Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen & Beeldverhouding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Croppen & Beeldverhouding

    Eerst en vooral wil ik melden dat ik zoekfunctie gebruikt heb en een twintigtal topics gelezen heb. Toch heb ik nog niet het antwoord dat ik zocht...

    Mijn vragen zijn de volgende:
    Welke verhoudingen neem ik het best bij het croppen van foto's? Maken jullie hier een onderscheid afhankelijk van het doel (web - afdrukken)? "Freestyle" croppen voor het web, en vaste formaten gebruiken voor afdrukken? De meeste leden hebben wel een website met foto's, en ik zie hier op het forum ook veel foto's verschijnen die geen "vaste" beeldverhouding (zoals 3:2) hebben. Wat doen jullie dan als je deze foto wil afdrukken? Of als iemand je website heeft bekeken en om een aantal afdrukken vraagt? Ga je dan je originele (RAW) foto opnieuw bewerken met de hoop hetzelde resultaat te bekomen (met een andere beeldverhouding dan uiteraard)?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Croppen & Beeldverhouding

    Hi,

    Het is natuurlijk omgekeerd.
    Croppen is in functie van de foto.

    Als je dan zelf afdrukt maakt het niet uit, witte randen worden weggesneden;
    Als je laat afdrukken moet je rekening houden met het formaat bij de opname.
    Sommigen tekenen het gewenste eindformaat uit op hun matglas om de opname zo juist mogelijk te doen.

    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Croppen & Beeldverhouding

      Ik druk zelf weinig af, bekijk ze altijd op schermen.
      Ik trek me dan ook minder aan van geldende formaten bij het croppen.
      Ik crop in functie van de compo die ik wil. Is dit zeer dicht bij een 'normaal' afdrukformaat dan neem ik natuurlijk dat formaat voor het geval ik toch zou afdrukken, maar voor mij geen vereiste.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment

      Working...
      X