Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

affiche euroball

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Erik, dat had ik ook al voorgesteld, een duotoon in feite. zwart+een andere kleur geeft vaak ook heel mooie resultaten en drukt de kosten (pun not intended), maar blijkbaar was BW een verplichting.

Die eerste ben ik met rood aan het herwerken voor een cd-cover voor mezelf..
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Tom, ik vind beide heel goed en sober en ik kan zelfs geen voorkeur uitspreken. Mag ik twee kleine bemerkingen toevoegen i.v.m. de tekst?

- dress code schrijf je in twee woorden; het Engels heeft het niet zo voor samenstellingen.
      - i.p.v. "food and entrance" zou ik "meal and entrance" kiezen; food klinkt zo platjes, vind ik.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

tekst heb ik zelf niet geschreven hé, maar merci voor de suggesties..
        ToM.___ //Fuji s602.

Comment

Originally posted by tom314
          tekst heb ik zelf niet geschreven hé, maar merci voor de suggesties..
          Maar er stond toch...?

note; english is not my native language, so please comment the mistakes
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

jaja, I know, dit heeft ook op een engelstalig forum gestaan, en daar reageerde gek genoeg niemand. Nu, ik heb je suggestie gevolgd en ook even op internet gezocht. Blijkbaar weten de engelsen/amerikanen het ook niet goed, want ik kwam ongeveer evenveel dresscode's als dress code's tegen.

en die gast die mij het doorstuurde is ook geen native speaker. Hij spreekt euro-english zei hij, gevolg van engels als voertaal bij het personeel in de EC, maar weinig echte goeie (vooral Italianen spannen de kroon 't schijnt, Allo Allo-gewijs)

Dus, was zeker geen verwijt pieter, eerder een reactie van merci, voor de tip, maar 't is niet 'mijn' fout
            ToM.___ //Fuji s602.

Comment

2de is echt waauw Eerst vond ik neit zoveel sorry
              .:www.shadowarts.be:.

Comment

dress code
                n.
                A set of rules, as in a school, indicating the approved manner of dress: “the company's white-shirt black-tie dress code” (David Pauly).

Bron: The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition

"dresscode" bestaat niet. (drie woordenboeken gecheckt)

Simkin.

portfolio: http://www.megapixel.tk

Comment

Ik kies trouwens voor nummer één, nummer twee gaat imho volledig uit de boot vallen op prints, door die grote witte hoek linksboven.
                  Simkin.

Comment

Ik zou de tweede nemen maar de tekst links uitlijnen en de foto dan naar de tekst toe uitfaden zoals je onderaan deed. Ik zou de foto ook wat minder hard zetten. Verder vind ik die sterretjes in de roos overbodig, het vraagt aandacht waar geen nodig is.
                    fredje.

Comment

Nog eens merci voor het reageren.

Nu ga ik even mijn uitleg geven op de commentaren, die allen erg waardevol zijn, laat dat duidelijk zijn. Dan wordt misschien duidelijk waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.

ivm dress code: dat is aangepast hoor, alleen heb ik geen nieuwe webversie meer gepost. Geen zorgen maken, ik heb pgordebeke's verbetering toegevoegd..

dan, de sterretjes: het gaat om een opdracht voor de Europese Commissie, ik wilde dat er niet te dik op leggen, dus dit detail is imho wel op zijn plaats. En aandacht trekt het niet echt weg denk ik, anders zouden meer mensen hier op gereageerd hebben. Ik wil Uw opinie niet weerleggen, voor een deel heb je gelijk (extra details kunnen aandacht wegtrekken, maar imho lijkt me dit hier niet het geval). Ik wil enkel mijn keuze uitleggen om ze er wel bij te zetten.

ivm de witruimte linksboven, die lijkt me toch zowat hetzelfde op de twee posters hoor..
                      Daarbij geeft witruimte meer aandacht aan iets dan het object te vergroten, hier de titel dus.

Witruimte is het ondergeschoven kindje in de hele ontwerptheorie, het wordt vaak aanzien als verloren ruimte, ruimte die had bedrukt kunnen worden. En dit is al meteen de fout in de misinterpretatie van witruimte. Witruimte (hoeft niet wit te zijn voor alle duidelijkheid) dient om balans, ademruimte, hiërarchie in een ontwerp te leggen.

"The Elements of Graphic Design", tegenwoordig zowat mijn bijbel besteedt in het gehele ontwerp-proces constant aandacht hieraan, meer nog baseert een ontwerp op het gebruik van witruimte.
                      Waarom ? - een citaat: "design elements are always viewed in relation to their surroundings. Emptiness in two-dimensional design is called white space and lies behind the type and imagery"

m.a.w. een object krijgt pas betekenis door zijn omgeving. Door de pagina niet vol te proppen, krijg je een rustig, geordend geheel met duidelijk onderscheiden niveau's, met grotere tekst dan bij de bodycopy en met bijbehorende meer witruimte.

