Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen in Adobe Raw of Photoshop zelf?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Croppen in Adobe Raw of Photoshop zelf?

Mijn foto's zijn in RAW-formaat. Als ze geopend worden in Adobe Raw, heb ik de mogelijkheid om daar te croppen. Dat heb ik tot nu toe ook meestal gedaan. Als ik in Adobe Raw de resolutie instel (bv. 300 ppi) en ik crop dan een gedeelte van de foto, dan wordt dit in Photoshop geopend met dezelfde resolutie.

Mijn vraag: als ik in Adobe Raw een uitsnede doe en ze wordt met dezelfde resolutie geopend met bv. het formaat 27,5 x 19 cm (wat dus een vergroting is), dan heeft er volgens mij een resampling plaatsgevonden aangezien de resolutie hetzelfde blijft en de uitsnede vergroot wordt. Zie ik dit juist?

Als er bij croppen in Adobe Raw resampling gebeurt, kan ik dan ook ergens bepalen welke methode gebruikt wordt (b.v. Bicubic)? Dit kan ik wel instellen in Photoshop maar bij mijn weten niet in Adobe Raw.

Het liefst zou ik mijn foto's croppen in Adobe Raw zonder resampling. Iemand een idee of zie ik het verkeerd?
    Last edited by Woopy; 26 juli 2008, 00:21.

Re: Croppen in Adobe Raw of Photoshop zelf?

Ik crop mijn foto's altijd in Camera RAW

Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

croppen gebeurt bij mij in PS omdat; er door het horizontaal zetten er toch al min of meer gedwongen gecropt moet worden.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

N€t €v€n g€prob€€rd €n ik hou g€woon mind€r pix€ls ov€r dan in d€ origin€l€ foto als ik crop in d€ ACR.

Net even geprobeerd en ik hou gewoon mider pixels over dan in de orginele foto als ik crop in de ACR
        Last edited by Hanske; 29 juli 2008, 20:55.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

amai, da's ambetant lezen, hjanssen ...

of je nu cropt in ACR of in PS-CS3, resultaat is't zelfde.
          je gooit gewoon (rand)pixels weg.

eens even de theorie rond "resolutie" doornemen ...

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            amai, da's ambetant lezen, hjanssen ...
            en ik geen €-tekens in de ogen, maar een kapot toetsenbord.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als ik een foto open in Adobe Raw en ik snij een gedeelte uit van de foto met als instelling dat de uitsnede ongeveer op A4-grootte is (vergroting m.a.w.) dan heeft die uitsnede in Photoshop dezelfde resolutie als de originele foto in Adobe Raw. Dat kan volgens mij alleen maar als er resampling heeft plaatsgevonden want anders zou de resolutie lager moeten zijn dan de resolutie die ingesteld is in Adobe Raw. Volgens mij moet het dan ook ergens mogelijk zijn om in te stellen dat croppen in Adobe Raw zonder resampling gebeurt. Tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd gezien heb.
              Als ik daarentegen crop in Photoshop zelf, dan daalt de resolutie bij een vergroting, wat ook normaal is. Dat is mijn instelling in Photoshop.
              Croppen in Photoshop of in Adobe Raw is dan niet hetzelfde: bij het laatste gebeurt er resampling, in Photoshop kun je zelf kiezen of dat gebeurt of niet. Resampling vermindert altijd de kwaliteit aangezien er pixels aan het origineel toegevoegd worden. Of je dat ziet of niet is een andere zaak natuurlijk. Dat je minder pixels overhoudt bij croppen is logisch. Het gaat mij om de onveranderde resolutie bij croppen in Adobe Raw.
              Last edited by Woopy; 26 juli 2008, 17:21.

Comment

Heb je een andere PS dan ik.....

Comment

als ik crop in ACR ...

indien gewenst kun je wel een upsampling (of downsampling) doen in ACR,
                  maar dan moet je dat heel bewust ingeven in de "workflow options",
                  waar je o.a. ingeeft welke kleurruimte, bit-diepte, crop-size en dpi je wenst.

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Hoi,

Het grote verschil, is dat PS destructief werkt en ACR of LR niet!

