Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

    Hoi Bd-leden.

    Ik krijg de laatste tijd via PB of E-mail heel vaak de vraag hoe ik mijn foto's bewerk. Met name de blur alleen op de huid.

    Vraag me niet waarom, want ik ben alles behalve een PS-expert.
    Er zijn heel veel verschillende technieken voor, maar deze vind ik zelf de snelste en de simpelste.
    Ook zijn er natuurlijk 'betere' manieren om te verscherpen, maar omdat ik voor 99% de foto's voor het Internet bewerk, vind ik deze methode prima.

    Deze tutorial is gedaan in Photoshop Nederlands CS2. Maar het idee van bewerken is overal hetzelfde. Geloof ik


    Men neemt een onbewerkte foto:



    Vervolgens doet men alle bewerkingen die men wil doen:
    Denk aan: pukkeltjes weghalen, een dubbele catchlight in de ogen, en andere retouche.
    (Aan deze foto heb ik niets gedaan trouwens. Het gaat hier om de blur en USM)

    Dan maakt men een kopie van deze laag en kiest:
    Filter / vervagen / Gaussiaans vervagen, straal 40 pixels.

    In het lagenmenu zet men de dekking naar keuze. In dit voorbeeld een beetje extreem op 40% om het verschil goed te kunnen zien.
    Meestal zet ik de dekking tussen 15-30%, afhankelijk hoe zacht je de huid wilt hebben.
    Leuke hiervan is dat je achteraf gewoon aan de dekking kunt schuiven om verschillende resultaten te zien.
    (vooral als je de foto in PSD formaat opslaat, kun je altijd de dekking meer of minder maken)

    (Zie ook tip van Stefken om ipv Gaussiaans vervagen, surface blur toe te passen.)


    Vervolgens kiest men:
    Laag / laagmasker / alles onthullen.
    Je ziet nu een wit veldje achter de kopie verschijnen.


    Nu moet je met je penseel alles terug gaan poetsen wat je weer scherp wilt hebben.
    Zorg er wel voor dat je voorgrondkleur op zwart staat en de penseeldekking op 100%
    (zie foto na deze met rode pijl waar je die dekking kunt aanpassen)


    Kies de diameter zodanig dat je nauwkeurig kunt werken.

    De bedoeling is om alles behalve de huid weer scherp te poetsen.
    Voor de mond en ogen kies je dus een kleine diameter en voor de haren en het overige een grote. Vergeet niet de sieraden en de vingernagels terug te toveren.
    Je ziet in het kleine witte venster naast de kopie van de originele laag wat je hebt terug gepoetst.


    De uiteindelijke foto zal er ongeveer zo uit zien.



    Maar dan ben je er nog niet.

    Als laatste moet je nog verscherpen. Daar zijn verschillende technieken voor maar ik gebruik meestal USM. Dat betekent UnSharpMask.



    Kies via het menu:
    Filter/verscherpen/onscherp masker

    Zorg er wel voor dat de achtergrond laag actief is, want die wil je verscherpen.

    Nu is natuurlijk geen enkele camera of foto hetzelfde dus de instellingen hier zullen wel verschillen.


    Voor mijn foto’s kies ik de volgende instellingen.

    Groot formaat (De foto waar we nu mee bezig zijn en die je misschien wilt printen)
    Dit kun je het beste beoordelen als de afbeelding 100% vergroot is op het scherm. (Dat doe ik nu even niet omdat anders alleen het oog zichtbaar is )

    Hoeveel: 150%
    Straal: 1,5 pixel
    Drempel: 1 niveaus

    (zie ook tip van Stefken om het verscherpen meerdere keren te doen maar met iets minder harde instellingen)


    Sla de foto op in groot formaat.

    Maar nu wil je de foto opslaan in klein formaat voor het web.

    Het eerste wat je dan moet doen is de USM ongedaan maken!!!!

    Ga naar bewerken/ ongedaan maken of ‘ongedaan staat wijzigen’. Je ziet de foto weer iets wazig worden.


