Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW bewerken met PS vòòr import Photomatix

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW bewerken met PS vòòr import Photomatix

Tijdens mijn vakantie in de VS heb ik een groot aantal foto's getrokken om met Photomatix tot een HDR te bewerken. Canon EOS 400D, RAW, autobracketing, 3 foto's per seconde, MAAR uit de hand getrokken bij gebrek aan statief. Mijn 3 foto's komen dus niet perfect overeen maar verschillen lichtjes van elkaar omdat ik bewogen heb.

Photomatix kan foto's 'alignen', maar slaagt er niet in om alle foto's goed te krijgen. Daarom probeer ik met Photoshop CS2 de foto's boven elkaar te leggen met verschillende layers, ze te schuiven en te draaien tot ze perfect overeen komen. Dit lukt zeer goed en ik krijg 3 layers met foto's die klaar zijn om in Photomatix te importeren.

Maar dan komt mijn probleem: hoe kan ik de foto's uit Photoshop exporteren, zodat Photomatix er het meeste uit haalt en het beste mee kan werken? Bij het formaat Photoshop Raw en TIFF lukt het wel, maar Photomatix kan de exposure niet lezen (=gebrek aan EXIF?) en het resultaat in Photomatix is niet zo mooi als met de originele RAW-foto's. Minder details en minder mooie kleuren.

Ik ben een leek op het gebied van photoshop en tips zijn welkom! Of zijn er betere manieren om mijn RAW bestanden te aligneren zonder van bestandsformaat te veranderen? Andere software?

Alvast bedankt voor de tips!
    (En ik schaf me binnenkort een statief aan om problemen als deze te vermijden.)

Re: RAW bewerken met PS vòòr import Photomatix

In CS3 is er een manier om inderdaad fotos mooi te aligneren; weet niet of dit ook lukt met CS2.

Kijk eens op volgende link:
    http://www.usa.canon.com/dlc/control...articleID=1927

Photomatix gebruikt inderdaad de info uit de EXIF header. Meen me te herinneren dat die info gewijzigd/verwijded wordt door Photoshop (?). Er bestaan utilities om die EXIF te bewerken.

Comment

Raw files met Camera Raw omzetten naar 16-bit tif en exposure in Photomatix manueel ingeven.
      Zou vergelijkbare resultaten moeten geven als rechtstreeks op raw file werken.

Verder is CS3 inderdaad vele malen beter dan Photomatix om beelden te aligneren.

T.

Comment

bedankt voor de tips!

ik ga de foto's op de pc van een vriend met CS3 aligneren.

Comment

Je kan de foto's met CS3 omzetten naar EXR, das het bestandstype voor HDR. Deze kan je dan openen in Photomatix. Dus geen tussentijdse omzettingen naar TIFF, dus minder verlies van gegevens.

Ace

Comment

Working...
          X