Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPI bepalen als je MB kent ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DPI bepalen als je MB kent ?

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Schermen hebben sowieso geen PPI .. schermen hebben enkel een raster met een dot pitch .. daarop wordt door de video driver de, door de gebruiker ingestelde, schermresolutie gemapt .. als iemand zo idioot wil zijn om daaruit een PPI te berekenen, be my guest ... dat het nogal onnozel is spreekt voor zichzelf als je die "PPI" gaat berekenen voor de verschillende "schermresoluties" op hetzelfde scherm ..
    Wel, sir, we werken tegenwoordig quasi allemaal met LCD schermen met een vast aantal lichtpuntjes die in bijna alle gevallen een vast aantal pixels weergeven..

On Topic:

Ik kan hier alleen maar opmaken dat PPI en DPI door elkaar gebruikt worden, verward worden, en dat simpelweg omdat ze in veel gevallen gewoon voor hetzelfde staan.

Als je scant, creeer je pixels, dus spreek je over PPI.
    Als je print, smijt ge inkt op een blad. Als je dan spreekt over PPI, heb je't over de "pixels" die over een inch verspreid worden. Maar de printer babbelt tegen zichzelf misschien in DPI, als ie telt hoeveel druppeltjes (dots) er neer dwarrelen richting papier.

Als je dan weer afdrukt met een dye sublimation printer, worden het weer PPI, niet?

Enfin, wat ik wil zeggen: afhankelijk van het procede dat je gebruikt om te printen bestaan een vastgelegde pixel uit 1 of meerdere "dots". Als de printer dots in saturatie kan varieren, is dat 1 dot per pixel. Als de printer dat niet kan (bijvoorbeeld met een inkjet) dan zijn dat er meerdere. Maar er zijn zoveel verschillende manieren om pixels vast te leggen op papier dat niet iedereen het altijd weet.

Als DPI en PPI dan door elkaar gebruikt worden, who cares?

(geschreven op een scherm met een dichtheid van 130 PPI)

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht

Als je dan weer afdrukt met een dye sublimation printer, worden het weer PPI, niet?
      Neen een output divice gebruikt dpi.

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Enfin, wat ik wil zeggen: afhankelijk van het procede dat je gebruikt om te printen bestaan een vastgelegde pixel uit 1 of meerdere "dots". Als de printer dots in saturatie kan varieren, is dat 1 dot per pixel. Als de printer dat niet kan (bijvoorbeeld met een inkjet) dan zijn dat er meerdere. Maar er zijn zoveel verschillende manieren om pixels vast te leggen op papier dat niet iedereen het altijd weet.

Als DPI en PPI dan door elkaar gebruikt worden, who cares?

(geschreven op een scherm met een dichtheid van 130 PPI)

Dave
      Als je op deze manier ook omgaat met het schrijven van je code ?
      In normale omstandigheden is het de bedoeling om meester te blijven van je output. Als je alles zo op een hoopje gooit.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
        Als je op deze manier ook omgaat met het schrijven van je code ?
        In normale omstandigheden is het de bedoeling om meester te blijven van je output. Als je alles zo op een hoopje gooit.....
        Ochottekes toch, weer een persoonlijke aanval van onze vriend krisdg. Ik schrijf toch niet dat ik ze doorheen haal? Amai amai kunt gij nogal eens dingen uit hun context rukken om er mee te gaan slingeren.

Dave
        pixelpusher

Comment

heb je het nog niet door? de wereld is tegen jouw. of is niet slim genoeg om jouw te snappen.

Amen.

Comment

Even diep ademhalen, ontspannen, en dan weer rustig op een beleefde en respectvollee manier verder doen . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Inderdaad. Lees en huiver!:
              Ik heb mijn site aangevuld met enkele voorbeelden hoe het dramatisch mis kan gaan met je mooie foto's door die 300 dpi.

Ze staan in de volgende alinea's:
              - 300 dpi? Nee! Pixels, daar gaat het om.
              - Aanleverspecificatie drukwerk 300 dpi. Wat kan er misgaan.
              Op deze bladzijde: http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
              Misverstanden over Dpi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
                Inderdaad. Lees en huiver!:
                Ik heb mijn site aangevuld met enkele voorbeelden hoe het dramatisch mis kan gaan met je mooie foto's door die 300 dpi.

Ze staan in de volgende alinea's:
                - 300 dpi? Nee! Pixels, daar gaat het om.
                - Aanleverspecificatie drukwerk 300 dpi. Wat kan er misgaan.
                Op deze bladzijde: http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
                Grappig dat je nu al reolutie en beeldgroote op een hoopje gooit.
                Resolutie is ALTIJD t.o.v. een oppervlakte (resolutie=dichtheid)
                Zelf basisomschrijvingen gaan veranderen is natuurlijk ook een mogelijkheid om proberen gelijk te halen.

verder nog leuke dingen op je site/
                Een afdruk heeft bijvoorbeeld 300 pixels per inch en 1200 dots per inch. In dit geval heeft iedere pixel gemiddeld 4 (inkt)dots. 

even leren rekenen, is altijd 2dimensioneel, je vb is dus niet 4 dots per pixel maar 16.

Is een camera met een hoog MP beter dan een camera met een laag MP? 
Nee, de kwaliteit van de foto heeft te maken met andere factoren, niet met het aantal pixels. 

