Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoafdruk 2m op 3m aan 300 dpi?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fotoafdruk 2m op 3m aan 300 dpi?

Welke formule gebruik je hiervoor?

Lijkt me interessant. Waar kan ik hier meer over lezen?

Comment

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

zie #19 en verder

Met deze online calculator is het mogelijk om afdrukgrootte en bekijkafstand te manipuleren zodat het aantal benodigde megapixels wordt verkregen.
      Veel plezier ermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
        werk zelf met groot formaat printers (tot 156 cm breed).
        Wij vragen aan onze klanten steeds files op ware grootte aan 150 DPI (NIET ppi)
        Professioneel of niet ... fotos hebben geen DPI .. knoop het in uw oren ! Printers hebben een DPI ! (of LPI) ... Mijn bedrijf zul je met deze "kennis" van zaken zeker nooit als klant krijgen
        FWIW

Comment

Ach regulus.... eigenlijk moeten we de makers van fotobewerkingssoftware de schuld geven van de verwarring rond DPI.
          Helaas doen sommige drukkers vrolijk mee aan het in stand houden van die verwarring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Professioneel of niet ... fotos hebben geen DPI .. knoop het in uw oren ! Printers hebben een DPI ! (of LPI)
            FWIW
            klopt! moet je eens proberen uit te leggen aan een klant. De blik die je dan te zien krijgt spreekt meestal boekdelen. daarom vragen wij waar formaat aan 150 dpi. Nog nooit problemen mee gehad (maken trouwens steeds proefstroken en werken kleur e.d. bij waar nodig tot de klant tevreden is).
            Logisch vervolg op uw verhaal: Aangezien de foto 'geprint' wordt herleiden we de foto naar DPI en niet PPI. Ook verwerken we de foto naar CMYK ipv RGB. Aangezien de printer CMYK afdrukt is het belachelijk om de foto in RGB te laten. Omzetten naar CMYK geeft meer controle over de uiteindelijke print, aangezien je nooit weet wat de RIP (hoe goed en krachtig deze ook is) met een RGB-beeld zal doen. Op mijn werk beschikken we over 5 groot-formaat printers die elk afzonderlijk voorzien zijn van hun eigen kleurenprofiel per gebruikte papiersoort (gloss, matt, silk, coated, uncoated, canvas, expo-banner, ...)
            Uiteraard heeft iedereen zijn eigen manier van werken, ik wou gewoon enkel de onze toelichten.

grt,
            Raf
            Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
              klopt! moet je eens proberen uit te leggen aan een klant. De blik die je dan te zien krijgt spreekt meestal boekdelen. daarom vragen wij waar formaat aan 150 dpi.
              Sorry maar dat is geleuter ... wat noem je "waar formaat" ? .. Zg gewoon tegen je klant dat hij een foto van XbijY pixels moet aanleveren rekening houdend met groote van de foto in duim x 300 of 150 ...

Logisch vervolg op uw verhaal: Aangezien de foto 'geprint' wordt herleiden we de foto naar DPI en niet PPI. ....
              Maar dit is ronduit belachelijk en totaal geen logisch gevolg op mijn verhaal, snapt u zelf wel waarover het gaat ? ... het houdt enkel de bestaande verwarring in stand .. De reeele grootte van de foto (in duim) wordt gedefinieerd als pixels/PPI en die wordt afgedrukt op de DPI van de printer die geen 300DPI is maar tenminste 2400DPI en liefst nog 4800DPI want ander trekt die foto op geen ballen (tenzij het over een lijnprinter gaat, maar dan nog moet worden afgedrult in hoogste printerresolutie en dat is zeker geen 300DPI ... )

Comment

150 dpi aan dergelijke groottes vind ik wel serieus veel. 30 dpi dan weer wat weinig.
                Iemand voor 50-70 dpi?

Persoonlijk zou ik denken om het vergroten aan de RIP over te laten. Ook als de klant/gebruiker het thuis wil doen, moet hij een deftige computer hebben.
                Mijn huidige loopt onherroepelijk vast maar mijn nieuw bestelde zal het zeker wel aankunnen .

