Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Banding probleem na omzetten naar jpg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Banding probleem na omzetten naar jpg

Ik heb net een probleem ondervonden bij het converteren van een 16bit tiff naar jpg (zelfde resultaat als ik vertrek van de raw).
    Op de raw en 16bit tiff is er weinig banding, maar na het converteren krijg ik een resultaat waar ik echt niet blij van wordt.

Ik heb de conversie zowel vanuit LR als vanuit PSE geprobeerd en bij beide treed er sterke banding op.

Bij de verkleinde versie van de jpg lijkt er bijna geen probleem te zijn:
    klik

Wie o wie heeft er een oplossing voor dit probleem?
    Mvg Tim

Re: Banding probleem na omzetten naar jpg

Google, your best friend on the internet

klik

Mvg,
    Frederic

Comment

In welke kleurruimte werk je Tim? Als je in ProPhotoRGB werkt moet je idealiter omzetten naar een kleinere kleurruimte (sRGB) voor je omzet naar 8bit.
      Last edited by hvr_oosterzele; 27 december 2008, 22:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
        Google, your best friend on the internet

klik

Mvg,
        Frederic
        Bedankt Federic.
        Dus ik vermoed dat de oplossing is om het bestand aan te leveren in 16bit tiff.
        Maar in dit geval is het geen oplossing aangezien ik ze in jpg moet verzenden.

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        In welke kleurruimte werk je Tim? Als je in ProPhotoRGB werkt moet je idealiter omzetten naar een kleinere kleurruimte (sRGB) voor je omzet naar 8bit.
        Mijn raw's/tiff's zijn in AdobeRGB en de JPG's in sRGB.
        Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
          Dus ik vermoed dat de oplossing is om het bestand aan te leveren in 16bit tiff.
          Maar in dit geval is het geen oplossing aangezien ik ze in jpg moet verzenden.
          Voor welk doeleinde moet je aanleveren in 16bits tiff...?

Mvg,
          Frederic

Comment

Voor welk doeleinde moet je aanleveren in 16bits tiff...?

Mvg,
            Frederic
            Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik zou het bestand in jpg moeten aanleveren en niet in tiff.
            Tiff had, denk ik, de oplossing kunnen zijn, want als ik me niet vergis kan je bij sommige afdrukcentrales ook tiff bestanden aanbieden en dan is meteen dat banding probleem opgelost.
            Tenzij zij het ook op dezelfde manier in jpg omzetten...met dezelfde gevolgen...

In jpg krijg ik het probleem niet opgelost en dus zal de afdruk op niet veel trekken.
            Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
              Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik zou het bestand in jpg moeten aanleveren en niet in tiff.
              Tiff had, denk ik, de oplossing kunnen zijn, want als ik me niet vergis kan je bij sommige afdrukcentrales ook tiff bestanden aanbieden en dan is meteen dat banding probleem opgelost.
              Tenzij zij het ook op dezelfde manier in jpg omzetten...met dezelfde gevolgen...

In jpg krijg ik het probleem niet opgelost en dus zal de afdruk op niet veel trekken.
              In 't vervolg fotograferen in sRGB (kan je instellen op je toestel)
              (Waarom willen er zoveel fotograferen in AdobeRGB trouwens, want iedereen zet om achteraf en veel monitors kunnen dat kleurengamma toch niet perfect weergeven )

Wat je nu best doet is een RGB-profiel toewijzen aan je bestand, vervolgens omzetten naar 8 bits en saven als jpg in hoogste kwaliteit. Zo zou het moeten lukken.

Mvg,
              Frederic

Comment

In 't vervolg fotograferen in sRGB (kan je instellen op je toestel)
                zie daar de oplossing niet van in zeker niet als je fotografeert in raw (LR werkt intern vb in ProPhotoRGB) dus dan moet je al fotograferen in jpg en dan zijn we nog veel verder van huis

Wat je nu best doet is een RGB-profiel toewijzen aan je bestand, vervolgens omzetten naar 8 bits en saven als jpg in hoogste kwaliteit
                Dat heeft hij hierboven reeds beschreven : zie #4
                Last edited by hvr_oosterzele; 27 december 2008, 23:36.

Comment

voeg eens 0.5% noise toe, dat maskeert de banding wat. Misschien is dit een quick fix voor dit geval.
                  --
                  Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                    voeg eens 0.5% noise toe, dat maskeert de banding wat. Misschien is dit een quick fix voor dit geval.
                    Vorige maand werd er hier een draadje over gehouden met die ruis-truk. Ik heb Tim dat laten weten .