Het leven kan simpel zijn als men enkel met eigen fantasietjes moet rekening houden.
                Ik onthou je website zeker, af en toe moet ik namelijk uitleggen tijdens trainingen dat er ook lulkoek op het internet geschreven wordt.
                Last edited by krisdg; 16 juni 2008, 21:49. Reden: aanvulling

Comment

Even goed lezen, Krisd. Dat geldt voor bijna al jouw berichten. Ik ga er dan ook meestal maar niet op in. Bijvoorbeeld in een van je eerste berichten, reageerde je op een tekst van mij, waarin stond: in principe kun je deze foto op alle maten afdrukken. In principe betekent: er zijn beperkingen. En die beperking is in dit geval een beperking in de grootte. Dan reageer jij met: fout, een afdruk kan niet op iedere grootte. Ja, precies, dat wordt nu juist bedoeld met in principe. En dat geldt voor heel veel van je reacties. Jij reageert gewoon veel te snel. Lees eerst even wat beter.

Bijvoorbeeld, nu zeg je dit: even leren rekenen, is altijd 2dimensioneel, je vb is dus niet 4 dots per pixel maar 16. Je moet even wat beter lezen, er staat namelijk dat drukkers werken per strekkende lengte, en dat is eendimensionaal. Dat moet jij toch weten als je in het vak zit.
                  Ik heb er ook een opmerking bij staan, waarin ik schrijf dat je zou verwachten dat er tweedimensionaal gerekend zou worden (met een berekening hoe dat er dan zou uitzien). Maar jij leest dat allemaal niet.

Dus, kritiek, daar sta ik voor open hoor. Ik heb ook heel goed info gekregen van mensen uit het drukkersvak, en ze vragen gesteld en teksten voorgelegd met de vraag: klopt dit of dat wel of niet. Goede kritiek, daar kun je van leren.

Lees nou eerst eens goed wat er staat overal, en reageer dan. En als jij vindt dat hoe meer pixels, hoe beter de foto, dat mag hoor. Maar geef dan eens een link van een deskundig iemand die dat beweert.

Mijn stuk is gebaseerd op logica, en zit vol met verwijzingen naar deskundigen. Als jij het daar niet mee eens bent, prima, maar ten eerste goed lezen, ten tweede geef goede links, daar hebben we wat aan.
                  Misverstanden over Dpi

Comment

Misschien moet je deze site eens lezen: http://www.kenrockwell.com
                    Hier wordt het haarfijn uitgelegd, en op heel veel bladzijden heeft hij het met grote letters herhaald: The megapixel myth, the megapixel hype. Het is puur een marketing-instrument.
                    Struin even over het internet, en je ziet het op zoveel plekken door allerlei deskundigen zeggen.
                    Dus, a.u.b. voor je weer roept dat het allemaal onzin is en allemaal fout, informeer je eerst goed, lees goed wat er staat, en kom dan met een gefundeerd antwoord. Dan kunnen we vruchtbaar verder discussieren.
                    Misverstanden over Dpi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
                      Misschien moet je deze site eens lezen: http://www.kenrockwell.com
                      Hier wordt het haarfijn uitgelegd, en op heel veel bladzijden heeft hij het met grote letters herhaald: The megapixel myth, the megapixel hype. Het is puur een marketing-instrument.
                      Struin even over het internet, en je ziet het op zoveel plekken door allerlei deskundigen zeggen.
                      Dus, a.u.b. voor je weer roept dat het allemaal onzin is en allemaal fout, informeer je eerst goed, lees goed wat er staat, en kom dan met een gefundeerd antwoord. Dan kunnen we vruchtbaar verder discussieren.
                      Heb je al eens goed gekeken wat de achtergrond is van deze "Kenrockwell"?
                      Het is niet omdat iets gepublceerd staat op internet dat het evangelie is.

Eerste les voor gebruik van internet "verifieer je bronnen".

Als je het hebt over dingen die ik fout zeg bvb je aanhaling van printgrote, citeer dan en zet er geen eigen versie.

Als je het hebt over je aantal dot per pixel lees dan nog zelf maar eens goed.

Nu sluit ik deze intussen zinloze discutie, ik heb beter dingen te doen.
                      Leer de dingen in het ganse perspectief zien en haal niet ergens details uit, verander niet eigenwijs de begrippen, om er dan een ganse zogenaamde theorie uit te bouwen.
                      als vb. http://nl.wikipedia.org/wiki/Resolut...eeldverwerking) enz......

Comment

Als je vind dat er fouten in dat artikel staan, waarom pas je 't dan niet ff aan? Dan kan je't op eigen houtje gaan refereren om je standpunt te verdedigen.

Dave
                        pixelpusher

Comment

Daar staan juist geen fouten in, daar staat juist in dat resolutie altijd met oppervlakte te maken heeft.
                          Wia verwijst naar 1 bron waar verschillende fouten in staan en die (als je iets verder kijkt op de website) iets minder betrouwbaar is dan wikepedia)

Comment

Daar staan juist geen fouten in, daar staat juist in dat resolutie altijd met oppervlakte te maken heeft.
                            Wia verwijst naar 1 bron waar verschillende fouten in staan en die (als je iets verder kijkt op de website) iets minder betrouwbaar is dan wikepedia)
                            Dan heb ik wat je schreef verkeerd begrepen. Ik dacht dat je aanhaalde dat het artikel op Wikipedia een ganse theorie aan het uitbouwen was.

Daar spreekt men nochtans van DPI.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Working...
                            X