Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitgebrande lucht wegwerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uitgebrande lucht wegwerken

    Ik ben sinds een week in het bezit van een Nikon D80 en ben nog volop aan het ontdekken. Nu heb ik een probleem waar ik geen raad mee weet en dus hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

    Ik heb vorig weekend, toen het nog bewolkt en regenachtig was, enkele foto's genomen van een vriendin en haar paard. Ik zou deze foto's graag verwerken in een verrassing maar bij enkele foto's heb ik te maken met een witte, verbrande lucht. Gezien ik geen degelijk bewerkingsprogramma heb op dit moment, ben ik niet in staat dit te 'camoufleren'. Wie zou me kunnen helpen met de onderstaande foto en me kunnen uitleggen hoe je het hebt gedaan zodat ik later zelf aan de slag kan?


  • #2
    Re: uitgebrande lucht wegwerken

    ja dit probleem heb ik nu ook vaak

    we kunnen met photoshop wolken uit een andere foto halen en erin verwerken
    of de standaard functie in photoshop gebruiken waar je wolken mee kan maken, maar
    dat is meer onrealistisch

    de enige echte optie die ik vond om de wolken toch mooi weer te geven was via HDR

    Comment


    • #3
      Re: uitgebrande lucht wegwerken

      Toffe foto - je vriendin houdt van haar paard en het paard, dat houdt van gras

      Drie stappen naar rechts zetten en de camera een tikje hoger houden zodat je enkel bomen in de achtergrond hebt had denkelijk je probleem wel opgelost. Als iets opgelost kan worden bij het maken van de foto moet je het nooit uitstellen tot later

      Kan het zijn dat je trouwens je lenskap niet gebruikte? Er hangt een zweem over het beeld die mogelijk door lichtinval veroorzaakt is. Dat is alleszins het gemakkelijkst te verhelpen probleem. Voor het inmonteren van een mooie blauwe lucht pas ik, dat is met die bomen toch wel redelijk wat werk als je het goed wil doen. Extra bomen toevoegen is denkelijk minder werk. Hopelijk vind je een goede ziel die dit wil doen en ook het resultaat met ons wil delen.

      Dit soort correcties zijn meestal een mengeling van technieken en de uitleg kan dan ook vrij lang worden. Het helpt als we weten welke pakket je overweegt aan te kopen (Photoshop Essentials,...) of te downloaden (Gimp,...).
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: uitgebrande lucht wegwerken

        in photoshop gaat dat zo
        eerst wolken over de hele foto zetten en daarna een masker erover leggen zodat je met een penseel kan tekenen waar je juist wil dat de wolken erdoor komen
        verder kan je proberen de zweem wat te doen verminderen met niveaus te regelen en een beetje opscherpen met onscherp masker ,
        met vriendelijke groeten,david

        Comment


        • #5
          Re: uitgebrande lucht wegwerken

          Dit is ook een mogelijkheid, misschien.



          Het is wel de moeilijkstefoto uit mijn leventje en dat met een D80.
          Hoe doen ze dat toch??

          Vero
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment


          • #6
            Re: uitgebrande lucht wegwerken

            Eerlijk gezegd vind ik de flare en kleurtoon van de foto méér storend dan de uitgebrande lucht.

            Hier is de lucht een volle foto over het ganse beeld in 'darken' mode. Laagmasker toegevoegd en in de ontbrekende lucht terug opgehaald.


            Comment


            • #7
              Re: uitgebrande lucht wegwerken

              Met wat lagen op vermenigvuldigen, bleken, wolken en kleur aanpassen kan je dit krijgen, maar denk nu niet dat een fotobewerkings programma een toverdoos is je moet het nog wel even door hebben.

              Comment


              • #8
                Re: uitgebrande lucht wegwerken

                zoiets

                Comment


                • #9
                  Re: uitgebrande lucht wegwerken

                  bedankt voor de reacties en de bewerkingen!
                  Interessant om te zien hoe verschillend de mogelijke oplossingen zijn
                  Ik ben van plan photoshop te kopen maar ga wachten tot ik meer weet (start in september aan opleiding fotografie en weet dus nog niet wat de vereisten zullen zijn.)

