Re: Voor canvas converteren van 8 naar 16bit?
Ik volg Leonidas wel in zijn uitleg en volgens mij zeggen we ook hetzelfde.
Als je 8 bit omzet naar 16 bit, gaan er niet miraculeus tonen bijkomen. In het extreme geval waar je maar 10 kleuren hebt in een prent, gaan er geen bij worden gemaakt. De kleuren worden enkel op andere getallen 'gemapt' (zie uitleg Leo).
Maar in 16 bit heb je wel een pak meer tussenliggende waarden dan in 8 bit en da's interessant als je serieuse aanpassingen doet.
Zoals Leo al aangaf, als je minder bits hebt, dan gaan door afrondingsfouten getallen die voor de bewerking uit elkaar lagen, na de bewerking op hetzelfde getal uitkomen en ben je de gradaties daar kwijt. Zo ontstaan hoopjes (waar veel getallen op uitkomen) en dalen (waar geen enkel getal op uit komt) in uw histogram. Uw histogram begint er dan wat uit te zien als een kam (combing) met enerzijds gaten tussen de waarden en anderzijds serieuse pieken. Daardoor krijg je in uw foto eerder vlakken van gelijke waarden dan mooi vloeiende gradaties (posterisatie). In 16 bit daarentegen gaat uw histogram nog mooi vloeiend blijven.
Die fenomeen ga je niet zomaar voor hebben. Het hangt wat af van de foto en gebeurt vooral als je serieuse edits doet waarbij je een hoop curve aanpassingslagen en andere aanpassingslagen begint op te stapelen.
Sommige stellen dat het geen zin heeft om van 8 bits naar 16 bits te gaan, omdat je bij terugkeer naar 8 bits toch alles weer verliest. Niet echt juist, als uw histogram mooi vloeiend is in 16 bits, dan gaat het na conversie ook vloeiend zijn in 8 bits. 8 bits is voor de representatie van tonen eigenlijk vrij goed, die 16 bits heb je vooral nodig voor de bewerkingen, niet voor de representatie.
Noot: je moet dan wel alle aanpassingen in 16 bit laten gebeuren, vóór de conversie. Dus in geval van aanpassingslagen eerst alles tot één laag maken en dan naar 8 bits gaan.
Dit gezegd zijnde, is het nog altijd heel interessant om vanuit RAW naar 16bit te gaan (doe ik altijd). Ook hier gaan geen tonen worden bijgemaakt, maar je krijg wel de maximale gradaties die uw toestel aankan (12 of 14 bits). 8 bit is niet slecht; 12 of 14 bits is natuurlijk beter. Dan hebben we én het voordeel van meer tonen én betere berekeningen, zoals ik eerder al aangaf.
De reden dat we naar 16bits gaan en vb niet naar 12 of 14 bits is omdat er in PS gewoonweg geen 12 of 14 bits container is; die bestaat gewoon niet.
Ga je evenwel van uw RAW naar 8 bits, dan smijt je alle tonen boven de 8 bits weg. En die komen niet meer terug. Zelfs als je zou kiezen om vanuit die 8bits file dan naar 16 bits te gaan.
Sommige stellen dat het verschil tussen 12 bit en 14 bit bij sensoren nauwelijks te zien is. Ook hier lijkt mij de waarde vooral te liggen in de mogelijkheid tot aanpassing. De waarden die van de sensor komen (lineaire data) worden bij het 'bakken' van de foto (demozaicing) immers via een (gamma) curve aangepast naar logaritmische data. Dit is vooral in de schaduwen een vrij drastische aanpassing waar de tonen serieus worden uitgerokken. Heb je daar dus veel tonen om te beginnen, dan ga je ook met meer gradaties eindigen na de gamma aanpassing. Het highlight priority systeem van Canon werkt volgens mij met dit principe, waardoor je dus wel meer tonen kunt hebben. Zelf ben ik best wel tevreden van de 12 bits van mijn 5D.
Al bij al een vrij verwarrende materie. Het zou leuk zijn moesten de software en camera ingenieurs daar wat meer duiding in geven, want zij weten als geen ander hoe de vork precies aan de steel zit.