    Ga nu naar:
    Afbeelding / afbeeldinggrootte en kies de maat die je wilt hebben.
    Voor BD is dit 900 x 600 of 600 x 900, of alle andere maten zolang je niet de 900 pixels in hoogte of breedte overschrijdt.


    Zodra je dit gedaan hebt, ga je opnieuw naar:
    Filter / verscherpen / onscherp masker.

    Alleen nu ben je met een verkleinde afbeelding bezig dus moet je ook andere instellingen kiezen.

    Ik neem meestal:

    Hoeveel: 100%
    Straal: 1 pixel
    Drempel: 1 niveaus

    Maar dit is afhankelijk van de kwaliteit van de foto en met wat voor camera er is geschoten.
    Voordat je dit doet, vergroot je je afbeelding tot 100% zodat je het goed kunt beoordelen.

    Als laatste sla je deze afbeelding op voor gebruik op het web.
    Ik ben erachter dat een randje via een ander programma dan PS een behoorlijk kwaliteitsverlies oplevert dus doe ik dat niet meer.

    Ga naar:

    Bestand / opslaan voor web en klik op het pijltje.
    Kies dan 200k voor afbeeldinggrootte en daarna uiteraard; opslaan en een naam geven.
    Let op! CS2 kiest bij deze vorm van opslaan niet automatisch de map waarin de originele foto staat. Kijk of je in de goede map zit. Dat scheelt zoeken achteraf


    Het uiteindelijke plaatje zal er dus ongeveer zo uitzien.

    Zoek de verschillen En dit is ALLEEN 40% blur op de huid. Geen ander gesoep.

    Sommige vinden het te soft en anderen nog te hard. Dus de keuze van dekkingpercentage is aan u en hangt af van persoonlijke smaak.


    Succes

    Ps... voor tips en verbeteringen ben ik altijd te vinden dus shoot!!



    30-10-11-23008 VERVOLG


    Ik zie steeds meer platen voorbijkomen waar de blur overheerst en niet goed afgewerkt wordt rondom de randen en schaduwen.
    Blur kan soms nodig zijn, maar doe het dan wel goed. Het is een tool waarbij je een foto compleet kunt verklooien.


    Ik heb ooit een basis tutorial gemaakt voor het gebruik van gaussian blur.
    Hoi Bd-leden. Ik krijg de laatste tijd via PB of E-mail heel vaak de vraag hoe ik mijn foto's bewerk. Met name de blur alleen op de huid. Vraag me niet waarom, want ik ben alles behalve een PS-expert. Er zijn heel veel verschillende technieken voor, maar deze vind ik zelf de snelste en de simpelste. Ook zijn er



    Echter wist ik toen niet wat ik nu weet en hier is het vervolg:


    Men neme uw eigen plaat.
    Blurred deze zoals hierboven.

    Dus een aparte laag maken. Laagmasker toevoegen en met een zachte borstel op 100% dekking alles terugpoetsen wat scherp hoort te zijn. Lees tutorial.

    Ik heb de settings sterk overdreven zodat jullie het goed kunnen zien wat ik bedoel. Het zit hem juist in de lage settings dat je DENKT dat je mooi teruggepoetst hebt, maar dan toch die stomme halo blijft zien.




    Als je in het lagenmenu bij channels kijkt en klikt op het masker, dan zal het er ongeveer zo uitzien:
    De pijltjes die ik heb gezet duiden op de randen die nog gepoetst moeten worden.



    Ga terug naar je lagen. Kies weer de zachte borstel en zet de dekking op 25-30% en de flow tussen de 30-100%. (mijn flow staat meestal op 70%)



    Poets dan overal waar randen zijn met 1 of meerdere stroken zodat de blurrand verdwijnt. Dit ook op schaduwgebieden onder de kin, romdom de mond, onder de neus enz enz.
    Je kan de dekking van de laag zelf (die op ongeveer 30-40% zal staan, ook op 90% zetten zodat het een grote blursoep lijkt. Dan zie je waar het echt erg is en poetst daar gewoon overheen. De dekking zet je dan later weer terug naar 30-40%. De kunst is om een gladde huid te krijgen en geen geblurde plaat
    En als je het helemaal goed hebt gedaan zal iedereen zich afvragen of je uberhaubt wel hebt geblurred

    Als je dan weer in channels op het masker klikt zal het er ongeveer zo uitzien.:
    Zoals je ziet zijn nu veel meer gebieden gemaskerd ECHTER op een veel lagere dekking dan eerst. Dit om harde overgangen te voorkomen.



