Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resolutie Raw-foto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Resolutie Raw-foto's

Als ik mijn foto's naar de harde schijf download (zijn in Raw-formaat) dan worden ze in Bridge weergegeven met de resolutie 240 ppi. Is dat een standaardinstelling van Bridge of een instelling van de camera?
    Andere vraag: wat is de beste resolutie om foto's af te drukken op A3-formaat? Tot nu toe heb ik een resolutie van rond de 300 ppi gebruikt. Is volgens mij wat te veel, maar geeft wat zekerheid.
    Last edited by Woopy; 28 juli 2008, 10:23.

Re: Resolutie Raw-foto's

Oorspronkelijk geplaatst door Woopy Bekijk bericht
    Als ik mijn foto's naar de harde schijf download (zijn in Raw-formaat) dan worden ze in Bridge weergegeven met de resolutie 240 ppi. Is dat een standaardinstelling van Bridge of een instelling van de camera?
    Al bij al van zeer weinig belang want het aantal dpi of ppi als je wenst heb je slechts op één afmeting, als je raw gebruikt heb je normaal het maximaal aantal bruikbare pixels en dat is wat telt.

Ik gebruik Capture One als Rawconvertrer en daar kan je zelf bepalen welke resolutie de output moet zijn, vermoedelijk kan dit bij andere converters ook
    alleen heb ik daar geen ervaring mee.

Het aantal DPI of PPI heeft wel belang bij drukwerk, maar das een ander paar mouwen.

MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 28 juli 2008, 14:11.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Woopy Bekijk bericht
      Is volgens mij wat te veel, maar geeft wat zekerheid.
      Als je bij het afdrukken meer pixels behoeft dan wat het origineel bevat, ga je toch in feite alleen maar extrapoleren wat er is. Tenzij je speciale software gebruikt, levert dat dus niks op.

Hoeveel is voldoende? Dat kan je enkel met het blote oog vaststellen. Als je A3 adrukken maakt, plaats je die ook niet onder een vergrootglas. Dan is het eventueel om posters te maken ofzo, en dan is zelfs 75 dpi al voldoende, volgens mij.

Alles hangt af van de toepassing, maar 150 dpi lijkt me een mooi richtgetal.

Dave
      pixelpusher

Comment

Ik dacht en zo is het me vroeger ook steeds gezegd.
        Om foto's af te drukken moet je 300Dpi hebben.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

Comment

Ik heb ooit een groot aantal fotobestanden van 600x900 pixels laten afdrukken op 10x15cm, dat is 153 pixels per inch (1 inch = 2,54cm).
          Aan die afdrukken was niets verkeerd te zien. (Ik had geen zin om ze allemaal te bewerken, ik heb gewoon de bestanden gebruikt die ook in mijn fotopic-album staan.)

Als je nog minder dan 150 pixels per inch laat afdrukken in een afdrukcentrale, dan ga je wel fouten zien. Als je dat bestand afdrukt op een inkjet, dan krijg je nog wel een redelijk resultaat (als je niet té dicht gaat kijken).
          Probeer zelf maar eens een foto van 600x900 pixels af te drukken op een A4, je zal zien dat de foto nog best meevalt.
          Een A4 is 29,8cm breed, dat is 11,73 inch, de afdruk wordt dus gemaakt met maar 76,7 pixels per inch. Als je met een vergrootglas gaat kijken, dan zal je wel zien dat zo'n afdruk wat minder details heeft dan een afdruk van 200 of meer dpi, maar onder normale omstandigheden zal dit bij maar heel weinig mensen opvallen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Bij mij staat de res. steeds op: 320ppi (in camera raw)!
            Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

Vero
            Last edited by Veronique; 30 juli 2008, 01:26.
            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
              Bij mij staat de res. steeds op: 320ppi (in camera raw)!
              Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

Vero
              Pixels per inch heeft pas belang als een foto op één of andere manier wordt weergegeven. Op een beeldscherm liggen de beeldpuntjes verder uit elkaar (bijvoorbeeld 75 Dots Per Inch of Pixels per inch), bij een afdruk liggen de beeldpuntjes over het algemeen dichter bij elkaar, naargelang het aangeboden fotobestand en/of de mogelijkheden van de printer of afdrukcentrale.

Een fotobestand op zich heeft eigenlijk helemaal geen resolutie op een bepaalde oppervlakte, die DPI of PPI krijg je dus alleen bij weergave op één of andere manier.
              Of je nu een fotobestand van 3000x2000 pixels opslaat in 75 dpi of 300dpi, dat maakt totaal niets uit, bij het weergeven wordt het bestand toch aangepast om te "passen" op het beeldscherm of de afdruk. Op dat ogenblik kan je pas spreken van een aantal beeldpuntjes op een bepaalde oppervlakte.

Over dit onderwerp zijn er al héél veel topics opgestart, en blijkbaar is het voor veel mensen moeilijk om te begrijpen. Ik hoop dat ik het een beetje verstaanbaar heb uitgelegd, want eigenlijk is het helemaal niet moeilijk.

Kijk dus niet naar het getal "DPI" of "PPI" dat bij het fotobestand eventueel te vinden is, het aantal pixels kan wel belangrijk zijn als je een grote afdruk wil maken.
              Maar bij een heel grote afdruk liggen de beeldpunten verder uit elkaar, en dat kan helemaal geen kwaad omdat je zo'n foto toch van een grotere afstand zal bekijken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Mijn einddoel is 320ppi (druk)
                Ik heb echt geen zin, na zware ingrepen "om als laatste stap" te gaan extrapoleren naar 320ppi!
                Dat zou héél dom zijn, van mij!

rulez

Tip1:

De maten en resolutie die je opgeeft in PS/Doc Size, zijn enkel de drukwek/print maten en hebben niets van doen met de weergave maten..etc.

Pixel dimnension: is de actual pixel weergave
                ...en niet andersom!!!

Tip 2
                Lekker, lekker
                Door Alt+klik² maak je van een Background-layer een gewone edit layer!
                Whow…
                New layer icon, geeft je een layer boven de active layer
                Ctrl+new layer icon, plaatst hem rechtstreeks onder de active lalyer, wat héél handig kan zijn.

Straffe kost…amaai

vero
                Last edited by Veronique; 30 juli 2008, 14:35.

Comment

Straffe kost…amaai

vero
                  Cognacje van gisteren begint precies te werken.
                  Teveel muggen gegeten Vero(nique)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                    Cognacje van gisteren begint precies te werken.
                    Teveel muggen gegeten Vero(nique)?
                    Neen...serotonine, lees Verotonine
                    Troost U Man(jak)
                    Nog een paar dagen en het forum'ke is weer, voo jullie.... alleen

vero

Comment

Nog een paar dagen en het forum'ke is weer, voo jullie.... alleen

vero
                      ...voorzie maar een paar extra dagen...om af te kicken, anders sta je hier volgend jaar weer! Grapje hé. Af en toe moet er zo eens een wervelende wind door het forum waaien. Dat is goed voor de ambiance en de kaakspieren!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                        ... anders sta je hier volgend jaar weer!
                        Af en toe moet er zo eens een wervelende wind door het forum waaien.
                        Ach Sohh...tiens

en nu BTT..graag!!

°°

Comment

Working...
                        X