Deze twee laatsten leggen gewoon een matte (overlay) over je werk, PS smijt ze in de trashcan!
                    Na saven kun je het vergeten.

LR heeft dan nog eens een auto-crop,in combi met de straighten tool, die erg handig is!

Groetjes
                    vero
                    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                      Hoi,

Het grote verschil, is dat PS destructief werkt en ACR of LR niet!

Deze twee laatsten leggen gewoon een matte (overlay) over je werk, PS smijt ze in de trashcan!
                      Na saven kun je het vergeten.

LR heeft dan nog eens een auto-crop,in combi met de straighten tool, die erg handig is!

Groetjes
                      vero
                      (even off topic)

Prefereer jij LR om RAW bestanden te bewerken of ACR?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                        (even off topic)

Prefereer jij LR om RAW bestanden te bewerken of ACR?
                        Als pure RAW edit tool, maakt dat niet uit voor mij!
                        Bij RAW haal ik enkel de info van: "schaduw" "H-lichten" en eventueel de exposure (als er meer dan 1 stop diff. is)!
                        Vermits we daar “nog niet” in een colour space zitten, is dat een voordeel!
                        Dan kan ik eigenlijk niet vlug genoeg naar PS, voor de real stuff & magic.

LR is voor mij: the perfect: 3point RAW maximizer, archive tool en Print module.

Voor snelle webtoestanden, van pro studio opnames, is LR perfect!
                        Reden: Snel, shots zijn meestal perfect belicht en heel kleine ingreepjes, LR voldoet hier voor 100%
                        (webfolders, sittes… enz)

Eenmaal je in Fotografie de lat hoger legt, is ACR of LR equal!
                        Of miss. een kwestie van centjes, enz !
                        In ieder geval ...de magic gebeurd steeds in PS, dat is zeker!

Als je de €’kes hebt en kunstfotografie ernstig neemt, koop dan: zowel LR als PS/CS3
                        Archivering en Printmodule zijn het al waard, vind ik.

Groetjes
                        Vero

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                          Als pure RAW edit tool, maakt dat niet uit voor mij!
                          Bij RAW haal ik enkel de info van: "schaduw" "H-lichten" en eventueel de exposure (als er meer dan 1 stop diff. is)!
                          Vermits we daar “nog niet” in een colour space zitten, is dat een voordeel!
                          Dan kan ik eigenlijk niet vlug genoeg naar PS, voor de real stuff & magic.

LR is voor mij: the perfect: 3point RAW maximizer, archive tool en Print module.

Voor snelle webtoestanden, van pro studio opnames, is LR perfect!
                          Reden: Snel, shots zijn meestal perfect belicht en heel kleine ingreepjes, LR voldoet hier voor 100%
                          (webfolders, sittes… enz)

Eenmaal je in Fotografie de lat hoger legt, is ACR of LR equal!
                          Of miss. een kwestie van centjes, enz !
                          In ieder geval ...de magic gebeurd steeds in PS, dat is zeker!

Als je de €’kes hebt en kunstfotografie ernstig neemt, koop dan: zowel LR als PS/CS3
                          Archivering en Printmodule zijn het al waard, vind ik.

Groetjes
                          Vero
                          Ik heb ze alledrie Maar het programma waar ik mijn CR2 bestanden in open is steeds ACR, LR laat tot op heden links liggen. (Ik zie trouwens niet goed in, waarom ik ACR en LR samen zou gaan gebruiken, in mijn opinie hebben ze beide hetzelfde doel)

Comment

Als je cropt in ACR of LR wordt er inderdaad non-destructief gecropt. Maar er is nog een ander gevolg: het kader wordt bijgehouden in de database (LR) of XMP (sidecar of DNG)(LR of ACR). Dat scheelt dan weer als je de volgende keer terug vanaf RAW vertrekt om een andere nabewerking te proberen. Dat kader staat dan nog op dezelfde plek.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Ik denk niet dat er iets is, dat LR niet bijhoudt
                              Zelfs ieder vewijderd spotje houdt hij bij, zowel source als destination punten.
                              Daar is hij zeer straf in.

Groetjes
                              vero

Comment

Working...
                              X