Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom via netwerk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom via netwerk

Ik gebruik sinds kort Lightroom 2.2 en ben er zeer tevreden over.
    Ik werk echter zowel met een laptop als een desktop. deze zijn gekoppeld via een draadloos netwerk en hierop zit ook een netwerk harddisk.
    De foto's staan op de netwerk harddisk en zijn dus toegankelijk via beide PC's maar eigenlijk zou ik daar ook de catalog op willen krijgen zodat ik zowel via de laptop als de desktop de catalog kan gebruiken.
    Wanneer ik de catalog op de harddisk wil zetten dan krijg ik de melding dat dit niet mogelijk is omdat dit een netwerklocatie is.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? of eventueel een andere handige manier van werken?

Re: Lightroom via netwerk

Je kan geen catalogus op een netwerkschijf zetten omdat het risico op corruptie te groot is.
    Er bestaan een hoop ingewikkelde, maar halfslachtige oplossingen via read & write metadata, maar ik ben er geen voorstander van.

Je kan ook werken met export catalog en zo, maar ook dat is omslachtig.

De eenvoudigste manier van werken lijkt me dat je je foto's op je netwerkschijf laat, en je catalog op één draagbare (snelle) harde schijf zet (evt. een firewire modelletje, als je pc's zo'n aansluiting hebben, natuurlijk).
    Naargelang de pc waarmee je wil werken, koppel je dan de draagbare harde schijf daaraan vast. Als je van PC wil veranderen, sluit je Lightroom af, je sluit de draagbare schijf met de Catalog aan op de andere PC, start Lightroom op, opent de Catalog, en begint te werken. Enzoverder...

Lightroom dient dan natuurlijk wel op die twee pc's geïnstalleerd te staan. Zo ben je zeker dat er geen fouten kunnen zijn qua synchronisatie, want er is maar één catalog.

Uiteraard stel je Lightroom ook zo in dat ie van die catalog regelmatig een backup maakt: je zal je draagbare schijf maar laten vallen... Die backup kan je dan laten maken op de harde schijf van de PC waarop je werkt.

Eigenlijk draai je gewoon de situatie om: de meeste mensen (tenminste zij die backuppen :-) ) zetten de catalog op de harddrive en de backup op een draagbare schijf. Deze manier van werken draait de zaken om. Piece of cake :-)
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Re: Lightroom via netwerk

Dit lijkt me inderdaad de beste oplossing te zijn.
      Bedankt voor de uitleg.

Comment

Working...