Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPI bepalen als je MB kent ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DPI bepalen als je MB kent ?

Hier gaat het om:
    Heeft een digitale (nog niet afgedrukte) foto pixels? Ja.
    Heeft een digitale foto (nog niet afgedrukt) centimeters/inches? NEE!!!
    Dus ook geen pixels per centimeter of inch (px/inch), dus geen ppi/dpi.
    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Exact.
    En hier gaat het bij mij om:
    Heeft een digitale foto een welbepaald aantal pixels bij een welbepaald aantal ppi? JA!

Ze zijn variabel MAAR staan ALTIJD in relatie tot elkaar, en drukken samen altijd exact hetzelfde uit, nl het aantal pixels.

De stelling van wia klopt dus wel in zekere zin, maar is niet volledig genoeg om exact te zijn.
    Dus zeg je beter 'een digitale foto heeft geen VAST aantal ppi, of geen VASTE afmetingen in cm, maar SAMEN bepalen ze wel degelijk een VASTE WAARDE! Nl de grootte van het beeld.
    Apart betekenen ze dus niets maar samen wél!
    Q.E.D.

Comment

De 'soep' van Wia lijkt me alleszins minder verwarrend dan die van SO2. Meer nog, ze lijk me correct, althans dit gedeelte

Heeft een digitale (nog niet afgedrukte) foto pixels? Ja.
      Heeft een digitale foto (nog niet afgedrukt) centimeters/inches? NEE!!!
      Dus ook geen pixels per centimeter of inch (px/inch), dus geen ppi/dpi.

De kleurtjes, uitroeptekens, vette letters of 'bewijzen' van SO2 veranderen daar niets aan.

Een beeld van 2000px breed, dat je afdrukt op 10cm breedte, dat druk je af met 200 pix per centimeter. Of je die pixels dan nog kan zien of tellen op je print verandert daar niets aan. Je bron was uitgedrukt in pixels, die je hebt verdeeld over een lengte in cm, dus kan je zeggen dat je zoveel pixels op een cm hebt geplaatst.

Een digitaal beeld heeft geen bepaalde noch een beperkte grootte. Het gaat hier niet over een bepaalde kwaliteit die moet gehaald worden. De discussie was enkel theoretisch. Als u stelt dat een beeld met x pixels breed maximaal op Y cm breed kan afgedrukt worden (de zogezegde max. beperkte grootte), dan vraag ik: waarom niet op 2*Y breedte? U kan 300 px op een cm drukken, maar u kan er ook 2 op een cm afdrukken. U kan ook 1px 20cm breed maken en die zo afdrukken. Is dit idioot? Wel, tijdens de laatse U2 Vertigo tour, hing er de fameuze Barco wand achter het podium. 1000en schermen die allemaal als pixel fungeerden. Zo één scherm was breder dan een halve meter. http://www.u2gigs.com/tourpictures/?...2FDSC01731.jpg

Technische moeilijkheden daargelaten, kan die net zo goed afgedrukt worden op die breedte.

De formule klopt, maar ze bewijst niets. Als ik stel dat A+B = B+A dan klopt dit ook en bewijs ik er evenveel mee.

Tot hier mijn bijdrage. Neen, ik verwacht niet dat hiermee de discussie beslecht is. Op het web vind je voor de meest onwaarschijnlijke theorieën een schare aanhangers. Wie 'bewijzen' wil zien dat er nooit een man op de maan is geweest, vindt die ook binnen geen tijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
        En hier gaat het bij mij om:
        Heeft een digitale foto een welbepaald aantal pixels bij een welbepaald aantal ppi? JA!
        Interessant. Je laat hiermee zien dat je de 'verkeerde kant op' redeneert. Een foto heeft geen welbepaald aantal pixels bij een bepaalde ppi, een fotobestand heeft een welbepaald aantal pixels, punt. Dat is namelijk het enige dat in een fotobestand vastgelegd ligt, de andere zijn pas uitvloeisels als je de foto op een bepaald formaat wilt afdrukken. Je kunt namelijk in een fotobestand niet de ppi veranderen om daarmee het aantal pixels te wijzigen. Dus ja, de drie zaken (pixels, ppi en grootte in cm) staan met elkaar in verband maar niet zoals jij wilt doen geloven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
          Een beeld van 2000px breed, dat je afdrukt op 10cm breedte, dat druk je af met 200 pix per centimeter. Of je die pixels dan nog kan zien of tellen op je print verandert daar niets aan. Je bron was uitgedrukt in pixels, die je hebt verdeeld over een lengte in cm, dus kan je zeggen dat je zoveel pixels op een cm hebt geplaatst.

