Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPI bepalen als je MB kent ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: DPI bepalen als je MB kent ?

    Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
    Een ander deel van jouw kritiek is zo warrig geformuleerd dat ik er niet eens uit op kan maken wat je er nou precies mee bedoelt. Daarom kan ik er ook niet inhoudelijk op ingaan. Misschien heb je wel iets heel zinnigs te melden, ik kan het er niet uit halen.
    Dat was nu net wat ik dacht van de uitleg op jouw site.
    Je rekt alles onnodig uit en maakt het veel gecompliceerder dan het eigenlijk is.

    Citaat van op jouw site:
    Een fotobestand in een camera of (opgeslagen op) de computer heeft geen afmeting in centimeters of inches. En dus ook geen pixels per centimeter (of inch), dus geen ppi (of dpi). Pas als je een foto gaat afdrukken heeft deze een dpi (eigenlijk ppi, px/inch).
    Wat je eigenlijk probeert te zeggen is dat het aantal ppi een relatieve waarde is: je moet de ppi-waarde altijd in relatie bekijken tot de afmeting, anders zegt het niets.
    Een digitaal fotobestand heeft dus wél een aantal ppi bij een bepaalde afmeting.
    Alleen is dit niet vast, maar veranderlijk, zoals communicerende vaten.

    Het is dus wél zinvol het te hebben over 'een beeld van 72 ppi' als je er een afmeting aan verbindt.

    En "Pas als je een foto gaat afdrukken heeft deze een dpi (eigenlijk ppi, px/inch)" is eigenlijk fout.
    Als je gaat afdrukken is het verschil gewoon dat je de afmetingen en het aantal ppi vastlegt.
    Het aantal ppi voor je een afdruk maakt is dan wel een relatieve of virtuele waarde, maar ze ìs er wel degelijk.
    Een foto is inderdaad X pixels op Y pixels, maar dat is exact hetzelfde als A ppi bij oppervlakte B.

    Comment


    • #17
      Re: DPI bepalen als je MB kent ?

      Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
      snip ...exact hetzelfde als A ppi bij oppervlakte B.
      Als je mij dat op een examen wiskunde zou zeggen krijg je van mij een dikke buis ...

      Comment


      • #18
        Re: DPI bepalen als je MB kent ?

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Als je mij dat op een examen wiskunde zou zeggen krijg je van mij een dikke buis ...
        Allez - chance dat je geen leraar wiskunde bent dan, want dan was je ongetwijfeld werkloos.

        Voor alle duidelijkheid: ik gaf niet de wiskundige formule - de 'bij' in 'A ppi bij oppervlakte B' staat voor 'in relatie tot'.
        Wil je een formule, dan moet je er iets kleins maar niet onbelangrijks aan veranderen.
        Ik hoop dat je zelf weet wat.

        Comment


        • #19
          Re: DPI bepalen als je MB kent ?

          Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht

          Mijn reactie: Ik zeg niet dat je alles fout zegt. Je geeft aanvullingen over LPI enzo. Over PDF enzovoort. Ja, zo zijn er nog tientallen andere zaken te bedenken. Voor mijn doelgroep staan de belangrijkste zaken op de site. Aanverwante zaken zijn op andere sites te vinden.

          Diverse opmerkingen (niet alle!) zijn onjuist. Over resamplen bijv. en over het gebruik van dpi/ppi, over 72 dpi. Staat allemaal uitvoerig uitgelegd in mijn artikel.

          Een ander deel van jouw kritiek is zo warrig geformuleerd dat ik er niet eens uit op kan maken wat je er nou precies mee bedoelt. Daarom kan ik er ook niet inhoudelijk op ingaan. Misschien heb je wel iets heel zinnigs te melden, ik kan het er niet uit halen. Misschien iemand anders van de forumleden.
          welk deel is dan fout?
          welk deel is dan warrig?
          jij gooit dpi en ppi door elkaar(these three images below are now scaled individually to 7 dpi, 72 dpi, and 720 dpi.), de originele vraag ging over dpi en drukkerij,
          deze had niets met schermen te maken.
          een stukje ergens uitlichten en dan daar oeverloos over doordrammen brengt geen antwoord.
          Lees zelf nog eens hoe je over resampelen schrijft, als ik dit zo zou uitleggen aan een leek die moet aanleveren aan een drukkerij geeft dit gegarandeerd miserie. Vergroten met resampelen mag enkel in nood, als de inhoud belangrijker is dan de beeldkwaliteit, gebruikt worden. Resampelen is een heel destrucieve ingreep.

