Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen in Adobe Raw of Photoshop zelf?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Croppen in Adobe Raw of Photoshop zelf?

Wat is LR?

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NuchterJan Bekijk bericht
      Wat is LR?

Jan
      Heb je daar 3 maanden over gedaan?

LR = Lightroom

Comment

Ja, mijne sluitertijd stond niet goed ingesteld.....

Thanks....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
          Hoi,

Het grote verschil, is dat PS destructief werkt en ACR of LR niet!
          In principe geeft dat weer niks, want je hebt nog steeds de hele RAW foto.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
            Als pure RAW edit tool, maakt dat niet uit voor mij!
            Bij RAW haal ik enkel de info van: "schaduw" "H-lichten" en eventueel de exposure (als er meer dan 1 stop diff. is)!
            Vermits we daar “nog niet” in een colour space zitten, is dat een voordeel!
            Dan kan ik eigenlijk niet vlug genoeg naar PS, voor de real stuff & magic.

LR is voor mij: the perfect: 3point RAW maximizer, archive tool en Print module.

Voor snelle webtoestanden, van pro studio opnames, is LR perfect!
            Reden: Snel, shots zijn meestal perfect belicht en heel kleine ingreepjes, LR voldoet hier voor 100%
            (webfolders, sittes… enz)

Eenmaal je in Fotografie de lat hoger legt, is ACR of LR equal!
            Of miss. een kwestie van centjes, enz !
            In ieder geval ...de magic gebeurd steeds in PS, dat is zeker!

Als je de €’kes hebt en kunstfotografie ernstig neemt, koop dan: zowel LR als PS/CS3
            Archivering en Printmodule zijn het al waard, vind ik.

Groetjes
            Vero
            Véronique, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen
            Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan: zelfs als je de lat hoger legt, heb je volgens mij nog altijd meer aan LR dan aan ACR (tenminste ACR voor CS3): je hebt in Lightroom de localised adjustment brush en de graduated filter. Bij mijn weten heb je daar in Camera Raw al versie 5 voor nodig (en die is enkel voor CS4).
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
              Ik heb ze alledrie Maar het programma waar ik mijn CR2 bestanden in open is steeds ACR, LR laat tot op heden links liggen. (Ik zie trouwens niet goed in, waarom ik ACR en LR samen zou gaan gebruiken, in mijn opinie hebben ze beide hetzelfde doel)
              ACR en LR samen gebruiken is inderdaad iets wat omzichtig moet gebeuren, omdat de edits in LR in de Database opgeslagen worden, en edits in ACR in het bestand zelf of in een sidecar bestand. Als je nu eens een bestand bewerkt in LR en dan weer in ACR, dan krijg je gegarandeerd metadata-conflicten. Je kan die dan wel oplossen, maar het maakt het allemaal wat ingewikkelder.

Ik zou toch eens proberen om LR te gebruiken ipv ACR (ik heb het hier dan wel over LR 2):

De voordelen zijn volgens mij:
              1) de uitgebreide database-mogelijkheden van Lightroom
              2) het feit dat de Develop Module in Lightroom veel handiger te gebruiken is: je moet niet steeds van het ene naar het andere tabblad
              3) de local adjustments (die nu ook in CR 5 zitten, maar daar heb je Photoshop CS4 voor nodig)
              4) de uitgebreide print & web-module
              5) de mogelijkheid om virtual copies te maken
              6) de mogelijkheid om met collections en smart collections te werken: een website maken met al je foto's die voldoen aan de criteria zwartwit / trefwoord = vakantie / crop = vierkant / sterrenrating = 5 ? Een fluitje van een cent...
              6) en vergeten we niet: de veiligheid: je kan LR continu instellen dat het backups moet maken van alle edits. Je kan daarenboven nog eens de meeste edits (behalve virtual copy) saven naar de XMP-file van je Raw-bestand, zodat je een dubbele backup bekomt. En er zijn al mensen geweest die per ongeluk of door een crash hun RAW-files kwijtwaren, en via de 1:1 Lightroom previews hun foto's hebben kunnen redden (ze waren wel hun Raw Files kwijt , maar hadden op zijn minst nog de Previews)

En zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan...

Ik werkte vroeger met Bridge & Camera Raw, maar LR werkt zoveel intuitiever.
              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Working...
              X