Verder vind ik heel die dpi/ppi toestand wel onnozel eigenlijk.
                Aangezien ppi eigenlijk geen praktische betekenis heeft (op een scherm komt 1 pixel in het bestand overeen met 1 pixel op het scherm; veel zinniger kan je er eigenlijk niet over zeggen) houden we het beter op dpi.
                Gesteld dat de persoon weet dat deze instelling (meer is het niet) eigenlijk alleen maar betekenis heeft wanneer je die foto gaat printen.
                Foto's kunnen voor mij gerust een dpi hebben : het is een instelling die zegt hoe de foto moet geprint worden (laten we het meta-data noemen). Op dezelfde manier zegt vb de kleurruimte hoe de getallen in de foto moeten geïnterpreteerd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door psg Bekijk bericht
                  150 dpi aan dergelijke groottes vind ik wel serieus veel. 30 dpi dan weer wat weinig. :d
                  iemand voor 50-70 dpi?

persoonlijk zou ik denken om het vergroten aan de rip over te laten. Ook als de klant/gebruiker het thuis wil doen, moet hij een deftige computer hebben.
                  Mijn huidige loopt onherroepelijk vast maar mijn nieuw bestelde zal het zeker wel aankunnen :d .

Verder vind ik heel die dpi/ppi toestand wel onnozel eigenlijk.
                  Aangezien ppi eigenlijk geen praktische betekenis heeft (op een scherm komt 1 pixel in het bestand overeen met 1 pixel op het scherm; veel zinniger kan je er eigenlijk niet over zeggen) houden we het beter op dpi.
                  Gesteld dat de persoon weet dat deze instelling (meer is het niet) eigenlijk alleen maar betekenis heeft wanneer je die foto gaat printen.
                  Foto's kunnen voor mij gerust een dpi hebben : Het is een instelling die zegt hoe de foto moet geprint worden (laten we het meta-data noemen). Op dezelfde manier zegt vb de kleurruimte hoe de getallen in de foto moeten geïnterpreteerd worden.
                  rotflmao ! :b

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    rotflmao ! :b
                    Een kinderhand is snel gevuld.

Van mij mag je er nog weken/maanden/jaren/... (vul zelf maar aan) over discussiëren. Punt blijft dat het weinig uitmaakt of je het nu ppi of dpi noemt.
                    Je kan dan zeggen dat de 300dpi in de foto niet juist mapt op 300dpi bij de printer.
                    Feit blijft dat het zegt hoe de foto gaat geprint worden en dat de juiste mensen weten hoe ze het moeten interpreteren.

Ok, allicht val je over het woordje "heeft". Een foto heeft strict gezien geen dpi, maar een ppi.
                    Laten we dan zeggen dat de foto ingesteld staat (om geprint te worden) aan 300 dpi (volgens de praktische definitie zoals ze gebruikt wordt in the field).
                    Kunnen we daar dan mee leven?

Ik krijg ook genoeg onnozele aanvragen.
                    Dan vragen ze een bitmap van 2 op 3 meter aan 300 dpi door te mailen .
                    Er is al genoeg verwarring. Mensen snappen zo al niet waar het omgaat, snappen het verschil tussen een bitmap en vectors niet,....
                    Het enige dat ze kennen is : het moet aan 300 dpi zijn. Stuur dan zeker ook niets door aan 250 dpi (niemand ziet het verschil ) want dan staan ze direct aan uw deur.

Laten we het dus zeker nog verwarrender maken .....

Voor de rest nog veel plezier maar aan deze discussies verdoe ik mijn tijd niet meer ....
                    Last edited by PSG; 25 januari 2009, 14:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                      Een kinderhand is snel gevuld.
                      Voor de rest nog veel plezier maar aan deze discussies verdoe ik mijn tijd niet meer ....
                      da's nog eens gesproken....
                      Bij deze salu!!!
                      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Working...
                      X