          Comment


          • #20
            Re: DPI bepalen als je MB kent ?

            Reactie op So2: Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te blijven, maar echt, wat jij daar zegt is regelrechte onzin.

            En Krisdg: Dat laatste wat je zegt daar ben ik het volkomen mee eens. Staat ook uitgebreid op mijn site beschreven. De rest van je opmerkingen heb ik in mijn eerste posts al beantwoord.

            En je hebt gelijk, dat maar door blijven drammen, daar houd ik ook niet van. Zullen we het hier dan maar bij laten?
            Misverstanden over Dpi

            Comment


            • #21
              Re: DPI bepalen als je MB kent ?

              Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
              Reactie op So2: Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te blijven, maar echt, wat jij daar zegt is regelrechte onzin.

              En je hebt gelijk, dat maar door blijven drammen, daar houd ik ook niet van. Zullen we het hier dan maar bij laten?
              Moehaha...
              Als je beweert dat ik ongelijk heb kan je dat maar best even bewijzen.
              Maar ik deel je conclusie: je kan het hier maar beter bij laten.
              Kwestie van gezichtsverlies te vermijden.

              Comment


              • #22
                Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                Allez - chance dat je geen leraar wiskunde bent dan, want dan was je ongetwijfeld werkloos.

                Voor alle duidelijkheid: ik gaf niet de wiskundige formule - de 'bij' in 'A ppi bij oppervlakte B' staat voor 'in relatie tot'.
                Wil je een formule, dan moet je er iets kleins maar niet onbelangrijks aan veranderen.
                Ik hoop dat je zelf weet wat.
                ja ja doe maar .. een lengtemaat in relatie tot een oppervlakte maat (ttz een eendimensionele gerelateerd tot een tweedimensionele meeteenheid) .. sure jong .. als dat niet in relatie staat tot het berekenen van een oppervlakte (wat een ander soort "relatie" is,) toch een dikke buis .. turn it either way .. tenzij je je bijzonder krakkemikkig uitdrukt dan kan er nog bij natuurlijk ..

                Comment


                • #23
                  Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  ja ja doe maar .. een lengtemaat in relatie tot een oppervlakte maat (ttz een eendimensionele gerelateerd tot een tweedimensionele meeteenheid) .. sure jong .. als dat niet in relatie staat tot het berekenen van een oppervlakte (wat een ander soort "relatie" is,) toch een dikke buis .. turn it either way .. tenzij je je bijzonder krakkemikkig uitdrukt dan kan er nog bij natuurlijk ..
                  O jee - niet iedereen beheerst blijkbaar het basisschoolniveau...
                  Maar geen nood - ook voor hen wil ik het best even uitleggen:
                  Als je er een formule van wilt maken zet je het aantal ppi in het kwadraat.
                  Dat wordt dus:

                  X pixels x Y pixels = A ppi x A ppi x C inch x D inch.

                  Waarbij X pixels x Y pixels de oppervlakte is in pixels, en C inch x D inch de oppervlakte in inch. Dat kan desgewenst ook in cm natuurlijk.

                  Nu jij weer Mister Math.
                  Hoewel - misschien zou je best de eerder genoemde tip om het daarbij te laten ter harte nemen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                    Een digitaal fotobestand heeft dus wél een aantal ppi bij een bepaalde afmeting.
                    Nee, dat is het probleem net - een digitaal bestand heeft geen "bepaalde afmeting" (juist een onbepaalde) en dus ook geen ppi. Vraag je zelf dit af: hoe groot is een digitaal bestand in vierkante cm? Aangezien je hierop geen eenduidig antwoord kunt geven is ppi dus niet gedefinieerd.

                    Echt, het is niet zo moeilijk.

                    Comment


                    • #25
                      Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Nee, dat is het probleem net - een digitaal bestand heeft geen "bepaalde afmeting" (juist een onbepaalde) en dus ook geen ppi. Vraag je zelf dit af: hoe groot is een digitaal bestand in vierkante cm? Aangezien je hierop geen eenduidig antwoord kunt geven is ppi dus niet gedefinieerd.

                      Echt, het is niet zo moeilijk.
                      Ik zeg toch ook niet dat ppi een vast gedefinieerde waarde is?
                      Ik zeg letterlijk 'alleen is dit niet vast, maar veranderlijk, zoals communicerende vaten'.