Een digitaal beeld heeft geen bepaalde noch een beperkte grootte. Het gaat hier niet over een bepaalde kwaliteit die moet gehaald worden. De discussie was enkel theoretisch. Als u stelt dat een beeld met x pixels breed maximaal op Y cm breed kan afgedrukt worden (de zogezegde max. beperkte grootte), dan vraag ik: waarom niet op 2*Y breedte? U kan 300 px op een cm drukken, maar u kan er ook 2 op een cm afdrukken. U kan ook 1px 20cm breed maken en die zo afdrukken. Is dit idioot? Wel, tijdens de laatse U2 Vertigo tour, hing er de fameuze Barco wand achter het podium. 1000en schermen die allemaal als pixel fungeerden. Zo één scherm was breder dan een halve meter. http://www.u2gigs.com/tourpictures/?...2FDSC01731.jpg

Technische moeilijkheden daargelaten, kan die net zo goed afgedrukt worden op die breedte.
          Dat klopt.
          Maar dat spreekt helemaal niet tegen wat ik zeg, integendeel.
          De verwarring komt vooral door het door elkaar gebruiken van verschillende begrippen.
          De 'grootte' van jouw beeld blijft dezelfde in pixels - maar de afmetingen (in cm en van de pixels) veranderen.
          Het beeld blijft altijd uit hetzelfde aantal pixels bestaan - en dat aantal wordt uitgedrukt in het aantal ppi met de respectievelijke afmetingen in cm of inch.

M.a.w: soep wordt het alleen voor wie niet wilt zien hoe simpel het is, nl:
          de grootte van een beeld is (zonder interpolatie) altijd hetzelfde (= een aantal pixels) en dat wordt exact uitgedrukt door het aantal ppi samen met de afmetingen in cm (die het beeld bij die bepaalde ppi-waarde heeft)
          Meer is het niet hoor.

Maar een digitaal beeld heeft daarbij wel degelijk een bepaalde en beperkte grootte, nl een aantal pixels.

Comment

Interessant. Je laat hiermee zien dat je de 'verkeerde kant op' redeneert. Een foto heeft geen welbepaald aantal pixels bij een bepaalde ppi, een fotobestand heeft een welbepaald aantal pixels, punt. Dat is namelijk het enige dat in een fotobestand vastgelegd ligt, de andere zijn pas uitvloeisels als je de foto op een bepaald formaat wilt afdrukken. Je kunt namelijk in een fotobestand niet de ppi veranderen om daarmee het aantal pixels te wijzigen. Dus ja, de drie zaken (pixels, ppi en grootte in cm) staan met elkaar in verband maar niet zoals jij wilt doen geloven.
            Edit: nog maar eens een keer deze foto's erbij gehaald.

De bovenste is 2 ppi, de onderste 2000 ppi. Toch zijn het precies dezelfde foto's. Leg ze over elkaar in PS en zet de laagmodus op difference: je zult zien, er is geen verschil. De foto's zijn beide even groot en hebben exact gelijke pixels.

Comment

Een foto heeft geen welbepaald aantal pixels bij een bepaalde ppi, een fotobestand heeft een welbepaald aantal pixels, punt.
              En dat welbepaald aantal pixels wordt evengoed bepaald door het aantal ppi en de afmetingen in inch/cm die het beeld daarbij heeft.
              Als jij mij zegt hoeveel ppi een beeld heeft én je zegt hoe groot het is in pixels dan geef ik jouw het aantal pixels waaruit dat beeld bestaat.. Vandaar de formule.

Dus dat 'welbepaald aantal pixels' = 'welbepaald aantal pixels bij een bepaalde ppi'!
              Denk er alsjeblief even over na - het is gewoon hetzelfde.

Comment

Edit: nog maar eens een keer deze foto's erbij gehaald.

De bovenste is 2 ppi, de onderste 2000 ppi. Toch zijn het precies dezelfde foto's. Leg ze over elkaar in PS en zet de laagmodus op difference: je zult zien, er is geen verschil. De foto's zijn beide even groot en hebben exact gelijke pixels.
                Ja - en terwijl je in PS zit, kijk dan 's naar de afmetingen in cm...
                Voor de zoveelste keer: ppi zegt volstrekt NIETS zonder de afmetingen in cm/inch.
                Als je die samen ziet bekom je exact hetzelfde.

We zeggen uiteindelijk precies hetzelfde hoor, nl dat dat beeld altijd even 'groot' is (in pixels dus).
                Alleen wijs ik erop dat het aantal ppi samen met de afmetingen in inch of cm ook diezelfde grootte uitdrukt! Het drukt nl ook het aantal pixels uit.

Comment

We zeggen uiteindelijk precies hetzelfde hoor, nl dat dat beeld altijd even 'groot' is (in pixels dus).
                  Alleen wijs ik erop dat het aantal ppi samen met de afmetingen in inch of cm ook diezelfde grootte uitdrukt! Het drukt nl ook het aantal pixels uit.
                  Nee, ik wil graag geloven dat we het hier allemaal eens zijn maar je redeneert alweer verkeerd om. Je gaat geen ppi of grootte in cm veranderen om tot een ander aantal pixels te komen.