    En als je dan het masker weer uitzet en terugkeert naar je oorspronkelijke afbeelding, zal deze netjes zijn en er ongeveer zo uitzien:



    Succes en Annie.... wederom bedankt voor je geduld

    Jorgen
    Last edited by MadMax; 30 oktober 2008, 13:08.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

  • #2
    Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

    Bedankt MadMax, want deze turorial is wat mij betreft af .
    Ik heb er heel wat uit opgestoken, heb stap voor stap zitten doen wat hier allemaal staat.
    En de resultaten die ik bekwam zijn beter dan die die ik bereikte met mijn eigen manier.
    Tof, bedankt voor al die moeite om er zo een lang artikel over te schrijven.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

    Comment


    • #3
      Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

      Hier hebben we nog eens iets aan.
      Zo'n info zou er hier véél meer op het forum moeten op komen.
      Dit is nuttige dingen en zaken waar we van kunnen leren !!!

      Thks voor de duidelijke samenvatting !!!
      Ga ik straks eens uitproberen op één van mijn foto's.

      Nogmaals HARTELIJKE dank !!!
      www.wildlifepixs.com

      Comment


      • #4
        Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

        Madmax,

        Bedankt voor deze tutorial.
        Ik heb hem aandachtig zitten lezen en moet zeggen dat hij zeer goed en duidelijk is opgesteld.
        De grote lijnen zaten er bij mij al wel in maar deze waar toch voor verbetering vatbaar. Waarvoor dank.
        Een dergelijke uitleg is gewoonweg FOOLPROOF!
        Dit verdient absoluut navolging.
        Dergelijke "instelling" heeft BD zonder twijfel groot gemaakt.



        Grtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

        Comment


        • #5
          Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

          S C H I T T E R E N D gedaan, bedankt en wat een mooi natuurproduct.
          Greetz Morris
          Morris.
          http://www.wix.com/morisse/deurne-diest

          Comment


          • #6
            Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

            Bedankt MadMax voor de uitgebreide tutorial, heel intressant Maar 'k heb toch een vraagje Waarom verwijder je de USM van het grote bestand om het nadien terug toe te passen op de verkleinde versie? Ik verklein mijn volledig afgewerkte foto via 'opslaan als' en dan de grootte aanpassen voor het forum.
            Is de kwaliteit van de verkleinde foto beter als ik jou methode volg ?
            Groetjes Vicky

            Comment


            • #7
              Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

              Heel mooie tutorial.

              Een paar kleine bemerkingskes.

              * Voor diegene die CS2 hebben zou een surface blur ipv gaussian blur betere resultaten geven.

              * Bij USM pas je beter meerdere malen een zachte sharpen toe dan één maal een harde. Dus ipv 1 maal aan 150% te sharpen zou ik meerdere malen aan een lichter percentage sharpen.
              Je zet uw niveaus blijkbaar op één. Dit betekent dat je alles gaat sharpen (surface en randen). In deze context kan dit wel werken.
              In het eerste geval sharpen je via gebruik van uw masker immers maar bepaalde delen. In het tweede geval bij web wil je wellicht extra punch geven. Jpg compressie die je typisch hoger zet bij web zal het zowiezo weer wat softer maken.

              Maar niet als algemene regel gebruiken. In de meeste gevallen zijn het vooral de randen die je scherper wilt. Dan zet je niveaus best meer richting "12" of zo.

              Comment


              • #8
                Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                Heel mooie tutorial.

                Een paar kleine bemerkingskes.

                * Voor diegene die CS2 hebben zou een surface blur ipv gaussian blur betere resultaten geven.
                Mooie aanvulling
                Maar die USM pas ik niet op het masker toe, maar op de originele laag.
                De reden waarom ik het in 1 x doe is omdat ik het voor het Internet niet zo gek belangrijk vind. (en omdat ik meestal wel meer dan 100 foto's moet bewerken)
                Maar zoals jij het uitlegt ga ik het zeker proberen bij mijn top10 foto's die ik wil bewaren en uit ga draaien voor de modellen.

