Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitlijnen tussen 2 foto's in CS3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• uitlijnen tussen 2 foto's in CS3

Bestaat in photoshop CS3 een mogelijkheid om automatisch uit te lijnen tussen twee foto's. Ik heb twee foto's genomen op statief en wil een gedeelte van de ene foto plakken op dezelfde plaats maar in de andere foto? Of kan dit enkel door manueel te verschuiven?
    Dank voor de info.

Re: uitlijnen tussen 2 foto's in CS3

DE functie " auto align layers " is de functie die dit kan

Comment

Werkt deze functie niet enkel tussen twee lagen in één foto? Ik wil een stukje foto van de ene in de andere plakken (foto's zijn identiek, behalve belichting) maar direct op de juiste plaats.

Comment

Je kunt ook het gedeelte wat je op de andere laag wil leggen er naar toe slepen met de move tool......hou ook de shift-key ingedrukt terwijl je dit doet.
        Wanneer je boven de foto zit waar je de selectie wil opleggen laat je de muisknop los....de shift-key laat je hierna ook los. Wanneer beide foto's vanop exact dezelfde plek gemaakt zijn zal de selectielaag mooi aansluiten op de onderliggende laag. Als er verschil was in camerastandpunt tussen de foto's is zullen de lagen niet mooi aansluiten.......je kunt dan in het lagenpallet de "opacity" van de selectielaag tot bv 50%brengen waardoor hij doorzichtig word. Daarna kan je manueel met de move-tool de twee foto's mooi uitlijnen waarna je de "opacity "terug naar 100% brengt.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 11 augustus 2008, 11:23.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Die shifttoets...inderdaad!
          Dank voor de tip

Comment

Wanneer je de selectie langzaam wil laten overvloeien op de onderliggende foto kan je dit doen via select-modify-feather.....hoe hoger de ingestelde waarde hoe zachter de overgang. Via "refine edge" (ook onder het menu select) kan je nog een paar extra zaken aan je selectie wijzigen.(selectie x % vergroten, radius van de overgang enz).
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Toch te vroeg gereageerd.
              Zal proberen heel nauwkeurig uit te leggen:
              foto 1 en foto 2: identiek
              ik selecteer in foto 1 een stukje via de veelhoeklasso
              ik kopieer dit stukje en wil dit in foto 2 plakken, uiteraard op precies dezelfde plaats.
              wanneer ik dit gedeelte uit foto 1 sleep naar foto 2 met de shift toets en ik laat deze los op foto 2 dan valt het gekopieerde deel niet precies samen met het origineel. Manueel krijg je dit wel in orde door te schuiven, maar handiger is dat dit automatisch gebeurt. Als dit mogelijk is uiteraard...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alpaïde Bekijk bericht
                Toch te vroeg gereageerd.
                Zal proberen heel nauwkeurig uit te leggen:
                foto 1 en foto 2: identiek
                ik selecteer in foto 1 een stukje via de veelhoeklasso
                ik kopieer dit stukje en wil dit in foto 2 plakken, uiteraard op precies dezelfde plaats.
                wanneer ik dit gedeelte uit foto 1 sleep naar foto 2 met de shift toets en ik laat deze los op foto 2 dan valt het gekopieerde deel niet precies samen met het origineel. Manueel krijg je dit wel in orde door te schuiven, maar handiger is dat dit automatisch gebeurt. Als dit mogelijk is uiteraard...
                Dat de selectie en de onderliggende laag niet naadloos aansluiten op deze wijze wil alleen maar zeggen dat er toch een minimale verplaatsing tussen beide foto's is geweest.Dat kan door wind geweest zijn of door het afdrukken van de sluiterknop......zelfs minimale beweging kan oorzaak zijn van niet perfect passen van beide foto's. Je kunt makkelijk testen of de manier met de shift-key en move tool werkt. Open een foto en maak van deze foto een exacte kopie....open daarna beide foto's(kopie en origineel) en maak een selectie in één van deze. Sleep de selectie via de move tool naar de andere foto met de shift-key ingedrukt en laat de muistoets los. Gegarandeerd zal de selectie mooi passen op de onderliggende foto. Maar als er beweging of verplaatsing was tussen twee foto's net achter elkaar gemaakt natuurlijk niet hé. Werk daarom steeds met een afstandsbediening bij het maken van foto's dewelke je achteraf naadloos wil laten aansluiten, of met de selftimer (2 of 10sec) vanop een stevig statief.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 11 augustus 2008, 12:01.

Comment

Als je nu het geselecteerde stukje in een nieuwe laag op de andere foto plaatst
                  en vervolgens de functie auto align kiest dan zal het geselecteerde stukje perfect worden gealigneerd. Zeker weten !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skinny_53 Bekijk bericht
                    Als je nu het geselecteerde stukje in een nieuwe laag op de andere foto plaatst
                    en vervolgens de functie auto align kiest dan zal het geselecteerde stukje perfect worden gealigneerd. Zeker weten !
                    Ik veronderstel dat je dan wel beide lagen moet selecteren in het lagenpallet En dan via edit naar auto-align
                    Ook ik heb weer wat bijgeleerd ...bedankt Skinny_53

Comment

Rupselkopke, je hebt gelijk. De foto's waren inderdaad niet helemaal exact. Met een kopie lukt het perfect.
                      Ook de oplossing van Skninny is correct.
                      Dank voor de tips!

Comment

You're welcome

Comment

Working...
                        X