Het ging er hier om of een fotobestand een bepaalde ppi heeft. Het antwoord is nee. Ook voor fotowedstrijden wordt regelmatig gevraagd de foto's op 300 ppi in te sturen. Flauwekul, als dat de enige eis is. Ik kan zo een 40 x 60 pixels-bestand opsturen met 300 ppi. Ze zullen er weinig aan hebben.

Comment

Nee, ik wil graag geloven dat we het hier allemaal eens zijn maar je redeneert alweer verkeerd om. Je gaat geen ppi of grootte in cm veranderen om tot een ander aantal pixels te komen.

Het ging er hier om of een fotobestand een bepaalde ppi heeft. Het antwoord is nee. Ook voor fotowedstrijden wordt regelmatig gevraagd de foto's in 300 ppi op te sturen. Flauwekul, als dat de enige eis is. Ik kan zo een 40 x 60 pixels-bestand opsturen met 300 ppi. Ze zullen er weinig aan hebben.
                    Ik verander helemaal niks!
                    Als je niet interpoleert of pixels weggooit is het resultaat van aantal ppi in het kwadraat x basis x hoogte (in inch of cm) ALTIJD exact hetzelfde, nl het aantal pixels.

Flauwekul, als dat de enige eis is
                    Nu zeg je het zelf: 'als dat de enige eis is'.
                    Maw: het is flauwekul zolang je er geen afmetingen in cm bij geeft.
                    Dat zeg ik nu al van bij het begin... Grrrmmpfff...

Toch blij dat je eindelijk het licht ziet.
                    We zijn het dus wel degelijk eens, al heb je het misschien zelf nog niet helemaal door.

Comment

Dat klopt.
                      M.a.w: soep wordt het alleen voor wie niet wilt zien hoe simpel het is, nl:
                      de grootte van een beeld is (zonder interpolatie) altijd hetzelfde (= een aantal pixels) en dat wordt exact uitgedrukt door het aantal ppi samen met de afmetingen in cm (die het beeld bij die bepaalde ppi-waarde heeft)
                      Meer is het niet hoor.

Maar een digitaal beeld heeft daarbij wel degelijk een bepaalde en beperkte grootte, nl een aantal pixels.
                      Ok, dit is simpel. Misschien zelfs iets te simpel. Het is gewoon nietszeggend.
                      Wat zeg je eigenlijk?
                      Je neemt 1 liter water. Je zegt dan: één liter water is altijd één liter water, en dat wordt exact uitgedrukt door het aantal bekers samen met de inhoud van die bekers. Met je formule: 1l = 4bekers * 25cl is dit dan 'bewezen'.
                      Proficiat !

Comment

Hahaha. Leuke discussie. Kijk, als fotograaf ben ik een amateur, maar van afdrukken weet ik iets.
                        Kijk, om een foto weer te geven gebruiken we puntjes. Hoe dichter je die puntjes naast elkaar zet, hoe minder je ziet dat er puntjes zijn. Ze vloeien namelijk letterlijk (of imaginatief) in elkaar over. Een CRT beeldscherm projecteert vaak 72 of 75 puntjes per duim. Voldoende om het idee van een kleurvlak op te roepen. Drukwerk is vaak veel fijner gepunt, dat weten we.
                        Een afbeelding opslaan (scannen, fotograferen, bitmappen) doen we ook met puntjes. Daarbij heeft het geen zin om te zeggen hoeveel puntjes er per duim of centimeter zijn opgeslagen, het gaat immers om de OPNAME van het bestand. We moeten alleen weten hoeveel puntjes we ter beschikking gaan hebben, als we dat straks gaan weergeven. Dan kunnen we weten over hoeveel oppervlakte (of lengte) we onze puntjes kunnen gaan uitsmeren. Voorbeeldje : als je een foto hebt van 240k pixels (nog iets anders dan bytes!) dan kan je die mooi weergeven op een schermpje van 600x400. Als je dat wil gaan drukken op een kwaliteit van 150 puntjes per duim (toch een absoluut minimum zou ik zeggen) , dan is je afbeeldingetje 10x6 (ongeveer).
                        Wil je dezelfde foto afdrukken aan 300 ppi, dan is ie nog 5 cm x 3 cm... Makkelijk toch?
                        Dus : meer pixels in je camera binnenkrijgen geeft je de mogelijkheid om grotere afdrukken te maken. Daarenboven (niet onbelangrijk): doordat hetzelfde kleurvlakje met meer pixels wordt beschreven, heb je meer mogelijkheden om het te bewerken.
                        Om op de topic nog even te antwoorden : je kan bij benadering wel schatten wat de pixelafmetingen (niet : dpi) zijn als je de bestandsgrootte kent. Het blijft een benadering omdat de jpg-compressie niet te schatten geheimzinnig is. Tenzij je een tiff of raw binnenkrijgt (die zijn niet gecomprimeerd dacht ik)
                        Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

Comment

Toch blij dat je eindelijk het licht ziet.
                          Ja, inderdaad, door jouw bijdragen ben ik eindelijk het licht gaan zien. Bedankt, he.