                      Ik zeg ook niet dat een digitaal bestand 'een bepaalde afmeting heeft'. Ik zeg dat een beeld een bepaald aantal ppi heeft bij een bepaalde afmeting.

                      Het aantal ppi is variabel, maar staat ALTIJD in relatie tot de afmetingen in cm of inch. Als je het ene verandert verandert het andere ook - maar samen drukken ze iets vasts uit.

                      In die zin bepalen aantal ppi samen met de afmetingen in inch of cm perfect de grootte van een beeld.

                      Denk toch even logisch na: als je de afmetingen in inch kent, en je kent het aantal ppi, dan kan je daar toch uit berekenen uit hoeveel pixels je beeld bestaat?

                      Net zoals het aantal pixels in hoogte en breedte is het aantal ppi samen met de afmetingen in cm of inch een manier om de grootte van een beeld uit te drukken.
                      Beide bepalen namelijk het aantal pixels dat een beeld bevat.

                      Comment


                      • #26
                        Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                        Toch verwar je dingen met elkaar SO2.
                        Luister wat beter naar Regulus, of Leonidas. Of naar mij....
                        Ik zal nog een poging wagen. Als je reageert, doe dat netjes a.u.b. en niet zo sarcastisch.

                        Je verwart digitale, nog niet afgedrukte, foto's met afgedrukte foto's.

                        Hier gaat het om:
                        Heeft een digitale (nog niet afgedrukte) foto pixels? Ja.
                        Heeft een digitale foto (nog niet afgedrukt) centimeters/inches? NEE!!!
                        Dus ook geen pixels per centimeter of inch (px/inch), dus geen ppi/dpi.


                        De centimeters/inches zijn er pas als de foto wordt afgedrukt. Dus dan is er pas een ppi (px/inch).
                        Je kunt de ppi vast invullen in bijv. Photoshop om het afdrukken voor te bereiden.
                        Er staat zelfs al een ppi ingevuld, maar dat getal dat er al staat en ook het getal dat je zelf invult, zegt helemaal niets als de foto nog niet is afgedrukt. Er zijn nog geen inches, dus ook geen pixels per inch. Die zijn er pas als de foto is afgedrukt.

                        En dan kan je pas spreken over de communicerende vaten waar jij het over hebt (hoewel dat een manke vergelijking is, maar vooruit, ik snap wat je ermee bedoelt).
                        Want de afdrukmaat is variabel, dat wil zeggen: je kunt in principe op iedere maat afdrukken die je wilt. En dus is de ppi ook variabel.

                        ((Wat tevens bewijst dat je niet kunt spreken over DE dpi(ppi) van een (nog niet afgedrukte) foto. Want de afdrukmaat varieert, dus ook de ppi varieert.))

                        Je kunt dit allemaal nalezen op mijn site die ik heb genoemd in het eerste bericht dat ik in dit draadje heb gepost. En nog veel meer over deze steeds weer terugkerende misverstanden over dpi. En hoe ze zijn ontstaan, en hoe het komt dat ze zo moeilijk uit te roeien zijn.
                        Last edited by wia; 9 juni 2008, 04:47.
                        Misverstanden over Dpi

                        Comment


                        • #27
                          Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                          @WIA: Je maakt er weeral een soep van met dpi en ppi.
                          Jouw redenering volgende moet ik zeggen dat een foto NOOIT een "dpi" heeft.

                          Comment


                          • #28
                            Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                            Beste wia - ik merk wel dat je er iets van snapt, maar, met alle respect: met je uitleg maak je er, zoals krisdg zegt een soep van.

                            Probeer even te volgen met een open geest.

                            Ten eerste: ik weet dat de meeste mensen dpi gebruiken ipv ppi.
                            Maar laten we, om alle misverstanden uit de weg te ruimen, de termen correct gebruiken.
                            Dus: ppi is het aantal Pixels Per Inch, en dpi is het aantal Dots Per Inch.
                            Zolang een beeld niet afgedrukt is heb je het dus over ppi, want een beeld in digitale vorm bestaat uit pixels.
                            Wanneer het beeld afgedrukt is kan je het niet meer over ppi hebben, simpelweg omdat het beeld niet meer uit pixels bestaat! Dan gaat het dus over dots, en dus dpi.

                            M.a.w: JIJ verwart digitale met afgedrukte bestanden.

