In CS3 kan je gebruik maken van slimme objecten en slimme filters. Deze slimme jongens vereenvoudigen het bewerken van digitale opnamen. Voor mij is er echter wel een nadeel aan het gebruik van deze 'gadgets'. Het opslaan en openen van de bestanden duurt 'een eeuwigheid'. De grootte van de bestanden loopt bij mij op tot 400 tot 600 MB per foto. Doe ik iets verkeerds? Zijn er instellingen of werkwijzen die voorkomen dat het zo traag gaat (grote bestanden)?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
PS. Optimalisatie slimme objecten en slimme filters
Collapse
X
-
-
Re: PS. Optimalisatie slimme objecten en slimmefilters
dat is wel raar.. geen idee hoe je ze zo groot krijgt?? Hoeveel smart objects gebruik je per beeld in PS?
smart filters en objects zijn vooral bedoel om "non-distructive" te werken.. dus elke filtertje dat je toepast kan je achteraf nog aanpassen of wegnemen.. wat vroeger niet zo was!
Maar om je te helpen ivm de grote van je bestanden moet je wat specifieker gaan denk ik.. Ik zou zo niet kunnen zegge nwat dat kan zijn.poof
-
Standaard zijn de lagen als volgt opgebouwd (heb ik als standaard handeling):
- laag achtergrond (origineel)
- laag bedekken
- smart filter hooglichten
- laag bedekken
- laag normaal (met masker)
- smart filter verscherpen
- laag vermenigvuldigen (met masker)
- laag bleken (met masker)
- niveaus
- curven
- helderheid
Af en toe gebruik ik ook de noise- en lenscorrectiefilters.
Onlangs heb ik een cursus PS gedaan. Daar is mij geleerd om voor nagenoeg elk probleem een aparte laag aan te maken. Ik heb het gevoel dat de bestandsomvang exponentieel toeneemt (per laag).
Comment
-
Dat kon wel eens kloppen.
Bij mij groeit een bestand al zeer snel in groote als ik twee selecties maak en die elk in een separate laag opsla. Dan groeit mijn bestand makkelijk van +/- 4MByte naar een kleine 30MByte.
Met dit soort filters kan het hard gaan.Canon 350D - Sigma 18-125 - Sigma 20-40 2.8 EX DG - Sigma 105MM 2.8 Macro EX DG - Canon 70-200 4.0 L USM
Comment
-
Ik vind die slimme objecten allesbehalve slim, maar ze kunnen zeker hun nut hebben. Smart objects gaan de volledige resolutiefile als apart object in uw psd bestand steken en als je in 16 bit werkt en met blijkbaar hoge resolutie kan dit snel oplopen.
Belangrijk is dat je alleen de zaken gebruikt die je echt nodig hebt. Uw standaard action zou ik dan ook gewoon niet meer gebruiken. Waar dienen al die layers voor? Gebruik alleen wat je nodig hebt.
Ik zie ook zaken als vermenigvuldigen en bleken die je allicht gebruikt om te "dodgen en burnen" maar da's een oude techniek.
Hooglichten, niveaus, curves, helderheid, bleken, vermenigvuldigen gaan alle uw tonaliteit aanpassen en kun je allicht vervangen door één of twee goed gemaakte curves.
Veel zaken kun je al gewoon goed zetten in uw raw converter. Dit geldt ook zeker voor noise en lens correcties die je trouwens zo snel mogelijk in het proces moet doen.
Verder als je vb curves generiek toepast, verwijder dan de (lege) mask die standaard wordt gemaakt. Het spaart allemaal plaats en meer dan je denkt.
Mijn advies : gebruik uw rawconverter om een zo goed mogelijk plaatje te krijgen. Gebruik daarna alleen de zaken die je effectief nodig hebt wanneer je ze nodig hebt en niet een pre-fab action.
Non-destructive werken is heel interessant, maar niet op deze manier.
Comment
-
Wellicht heb ik een verkeerde indruk gewekt.
De RAW-converter gebruik ik ook als preprocessing tool voor de exposure en de eerste algemene verscherping.
Wat in mijn eerdere post staat, is mijn standaard workflow die ik in PS tot een handeling heb gemaakt (met inderdaad PTlens, die niet zo lekker loopt in 16 bit, en Noiseware aan het begin). Het runnen van de handeling maakt alle lagen en maskers aan en zet die dan direct op non actief. In principe loop ik alle lagen af en verwijder die lagen en maskers die ik niet nodig heb. (Overigens worden alle niet actieve lagen automatisch verwijderd door CS bij het opslaan.)
Wat ik niet van Adobe begrijp, is dat de lagen exponentieel werken. Dat moet toch met een algoritme op te lossen zijn.
Bedankt voor de reactie.
Comment
-
-
Exponentieel zou ik het niet durven noemen.
Maar ik heb heel serieuse vragen bij de compressie en efficiëntie van opslaan. Neem vb maskers.
Zelf als je een masker hebt met bijna volledig zwart en een klein stuk wit (wat je lossless heel zwaar kan compresseren) blijkt dit toch veel plaats te nemen. Zelf een volledig wit/leeg masker pakt veel meer plaats dan je zou denken.
Edit : smart objects vind ik eigenlijk alleen maar interessant als je een compositie maakt en zaken veelvuldig gaat resizen om tot uw finale compositie te komen. . Maar uw masker volgt al vb niet ;( . Verre van slim dus.
Die smart filters vind ik ook overroepen aangezien je vb maar één masker kunt toepassen.
Vb in glamour ga je vaak de ogen verscherpen en de huid verzachten. En heb je per filter dus een apart masker nodig. Peut... gaat niet. Wordt allicht "gecorrigeerd" in de volgende versie. Resultaat is dat je dan toch twee layers nodig hebt.
Blurren en sharpenen met telkens een aparte high pass layer werkt dan eigenlijk beter.
Ik zou toch eens goed nadenken of die slimme jongens wel de moeite waard zijn. Misschien later wel maar nog niet met deze implementatie.Last edited by PSG; 24 oktober 2007, 14:16.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk berichtDie smart filters vind ik ook overroepen aangezien je vb maar één masker kunt toepassen.
Vb in glamour ga je vaak de ogen verscherpen en de huid verzachten. En heb je per filter dus een apart masker nodig. Peut... gaat niet. Wordt allicht "gecorrigeerd" in de volgende versie. Resultaat is dat je dan toch twee layers nodig hebt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bytte Bekijk berichtEr is een manier om toch een filtermasker te creëren per slimme filter. Zonder dat je lagen moet kopiëren. Misschien interessant voor je.
Bedankt voor de info. Ik vind het een beetje complex, maar het is een goede workaround. Adobe had die mogelijkheid eigenlijk al moeten voorzien.
Ik gebruik zowiezo meestal andere truken dan de ingebouwde filters.
Maar alleszins bedankt. Weer een truukje geleerd .
Comment
Comment