                @Vicky: Geen idee eigenlijk waarom ik dat doe, heb ik ergens gelezen geloof ik.

                Volgens mij maakt het wel degelijk uit als je dat opnieuw doet vanuit de verkleinde versie.

                Maar dat zou je eens kunnen testen:

                (Steeds uitgaande van het origineel.)
                Testfoto1: Pas USM toe, verklein de grote foto, en sla hem op.
                Testfoto2: Verklein de originele foto zonder USM, pas USM toe en leg die eens naast die andere zoals mijn twee foto's. Dan kun je het verschil denk ik wel zien. Ben er wel benieuwd naar eigenlijk en ga ik zelf ook eens proberen.

                Dank iedereen voor de leuke reacties. Hopelijk mag het zo blijven staan van de mods. 1 foto is groter dan 200 k geloof ik
                Last edited by MadMax; 18 juli 2006, 10:32.
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                  Bedankt, prachtige post!
                  >> PHOTOGRAPHY BLOG || CONTACT ME

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                    Zal ik zeker eens proberen. Dank je wel!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                      Oorspronkelijk geplaatst door webwil
                      Madmax,

                      Bedankt voor deze tutorial.
                      Ik heb hem aandachtig zitten lezen en moet zeggen dat hij zeer goed en duidelijk is opgesteld.
                      De grote lijnen zaten er bij mij al wel in maar deze waar toch voor verbetering vatbaar. Waarvoor dank.
                      Een dergelijke uitleg is gewoonweg FOOLPROOF!
                      Dit verdient absoluut navolging.
                      Dergelijke "instelling" heeft BD zonder twijfel groot gemaakt.



                      Grtz,
                      Wilfried
                      Inderdaad hartelijk dank je hebt er veel aan het werk gezet denk ik . mvg duindistel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                        Mooie post, vergeet ook niet te vermelden dat je voor webgebruik ook eerst je kleurenruimte van AdobeRGB naar sRGB omzet, anders krijg je doffe kleuren bij 'save for web'.
                        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                        Focaldesign

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
                          Dan maakt men een kopie van deze laag en kiest:
                          Filter / vervagen / Gaussiaans vervagen, straal 40 pixels.
                          Is het hierbij niet belangrijk de grootte van je origineel te vermelden? Maw: minder vervagen bij kleinere foto's? Op gevoel denk ik van wel, dus voor mensen met 8MP ipv 16MP kan 40 wat veel zijn(?) Normaal zouden ze het wel moeten merken dan...

                          P.S. Bij formaatveranderingen in de Image Size... in PS zit onderaan ook een modus die automatisch al wat subtiel verscherpt ter compensatie (Bicubic Sharper). Zolang je niet vergroot mag deze standaard zo ingesteld worden, hoorde ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                            vraagje ivm penseel.

                            waarom gebruik je je penseel? kan je ook niet gewoon gommen?
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

                              Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
                              Maar die USM pas ik niet op het masker toe, maar op de originele laag.
                              Wat ik bedoelde is dat je erboven een vage laag hebt, die selectief over de scherpe laag komt te liggen (via uw masker). Deze vage laag steekt dus de negatieve effecten van uw surface sharpen weg, dus hier is het niet erg.

                              Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
                              De reden waarom ik het in 1 x doe is omdat ik het voor het Internet niet zo gek belangrijk vind. (en omdat ik meestal wel meer dan 100 foto's moet bewerken)
                              Om uw workflow wat te versnellen...
                              Bovenaan de menu "filter" gewoon even klikken op de eerste entry en je herhaalt exact uw vorige filtering nog eens.
                              Shortcut hiervoor is CTRL + F..
                              Je kan ook sharpen-actions maken voor typische sharpen-omstandigheden en deze koppelen met een shortcut.
                              Last edited by PSG; 18 juli 2006, 15:11.

                              Comment

                              Working...
                              X