Ik volg Leonidas wel in zijn uitleg en volgens mij zeggen we ook hetzelfde.
Als je 8 bit omzet naar 16 bit, gaan er niet miraculeus tonen bijkomen. In het extreme geval waar je maar 10 kleuren hebt in een prent, gaan er geen bij worden gemaakt. De kleuren worden enkel op andere getallen 'gemapt' (zie uitleg Leo).
Maar in 16 bit heb je wel een pak meer tussenliggende waarden dan in 8 bit en da's interessant als je serieuse aanpassingen doet.
Zoals Leo al aangaf, als je minder bits hebt, dan gaan door afrondingsfouten getallen die voor de bewerking uit elkaar lagen, na de bewerking op hetzelfde getal uitkomen en ben je de gradaties daar kwijt. Zo ontstaan hoopjes (waar veel getallen op uitkomen) en dalen (waar geen enkel getal op uit komt) in uw histogram. Uw histogram begint er dan wat uit te zien als een kam (combing) met enerzijds gaten tussen de waarden en anderzijds serieuse pieken. Daardoor krijg je in uw foto eerder vlakken van gelijke waarden dan mooi vloeiende gradaties (posterisatie). In 16 bit daarentegen gaat uw histogram nog mooi vloeiend blijven.
Die fenomeen ga je niet zomaar voor hebben. Het hangt wat af van de foto en gebeurt vooral als je serieuse edits doet waarbij je een hoop curve aanpassingslagen en andere aanpassingslagen begint op te stapelen.
Sommige stellen dat het geen zin heeft om van 8 bits naar 16 bits te gaan, omdat je bij terugkeer naar 8 bits toch alles weer verliest. Niet echt juist, als uw histogram mooi vloeiend is in 16 bits, dan gaat het na conversie ook vloeiend zijn in 8 bits. 8 bits is voor de representatie van tonen eigenlijk vrij goed, die 16 bits heb je vooral nodig voor de bewerkingen, niet voor de representatie.
Noot: je moet dan wel alle aanpassingen in 16 bit laten gebeuren, vóór de conversie. Dus in geval van aanpassingslagen eerst alles tot één laag maken en dan naar 8 bits gaan.
Dit gezegd zijnde, is het nog altijd heel interessant om vanuit RAW naar 16bit te gaan (doe ik altijd). Ook hier gaan geen tonen worden bijgemaakt, maar je krijg wel de maximale gradaties die uw toestel aankan (12 of 14 bits). 8 bit is niet slecht; 12 of 14 bits is natuurlijk beter. Dan hebben we én het voordeel van meer tonen én betere berekeningen, zoals ik eerder al aangaf.
De reden dat we naar 16bits gaan en vb niet naar 12 of 14 bits is omdat er in PS gewoonweg geen 12 of 14 bits container is; die bestaat gewoon niet.
Ga je evenwel van uw RAW naar 8 bits, dan smijt je alle tonen boven de 8 bits weg. En die komen niet meer terug. Zelfs als je zou kiezen om vanuit die 8bits file dan naar 16 bits te gaan.
Sommige stellen dat het verschil tussen 12 bit en 14 bit bij sensoren nauwelijks te zien is. Ook hier lijkt mij de waarde vooral te liggen in de mogelijkheid tot aanpassing. De waarden die van de sensor komen (lineaire data) worden bij het 'bakken' van de foto (demozaicing) immers via een (gamma) curve aangepast naar logaritmische data. Dit is vooral in de schaduwen een vrij drastische aanpassing waar de tonen serieus worden uitgerokken. Heb je daar dus veel tonen om te beginnen, dan ga je ook met meer gradaties eindigen na de gamma aanpassing. Het highlight priority systeem van Canon werkt volgens mij met dit principe, waardoor je dus wel meer tonen kunt hebben. Zelf ben ik best wel tevreden van de 12 bits van mijn 5D.
Al bij al een vrij verwarrende materie. Het zou leuk zijn moesten de software en camera ingenieurs daar wat meer duiding in geven, want zij weten als geen ander hoe de vork precies aan de steel zit.
Comment