Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen van foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verscherpen van foto's

Wat is eigenlijk het verschil tussen 'onscherp masker' en 'slim verscherpen'? Het verscherpt de fotomaar wanneer het één gebruiken en wanneer het ander?
    http://www.photo-patricske.be
    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Re: Verscherpen van foto's

De werking is gelijk. Unsharp mask is de simpelste manier van verscherpen gebasseerd op gaussian blur. Bij smart sharpen kun je kiezen welke blur methode je wilt gebruiken voor je verscherping; beste is lens blur. Met smart sharpen kun je zelfs unsharp mask identiek nabootsen.

Ik zou voor de meeste foto's smart sharpen gebruiken en voor foto's met bijv. gezichten (portretten) eerder een high pass layer. Unsharp zou ik nooit gebruiken, gewoonweg omdat dit effect ook met smart sharpen te bereiken is.
    Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Jeffrey bedankt voor je uitleg
      http://www.photo-patricske.be
      Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

Een (voor mij) topguru als Dan Margulis gebruikt nooit smart sharpen en raadt het af.

Een guru als Deke McClelland daarentegen is er helemaal mee weg, denkt dat nieuwer automatisch beter is en meent dat te illustreren in zijn video's (ik zeg niet dat hij er 100% naastzit hoor, daarvoor moet ik eerst guru-status bereiken ).

Maar er is dus wel degelijk al één belangrijk verschil. In Dan's woorden: "the critical treshold field is inexplicably missing, leaving a filter of limited utility. [...] The capability is sometimes useful, particularly if we have a number of images that all need to be sharpened in the same way. As a one-shot-tool, unfortunately, Smart Sharpen is a disappointment. The lack of Treshhold is crippling. The highlight and shadow fades are handled better by Blend lfs, wich can apply to any channel."

"Limited utility", dus wel degelijk hier en daar nog te gebruiken, naargelang je kwaliteitseisen/inzicht

Met smart sharpen kun je zelfs unsharp mask identiek nabootsen.
        Niet dus. Enigszins nabootsen mss wel, maar in alle gevallen identiek repliceren niet.

Als je het wél wil gebruiken, dan best op zo clean mogelijke foto's, als ik mij goed herinner (of toch als je 'more accurate' zou aanvinken).

Lees ook www.ledet.com/margulis/PP5E_Ch06_r1.pdf en deze artikelserie:
        http://ronbigelow.com/articles/sharpen1/sharpen1.htm (ben zelf oa een contour sharpening liefhebber, uitgelegd in deze serie)

Wat mij ook kan storen aan de foto's van degenen die het gebruiken is dat ze overal even vlijmscherp lijken te zijn (wat ik zelden gepast vind). Maar dat is mogelijk omdat ze geen selectieve verscherping gebruikt hebben of psychologisch, omdat ik weet dat ze smart sharpen gebruiken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
          Niet dus. Enigszins nabootsen mss wel, maar in alle gevallen identiek repliceren niet.
          Er zijn video's van Deke McClelland waarbij hij demonstreerd dat het wel degelijk identiek is... Als je bij Unsharp mask de threshold op 0 laat staan, dan functioneren Amount en Radius identiek in Smart Sharpen (Gaussian blur). Enig verschil zou dan de threshold slider in Unsharp filter zijn, waar je mee aan kunt geven vanaf welk helderheidsverschil er verscherping toegepast moet worden (deze slider heeft Smart Sharpen niet)... Voordeel van Smart Sharpen is dat je de manier van blur kunt aanpassen, waarbij ik Lens blur heel goed vindt werken.

Het principe van verscherping blijft altijd gelijk, ongeacht welke manier je ook gebruikt.
          Last edited by jeffreyjongmans; 15 juni 2008, 16:34.
          Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeffreyjongmans Bekijk bericht
            Er zijn video's van Deke McClelland waarbij hij demonstreerd dat het wel degelijk identiek is...
            Welja, het is mogelijk om het overeen te doen komen (zoals ik zei: "maar in alle gevallen identiek repliceren niet"), maar in USM gebruik je zelden 0 als treshold (ik toch).

Voordeel van Smart Sharpen is dat je de manier van blur kunt aanpassen, waarbij ik Lens blur heel goed vindt werken.
            Tja, alles heeft zijn voor- en nadelen. Maar je wijdt hier eigenlijk al uit naar het gebied van refocusing (wat je idealiter niet nodig hebt).
            Men kan ook een Smart Sharpen filter maken die gelijk je kleurtjes en contrast wat mooier probeert te zetten hé We zijn dan op de duur niet meer het verscherpen aan het vergelijken.

Het principe van verscherping blijft altijd gelijk, ongeacht welke manier je ook gebruikt.
            Ja en nee. Het juist genoemde gebied van refocusing is toch een ander algoritme en geeft bij onoverdreven gebruik geen halo's. Maar goed, je kan dan weer zeggen dat het geen verscherpen is, maar refocusing; dat het beeld meer in focus is ipv scherper gemaakt. Maar als ik moet kiezen prefereer ik toch refocusing voor een "scherper" beeld

Comment

Working...
            X