Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ppi panorama-foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ppi panorama-foto

    De zoekfunctie heeft voor meer verwarring dan duidelijkheid gezorgd ...
    Hoeveel ppi heb je nu eigenlijk nodig voor een deftige panorama-foto van pakweg 120 à 150 cm lengte en afgedrukt bij een afdrukcentrale (dus niet op een thuisprinter) ?
    Suggesties van degelijke afdrukcentrales voor pano's zijn altijd welkom


    Thanks & Greetz / marcus
    zwart & wit & kleur

    flickr

  • #2
    Re: ppi panorama-foto

    Geen PPI ! NOOIT ! ... het aantal PIXELS dat je mogelijk nodig hebt voor een panorama afdruk van 150 cm geprint bij 300PPI is echter wel (150/2,54)x300 = 17716 (als ik mij niet misrekend heb tenminste)

    Comment


    • #3
      Re: ppi panorama-foto

      Oorspronkelijk geplaatst door marcus Bekijk bericht
      De zoekfunctie heeft voor meer verwarring dan duidelijkheid gezorgd ...
      Hoeveel ppi heb je nu eigenlijk nodig voor een deftige panorama-foto van pakweg 120 à 150 cm lengte en afgedrukt bij een afdrukcentrale (dus niet op een thuisprinter) ?
      Suggesties van degelijke afdrukcentrales voor pano's zijn altijd welkom


      Thanks & Greetz / marcus
      Hoe meer hoe beter natuurlijk!
      Vanaf 150ppi heb je een zeer behoorlijk resultaat (gerastert)

      Vero
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

      Comment


      • #4
        Re: ppi panorama-foto

        Voor echt drukwerk zou ik toch eerder naar de 300 gaan... Hangt er een beetje vanaf waar je het laat afdrukken.
        poof

        Comment


        • #5
          Re: ppi panorama-foto

          Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
          Voor echt drukwerk zou ik toch eerder naar de 300 gaan... Hangt er een beetje vanaf waar je het laat afdrukken.
          Eerlijk gezegd, 320ppi is meer voor Luxe "Art" drukwerk/print en luxe tijdschriften..enz!
          Voor posters en grote toestanden, is vanaf: 150ppi een goede norm, omdat je daar niet met je neus tegen plakt en het raster de mensen, op afstand, een mooie illusie geeft van de print-out.

          Boven de 320ppi, bijv: 400ppi, krijg je echter iets onnatuurlijks, dat niet aangenaam meer is om naar te kijken en voor art totaal ongeschikt!
          Technische foto's hebben er wel iets voordeel mee.
          Zo zie je maar, dat meer niet altijd beter is

          Groetjes
          vero
          ___________________________________________
          Tip1:

          De maten en resolutie die je opgeeft in PS/Doc Size, zijn enkel de drukwek/print maten en hebben niets van doen met de weergave maten..etc.

          Pixel dimnension: is de actual pixel weergave

          Tip 2
          Lekker, lekker
          Door Alt+klik² maak je van een Background-layer een gewone edit layer!
          Whow…
          New layer icon, geeft je een layer boven de active layer
          Ctrl+new layer icon, plaatst hem rechtstreeks onder de active lalyer, wat héél handig kan zijn.

          Straffe kost…amaai
          ___________________________________________
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment


          • #6
            Re: ppi panorama-foto

            'k heb er hier ooit laten drukken waar ik zeer tevreden van was:



            78" x 52" - $129.95 (198cm op 132cm)

            dan kan je er 4 tot 6 boven elkaar drukken voor slechts 82 euro!

            (let wel op dat je dan een bestand afdrukt waar er effectief 6 opstaan, en je ze zelf kan snijden

            Ik heb destijds gewerkt met een bestand van 12.000 pixels lang voor een panorama van 1meter 30cm. Het resultaat valt aardig mee (al mag het iets hoger zijn als je je panorama van héél dichtbij gaat bestuderen, al heb je deze neiging normaal gezien niet omdat je het totaalbeeld wilt zien vanaf een metertje of 1.5 afstand.
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment

            Working...
            X