                  Ik had de lenskap gebruikt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: uitgebrande lucht wegwerken

                    uitgebrande lucht of niet, maar ik vind de originele foto een stuk beter dan al die matige bewerkingen die hier getoond worden.
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: uitgebrande lucht wegwerken

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sien Bekijk bericht
                      bedankt voor de reacties en de bewerkingen!
                      Interessant om te zien hoe verschillend de mogelijke oplossingen zijn
                      Ik ben van plan photoshop te kopen maar ga wachten tot ik meer weet (start in september aan opleiding fotografie en weet dus nog niet wat de vereisten zullen zijn.)

                      Ik had de lenskap gebruikt.
                      Sien,

                      met paint.net kan je ook al heel wat leuke dingen doen en deze tool is absoluut gratis.

                      Succes,
                      Alain
                      ----------------------------------------------------------------------------------
                      Canon 4OD 5DMKII - EFS 17-85 4-5.6 IS USM - EF 70-300 4-5.6 IS USM - 580EX II - EF 70-200 2.8 L IS - EF 24-70 2.8 L - EF 85 1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: uitgebrande lucht wegwerken

                        Zoals eerder gezegd: het is niet zozeer de witte lucht die stoort (dat is uiteindelijk normaal), wel de rest van het beeld.
                        Ik zou mij eerder concentreren op het maken van een beter beeld - de bedoeling is uiteindelijk meteen een beeld te kunnen maken dat je achteraf niet moet proberen redden.

                        Als het dan toch moet: een algemene kleurcorrectie toepassen (daar is informatie genoeg over te vinden), al dan niet plaatselijk.
                        Het vervelendste aan dit beeld is daarnaast de cyaan-gloed aan de bomen, wat het ook moeilijker maakt er makkelijk een andere lucht in te plakken.
                        Om die weg te werken zou ik in dit geval selective color gebruiken, meteen in een aanpassingslaag zodat je het makkelijk plaatselijk kan toepassen.


                        Comment


                        • #13
                          Re: uitgebrande lucht wegwerken

                          Ook eens een poging gewaagd:





                          Ja inderdaad om dat allemaal op een bevattelijke manier uit te leggen,niet simpel.
                          Ik heb je foto bovenop een wolkenfoto gelegd,waarvan ik eerst kleur en helderheidsniveau heb aangepast,in het palet lagen heb ik vervolgens deze foto gedupliceerd.Die foto van jou erbovenop als geplakte selectie,zodat je er mee kunt schuiven tot je een geschikte achtergrondzone vind.Vervolgens een maskerlaag aangebracht en met verschillende groottes van penselen met zwart ( =totaal ) de originele uitgebrande achtergrond van jou foto weggeschilderd.
                          De witbalans van je foto stond ook te koud.Vervolgens ook nog plaatselijk extra contrast en warmte toegevoegd om de flare weg te werken.En tenslotte met het hoogdoorlaat filter hier en daar wat extra ruimtelijk effect verwezenlijkt.
                          Als je toch al van plan was dat te gaan leren:je zal zien,het gaat spelenderwijs na verloop van tijd.


                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: uitgebrande lucht wegwerken

                            Blauwe lucht in twee stappen:
                            1. Selecteer ruwweg de witte lucht.
                            2. Kies "selective color" (of hoe dat ook mag heten in het nederlands), kies "Method : Absolute" en "Colors : White" en zet tenslotte de cyaanregelaar op ongeveer 30 en de magentaregelaar op ongeveer 15. Dit laatste naar smaak en aan te passen aan de foto.
                            In totaal is dit zeker 10 seconden werk.
                            Beauty need only be a whisper
                            Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                            Comment


                            • #15
                              Re: uitgebrande lucht wegwerken

                              Heb je voor die foto echt een Nikon-lens gebruikt? Als ik echt heel eerlijk mag zijn: het is een ramp... Onderwerp en compositie zijn in orde hoor, de foto op zich is best wel geslaagd, maar de beeldkwaliteit is om de huilen.

                              Comment

                              Working...
                              X