Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik vond deze heel interessant.
Ook portraiture ga ik eens gebruiken, alhoewel ik normaal huiverig sta tegen magic plugin's die vanalles beloven. Maar de sliders met verschillend detail komen sterk overeen met een geavanceerde techniek die al in PS werd gebruikt. Alleen moest je dit manueel doen via verschillende highpass 'degrunging' layers en was het proces niet zo flexibel.
Enkele constructieve bemerkingen :
Waar ik nog ruimte tot verbetering in uw tut zie, is het volgende :
* Je dupliceert vaak een layer vanuit een vorig proces en werkt verder op deze 'statische copie'.
Als je dus in het eerste proces een fout hebt gemaakt, sleur je dit telkens mee naar de volgende processen. Een non-destructieve manier zou hier beter zijn.
En deze twee kleine puntjes.
* Je gebruikt nogal veel dodge & burn. In theorie is de implementatie van deze tools wat zwakjes en verouderd. Deze is wel aangepakt in versie CS4.
* Collega Madmax gaf aan dat hij liquify heel vroeg in het proces gebruikt. Jij gebruikt het helemaal op het eind van het proces.
Ikzelf gebruik nooit liquify omdat ik mensen 'herwerken' persoonlijk een stap te ver vind.
Ik heb dus geen idee wanneer je het best doet.
Maar een debat over wanneer liquify gebruiken, lijkt me wel interessant.
ik kan me in je meeste opmerkingen wel vinden. Ik ben ook verre van een specialist en klooi eigenlijk maar wat aan van wat ik op het net of boeken lees. Of soms zelf experimenteer. en dat daar dan soms dingen tussenzitten die je non destructief kan doen, dat weet ik dan wel.
Ik zit soms in de problemen wanneer ik meerdere layers over elkaar gebruik met verschillende blending modes en verschillende maskers. ... dan kan ik er zelf niet meer aan uit. Op een gegevens moment voeg ik dan het hele boeltje maar samen
Je moet mijn tut wel niet zien als een 'stappen-plan'. dus het liquifying gedoe hoeft niet perse laatste te komen. Ik geef gewoon aan hoe je het kan gebruiken.
Ik zit soms in de problemen wanneer ik meerdere layers over elkaar gebruik met verschillende blending modes en verschillende maskers. ...
Dat kan inderdaad een probleem worden. Met een paar layertjes geen probleem, maar als je serieus begint te stapelen, kunnen de blendmodes inderdaad ambetant beginnen doen.
Curves vind ik minder een probleem, ook om te bepalen waarop ze ingrijpen. Met een curve omhoog en een curve naar beneden, tesamen met maskers kan je vb vrij makkelijk non-destructief dodgen en burnen.
Wat het gebruik van de liquify-tool betreft, in het begin of op het eind:
Als je 100% zeker bent van uw liquify-geshop, kan je het in het begin doen, maar owee als je achteraf van gedacht verandert (of misschien kiest het model of opdrachtgever toch voor de origineel geretoucheerde versie zonder liquifymodificaties.
Ja, dan ben je de peer, want al uw retouchewerk is gedaan op de liquity versie.
Ik verkies het helemaal op het eind te doen (opnieuw tenzij ik 100% zeker ben van mijn verandering). Zo kan ik gerust terug naar mijn niet-liquify retouche.
Als amateur liquify-gebruiker doe je een beetje waar je zin in hebt, maar bedenk dat in het professionele circuit de modellen meestal uitgekozen worden op hun beenderenstructuur en niet op het feit of ze nu dé perfecte huidstructuur hebben. Dus de 'bonestructure' van een model veranderen doe je zomaar niet, en als het nodig is steeds eerst in overleg met opdrachtgever.
En zoals gezegd: als jezelf uw opdrachtgever bent....laat u maar ne keer goe gaan!
Comment