Comment

zie daar de oplossing niet van in zeker niet als je fotografeert in raw (LR werkt intern vb in ProPhotoRGB) dus dan moet je al fotograferen in jpg en dan zijn we nog veel verder van huis

Dat heeft hij hierboven reeds beschreven : zie #4
                      Even een retorische vraag stellen: als je fotograferen in sRGB niet als voordeel ziet, wat is dan het voordeel van fotograferen in AdobeRGB?
                      Het merendeel van de monitors kunnen dat gamma toch niet weergeven.
                      Niet iedereen werkt met LR. De mensen die openen in Photoshop moeten sowieso converteren naar sRGB, zowel om perfect de kleuren te kunnen beoordelen, als voor gebruik op het web, als voor het aanleveren naar de meeste afdrukcentrales.

Kortom, je zit altijd met één conversie die onnodig is, tenzij je me het tegendeel kunt bewijzen en eens haarfijn de voordelen van dat fotograferen in AdobeRGB kunt schetsen

Mvg,
                      Frederic

Comment

Even een retorische vraag stellen: als je fotograferen in sRGB niet als voordeel ziet, wat is dan het voordeel van fotograferen in AdobeRGB?
                        Niet iedereen werkt met LR. De mensen die openen in Photoshop moeten sowieso converteren naar sRGB, zowel om perfect de kleuren te kunnen beoordelen, als voor gebruik op het web, als voor het aanleveren naar de meeste afdrukcentrales.

Kortom, je zit altijd met één conversie die onnodig is, tenzij je me het tegendeel kunt bewijzen en eens haarfijn de voordelen van dat fotograferen in AdobeRGB kunt schetsen

Mvg,
                        Frederic
                        Google is OOK your best friend, ik ga heus die discussie hier niet opnieuw voeren, daar zijn al tig artikels over geschreven. Iedereen doet maar wat hij/zij best vind, ik ben al lang gestopt met te proberen mensen te overtuigen. Ik word daar alleen maar gestresseerd van en ik word er niet eens voor betaald, integendeel .

Comment

Iedereen doet maar wat hij/zij best vind, ik ben al lang gestopt met te proberen mensen te overtuigen. Ik word daar alleen maar gestresseerd van en ik word er niet eens voor betaald, integendeel .
                          Had nu eigenlijk net iets meer van je verwacht als antwoord, maar ja, een mens kan zich duidelijk vergissen

Mvg,
                          Frederic

Comment

Had nu eigenlijk net iets meer van je verwacht als antwoord, maar ja, een mens kan zich duidelijk vergissen

Mvg,
                            Frederic
                            't Was trouwens een retorische vraag....

Comment

Mvg,
                              Frederic
                              Ik zal eens een poging wagen.

Je blijft het beste in een zo groot mogelijke kleurruimte met een zo hoog mogelijke kleurdiepte, als je je beelden wil verwerken in bv. PS.

De reden hiervan is vrij simpel, het vermijden van kwaliteitsverliezen.

Om het eenvoudig te stellen trek ik de de lijn ff door naar het fenomeen "afrondingsfouten".

Stel, je geeft een aantal berekeningen in op een rekenmachine waarbij je bewust instelt dat je maar met 1 cijfer na de komma wil werken. Als je dan op je stappen terug keert en al je berekeningen omgekeerd ingeeft, kom je niet meer terug uit op je begingetal door de afrondingsfouten.

Een voorbeeld : 100/3=33,3 in dat geval. 33,3 x 3 = 99,9 en dit is maar een simpele bewerking.

Het zelfde is waar in PS. Als je in de kleinste kleurruimte werkt én in 8 bits verlies je bij elke bewerking een pak informatie. Als je daarentegen in de grootste kleurruimte blijft, in 16 bits of hoger, kom je vrijwel ongestraft weg met extreme bewerkingen in PS.

Pas als je klaar bent met al je bewerkingen, dan pas ga je naar 8 bit sRGB.

Neem een kleine proef.

Neem een opname op in aRGB 16 bit en belicht die bewust onder ( een stop of 2 )
                              Trek nu de belichting recht in PS en kijk naar het histogram.
                              Je zal daar een gevarendriehoekje in zien staan. Als je daar op clickt herstelt het histogram zich en zie je geen gaten in het histogram.

Doe nu het zelfde met de afbeelding nadat je ze als eerste stap in sRGB en in 8 bits
                              hebt gezet.

See the difference.
                              BD0808BE

Comment

Working...
                              X