Terwijl ik dit aan het typen ben, zie ik misschien ook waardoor Simkin die opmerking plaatste. De achtergrond van deze topic is misschien ook te licht om het contrast tussen forum en beeld te zien. Het lijkt misschien te fel dat de poster doorloopt, terwijl dat in realiteit niet het geval is. En testprints, net nog even tegen mijn gebroken-witte muur gehouden, geven excellente resultaten.

tenslotte fredjefret's opmerking:
                      ivm de 'hardheid' heb je nog een goed punt, maar mijn vertrekpunt was iets ruwers en niet té cliché galabal, genre softe foto, super-sierlijke letters.. (vandaar ook de eerste versie), maar die was dan té, vermits het toch over een galabal ging.
                      Ivm de fade: ik zie dat absoluut niet graag, die onderste staat er enkel om de bloem niet compleet weg vagen. Plus, twee gradienten is echt wel too much.

De tekst links uitlijnen lijkt me ook niet zo'n goed idee, om de reden dat op de manier waarop het nu staat gezicht wordt 'aangevuld', en het contrast hoger ligt. Daar komt nog bij dat de witruimte nu aan de buitenkant van de poster ligt, en niet tussen het gezicht en de tekst in, je verbreekt de 'unity' dus in zekere zin.

Voila, dat was een hele lap. Ik post dit absoluut niet omdat ik de opmerkingen niet kan pruimen (dan had ik me er wel met 1 regel vanaf gemaakt), maar ik probeer de overwegingen bij het maken van zoiets te verklaren, zo goed als dat gaat. Sommige dingen zijn ondertussen al heel intuïtief geworden.

Ik vind het overigens heel tof om jullie opinies en opmerkingen te lezen en ook te volgen soms. (nr.1 was mijn favoriet, het is nr.2 geworden door jullie)
                      Bedankt.
                      ToM.___ //Fuji s602.

Comment

Wel Tom, ik volgde en paar jaartjes reklamekunsten en inderdaad, je moest niet alleen een goed ontwerp hebben maar ook kunnen uitleggen waarom je bepaalde richtingen was ingeslaan. Met andere woorden moest je het idee ook nog kunnen verkopen en blijkbaar slaag jij daar wel in. Ik vind je poster heel goed hoor Tom alleen zou ik het net iets anders doen en dat is ook normaal. Geef tien ontwerpers dezelfde opdracht en je krijgt altijd tien verschillende resultaten. Goed werk Tom, je poster is verkocht !
                        fredje

Comment

Het verschil tussen de witruimtes ligt hem bij het gegeven dat ze bij poster #2 meer gedefinieerd wordt, en tot op de rand van het ontwerp gaat, de verhouding witrumite/achtergrondfoto is in mijn ogen verkeerd, ze mag zeker niet 1:1 zijn maar 10% eraf aan de linkerkant veranderd al wat. Witruimte tot op de rand van een ontwerp lijkt altijd wat vreemd. Waarom dit nu in poster #1 niet zo is is vrij duidelijk, hier is de witruimte nl. verdeeld, en mooier uitgebalanceerd tegenover de achtergrond, alhoewel hier linksonder terug een groot wit, nietszeggend vlak zit, ergens nog een klein lijntje zou dit goed kunnen maken. De BD achtergrond det hier niet veel terzake, omdat die niet hetzelfde wit is, wat ik bedoel zie je als je de poster afdrukt en uitknipt. Wat ik hiermee (om 2u48 's nachts dan nog wel en estethiek is al zo moeilijk uit te leggen) wil duidelijk maken is dat het witte "blok" in het onderste ontwerp in te grote mate aanwezig is op de poster, terwijl dit op de eerste iets beter gecamoufleerd is. Misschien ligt het ook wel aan het feit dat poster #2 een achtergrond gebruikt die opgemaakt is uit zachte grijstinten en het tekstblok "hard" zwart op zuiver wit is.

Soit, misschien is het wel een kwestie van smaak hé tom
                          Simkin.

Comment

Simkin, inderdaad, bij poster 2 heb je een duidelijkere scheiding achtergrond/voorgrond, bij poster 1 is de witruimte te verspreid.

De ordening gebeurt daar veel minder strak, en veel mensen die de twee zagen, eerst enkel de eerste, vonden de tweede beter leesbaar en opvallender.
                            Dat komt ook omdat lichte vlakken sneller in het oog springen dan donkere. Dus voor titels kan je best werken met dikke, vette lichte letters op donker, of donkere letters in een licht vlak.

Ik vind het wel leuk op zoiets 'metafysisch' verder te kunnen ingaan.
                            ToM.___ //Fuji s602.

Comment

Working...
                            X