Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoafdruk 2m op 3m aan 300 dpi?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotoafdruk 2m op 3m aan 300 dpi?

Hallo

Er is mij gevraagd een foto te leveren voor afdruk op 2x3 meter. De firma (http://www.vescom.com/frameset.asp) die het zal doen, stelt de volgende vereiste aan de te leveren file:

File type
    Images (300 dpi, scale 1:10) should be supplied as Adobe Photoshop file or Illustrator file.

Ik begrijp niet echt wat ze verwachten. Ik geef bij printen wel steeds de ppi aan maar niet de dpi (zegt iets over de printer zelf dacht ik maar niet over de file dacht ik).

De foto's zijn gemaakt met de Canon 5D (ruim 12 megapixels, soms met wat cropping). Denk je dat de resolutie hiervan volstaat (meer zou natuurlijk beter zijn) om vanop een redelijke afstand te bekijken? Moet ik 'upsizen' met bv bicubic sharper in CS3? (ken hier niets van maar staat in boekje van Scott Kelby)

Bedankt voor reacties!

Re: Fotoafdruk 2m op 3m aan 300 dpi?

scale 1/10 dus foto aanleveren op 20 cm x 30 cm 300 dpi
    komt overeen met 2362 x 3543 px
    12 megapixels zal daarvoor dus zeker volstaan

Comment

Volgens mij is dpi (dots per inch) hetzelfde als ppi (points per inch)

Keps
      Piet Cosaert
      http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

ppi (pixels per inch) is feitelijk de juiste benaming.
        dpi (dots per inch) is eigenlijk een drukkers-term, voor het aantal inktpuntjes.

dus 300dpi 1:10 is inderdaad de foto afleveren op 20x30 cm aan 300dpi.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

20x30 past 100 keer in een 200x300. Is dat dan toch schaal 1:10 ?

Uberhaupt rare manier om een bestand aan te duiden. Waarom niet 2mx3m 30dpi dan ?

Comment

Lijkt me een lage resolutie om dat dan uit te vergroten naar 2x3 m...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
              20x30 past 100 keer in een 200x300. Is dat dan toch schaal 1:10 ?
              schaal werkt 1-dimensionaal.
              dus 20 -> 200 is verschaald met factor 10.
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                schaal werkt 1-dimensionaal.
                dus 20 -> 200 is verschaald met factor 10.
                Inderdaad: er wordt bij de schaal voor een vergroting niet naar de oppervlakte gekeken, maar enkel naar 1 zijde.

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PK Bekijk bericht
                  Je hoeft het niet meer uit te vergroten, het is al op het juiste formaat.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                  Waarom niet 2mx3m 30dpi dan ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PK Bekijk bericht
                    Het is al uitvergroot bij 30dpi.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Het is al uitvergroot bij 30dpi.
                      Bedankt dat je mijn antwoord nog even bevestigt.

Comment

werk zelf met groot formaat printers (tot 156 cm breed).
                        Wij vragen aan onze klanten steeds files op ware grootte aan 150 DPI (NIET ppi)
                        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

voordeel als de drukker het doet: hij heeft controle over de manier waarop,
                          en waarschijnlijk betere (lees professionele/duurdere) software om op een kwalitatief hoge manier op te blazen.
                          als jij 200x300 op 150dpi vraagt, weet je niet wat de kwaliteit van het beeld zal zijn.
                          misschien heeft je klant een 5mp camera, er een stuk van gecropt en 3mp overgehouden.
                          dat blaast hij dan zelf op tot (2mx3m/150dpi) 200mp

mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            voordeel als de drukker het doet: hij heeft controle over de manier waarop,
                            en waarschijnlijk betere (lees professionele/duurdere) software om op een kwalitatief hoge manier op te blazen.
                            als jij 200x300 op 150dpi vraagt, weet je niet wat de kwaliteit van het beeld zal zijn.
                            misschien heeft je klant een 5mp camera, er een stuk van gecropt en 3mp overgehouden.
                            dat blaast hij dan zelf op tot (2mx3m/150dpi) 200mp

mm
                            begrijp wat je zegt en ergens heb je ook gelijk. Veel hangt af van de RIP die alles moet verwerken. Toch zou ik wel eens een beeld van 20x30 cm op 300 DPI willen uitgeprint zien op formaat 2x3 meter. Geloof me vrij: er schiet niet veel van over. Van grote afstand bekeken (wat wsl wel de bedoeling zal zijn) zal het nog redelijk (alhoewel) doenbaar zijn. Wij werken met zulke grote bestanden dat een afbeelding van 6m² bij ons van dichtbij ook nog scherp is. De reden om in lage resolutie te printen is dat je meer kan printen op minder tijd (in mijn ogen oplichting, groot formaat kost veel geld en moet dan ook kwalitatief in orde zijn). Verwerking van grote beelden duurt bij ons soms meer dan een uur. Het resultaat is dan ook navenant.
                            Waar je wel gelijk in hebt is dat het bronbestand goed moet zijn. Een foto genomen met bvb een 3.2Mp toestel uitvergroten naar A0 is niet hezelfde dan wanneer je dezelfde foto zou nemen met een 10 Mp toestel. Alles heeft uiteraard zijn grenzen.
                            Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

En die grenzen zijn bekend

Wanneer aan alle optische* en softwarematige** voorwaarden is voldaan dan is een foto van 3,1 MP perfect af te drukken op een A0 formaat van 1189 x 841 mm.
                              Je zult deze foto als scherp ervaren wanneer je die bekijkt op een afstand van 1,9 meter!

Om dezelfde foto op A0 formaat te kunnen bekijken op de gebruikelijke afstand overeenkomend met de diagonaal van de foto, te weten 143 cm, heb je 5,4 MP nodig.

Veronderstel dat je diezelfde foto wil bekijken op een afstand van 80 cm dan vliegt het aantal benodigde megapixels omhoog naar 17,4.

Het bekijken van een A0 op 80 cm afstand kun je vergelijken met het begluren van een A4 op 20 cm afstand.

* goeie lens
                              ** geen fotofop mishandeling

Comment

Working...
                              X