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                          Wat zeg je eigenlijk?
                          Je neemt 1 liter water. Je zegt dan: één liter water is altijd één liter water, en dat wordt exact uitgedrukt door het aantal bekers samen met de inhoud van die bekers. Met je formule: 1l = 4bekers * 25cl is dit dan 'bewezen'.
                          Proficiat !

Comment

Misschien moet SO2 het over de hele wereld zeer gewaardeerde www.scantips.com maar eens wat beter doorlezen. Een site met onnoemelijk veel links. Het was ook de eerste en belangrijkste link op mijn site (zie mijn eerste post hierboven).

Hij legt omstandig uit, met voorbeelden, dat een digitale foto pas een ppi/dpi heeft als deze is afgedrukt. En dat die 72 dpi je reinste onzin is. Hij heeft zelfs een verbodsbord gemaakt met daarin de tekst 72 dpi doorgestreept.

Maar ja, ik maak het meer mee hoor, dat mensen van een grafische opleiding, die dit op school anders hebben geleerd, heel moeilijk daarvan af kunnen stappen. Maar gelukkig maak ik ook zo nu en dan mee dat ze op een gegeven moment wel zien dat het niet klopt wat ze hebben geleerd.

In plaats van scantips, dat in het Engels is, kun je ook mijn site lezen, in het Nederlands dus. Gemaakt als service voor al die mensen die tegen het dpi/ppi probleem aanlopen. Zie mijn eerste bericht in deze draad.

Hier het hoofdstuk van scantips over 72 dpi (Say No To 72 dpi): http://www.scantips.com/no72dpi.html Je ziet hier ook het verbodsbord.
                            Last edited by wia; 9 juni 2008, 16:52.
                            Misverstanden over Dpi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
                              Misschien moet SO2 het over de hele wereld zeer gewaardeerde www.scantips.com maar eens wat beter doorlezen. Een site met onnoemelijk veel links. Het was ook de eerste en belangrijkste link op mijn site (zie mijn eerste post hierboven).

Hij legt omstandig uit, met voorbeelden, dat een digitale foto pas een ppi/dpi heeft als deze is afgedrukt. En dat die 72 dpi je reinste onzin is. Hij heeft zelfs een verbodsbord gemaakt met daarin de tekst 72 dpi doorgestreept.

Maar ja, ik maak het meer mee hoor, dat mensen van een grafische opleiding, die dit op school anders hebben geleerd, heel moeilijk daarvan af kunnen stappen. Maar gelukkig maak ik ook zo nu en dan mee dat ze op een gegeven moment wel zien dat het niet klopt wat ze hebben geleerd.

In plaats van scantips, dat in het Engels is, kun je ook mijn site lezen, in het Nederlands dus. Gemaakt als service voor al die mensen die tegen het dpi/ppi probleem aanlopen. Zie mijn eerste bericht in deze draad.

Hier het hoofdstuk van scantips over 72 dpi (Say No To 72 dpi): http://www.scantips.com/no72dpi.html Je ziet hier ook het verbodsbord.
                              Zo een verbodsteken is snel gefabriceerd.Als je wil stuur ik je eentje met WIA in een cirkeltje.
                              De fout is echter dat hij puur van schermafbeeldingen op zich uitgaat. De meeste beelden moeten echter wel in een omgeving passen, zelf op een scherm,samen met andere elementen en dan blijkt zijn theorietje van geen waarde meer.
                              Het is niet omdat men een website maakt en veel kabaal maakt dat het daarom ook juist is. Er bestaan genoeg websites waar grove fouten op staan. In de kranten staat ook enkel en alleen de waarheid.En neen grafische opleiding gedaan hebben is niet noodzakelijk dom zijn.
                              Zomaar iets overnemen zonder te weten waarom, da's pas dom.

Comment

Tja, goed geprobeerd door velen hier. Maar er zullen altijd mensen zijn die tegen blijven sputteren.
                                Er zullen weer anderen zijn die dit draadje lezen, en er hun voordeel mee zullen doen.

Nederland - Italie 3 -0
                                Goed gespeeld, die Nederlanders, daar kan geen misverstand over bestaan....
                                Misverstanden over Dpi

Comment

Working...
                                X