet zijn?
                    Ik doe dit omdat bij save for web de pixels/inch omgezet wordt naar 72 dus als dat toch moet gebeuren doe ik dat als eerst en dan is de verkleining al handig meegenomen ...enz .

Zeg jij mij eens waarom ik dat dan niet zou doen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      Blijkbaar worstelen er velen met de mythes over dpi en ppi, zoals ik tot ik dit las.
                      Misschien ook nuttig bij dit verhaal?
                      sorry ik was mis !!

Comment

als ik de beelden gepost door festinalente bekijk, (downloaded en geopend in PS)dan lijkt het beeld verkleind via stappen methode scherper (100% view). Er is ook een kleuren verschil tussen beide beelden, zou het origeel moeten zien om te weten welk het beste de originele kleuren benaderd. Als je van het in 1-stap beeld de kleuren corrigeert, een beetje minder rood en geel, dan krijg je al een heel andere indruk.
                        Als je nu vergroot naar 200% dan vertoont het in stappen beeld veel meer artefacten, het andere beeld komt nu beter over. Het beeld van de stappen methode lijkt op 200% onnatuurlijk scherp.
                        Zonder origineel moeilijk uit te maken welk het beste is.

Comment

Working...
                        X