                            De centimeters/inches zijn er pas als de foto wordt afgedrukt. Dus dan is er pas een ppi (px/inch)
                            Dat klopt dus écht niet.
                            Wanneer de foto is afgedrukt zijn er net geen pixels meer, dus ook geen ppi.
                            Als je jouw redenering volgt is er geen beperking op de grootte van een beeld, terwijl dat allerminst zo is. Anders konden we om het even welk beeld oneindig vergroten (we sluiten resampling uit, want dan verander je het beeld, en heb je het dus niet meer over hetzelfde beeld)

                            Ik veronderstel dat we het kunnen eens zijn dat een beeld een beperkte en dus bepaalde grootte heeft, uitgedrukt in het aantal pixels?

                            Wel, het aantal pixels vind je door de basis in pixels te vermenigvuldigen met de hoogte in pixels.
                            OFWEL door de basis in inch (of cm) x (maal) de hoogte in inch te vermenigvuldigen met het aantal ppi in het kwadraat.
                            De uitkomst is exact hetzelfde: het aantal pixels waaruit het beeld bestaat!

                            Reken het uit, en je zal zien dat het klopt.

                            En dan:
                            ((Wat tevens bewijst dat je niet kunt spreken over DE dpi(ppi) van een (nog niet afgedrukte) foto. Want de afdrukmaat varieert, dus ook de ppi varieert.))
                            Je hebt gelijk als je zegt dat je niet kan spreken over 'DE ppi van een digitaal bestand' an sich.
                            MAAR: hier komt nu mijn hele punt, dat ik al van bij het begin probeer te laten doordringen: het aantal ppi zegt op zich niks - daar kan je idd niks mee doen - maar vraag je nu eens af waarom...
                            ppi betekent Pixels Per Inch. Dat aantal pixels zegt niets omdat je het aantal inch er niet bij hebt.
                            Apart zijn die waarden niet vast, maar samen drukken ze wel iets vasts uit!
                            Ze zijn dus variabel - maar niet 'zomaar' variabel: ze staan ALTIJD in relatie tot elkaar, en drukken samen ALTIJD exact hetzelfde uit.
                            Daarom zeg ik dus dat de ppi-waarde wél zinvol is, maar alleen als je het in relatie ziet tot de afmeting in inch/cm.
                            Samen bepalen zij namelijk exact het aantal pixels, en dus de grootte van een digitaal bestand.

                            Probeer dit alsjeblief rustig nog eens door te lezen. Ik merk nl wel dat je snapt hoe het zit, maar door de manier waarop je het uitdrukt sla je de bal mis.

                            En ik geef nog eens de formule mee die dit waterdicht onderbouwt:

                            X pixels x Y pixels = A ppi x A ppi x C inch x D inch.

                            Ofwel: de oppervlakte in pixels = de oppervlakte in inch x het aantal ppi in het kwadraat.

                            Ofwel: de vierkantswortel van het aantal ppi = opp in pixels gedeeld door opp in inch

                            En zonder sarcastisch te willen zijn:
                            daar kan jij noch regulus noch leonidas of wie dan ook een speld tussen krijgen.

                            Meer nog: in je artikel gebruik je dit uiteindelijk zelf...

                            Comment


                            • #29
                              Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door wia Bekijk bericht
                              Hier gaat het om:
                              Heeft een digitale (nog niet afgedrukte) foto pixels? Ja.
                              Heeft een digitale foto (nog niet afgedrukt) centimeters/inches? NEE!!!
                              Dus ook geen pixels per centimeter of inch (px/inch), dus geen ppi/dpi.
                              Exact.

                              Comment


                              • #30
                                Re: DPI bepalen als je MB kent ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Exact.
                                wat met afbeeldingen geopend in grafische software(ook in photoshop)? of in pdf,.....
                                Als ze daar geen ppi hebben kunnen ze niet samen met andere elementen getoond worden.(bvb tekst op een afbeelding)
                                Ze hebben daar wel een ppi.
                                Kan je zomaar nameten op een scherm? Neen want de afmetingen van een pixel varieren volgens het scherm, de mogelijke keuze van de schermkaart, de settings van de gebruiker. Maar ze beschikken wel degelijk over een ppi, waar de i geen vaste maar een relatieve waarde is.
                                Dus een foto nog niet afgedrukt, enkel getoond op het scherm in de meest gebruikte software heeft wel degelijk een ppi.
                                (op dit gedrag van photoshop met z'n standaard 72 ppi heeft wia het op zijn site volledig fout, er is wel degelijk een reden waarom dit "noodzakelijk" is in photoshop.)

                                Comment

                                Working...
                                X