Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer ruis met 2 stop onderbelichting!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Meer ruis met 2 stop onderbelichting!

Ik heb bij een binnensport (ijshockey) mijn belichting van mijn Nikon met 2 stops onderbelicht in NEF met in het achterhoofd dat in Capture NX weer op te halen en daar door een snellere sluitertijd te bekomen.
    Ik sta op 1250 iso, maar tot mijn schrik heb ik veel meer ruis als ik de belichting weer terug zet dan als ik op 3200 iso werk en de belichting op 0 laat staan.
    Wat doe ik verkeerd??
    www.sportactiefoto.nl

Re: Meer ruis met 2 stop onderbelichting!

Oorspronkelijk geplaatst door marbico Bekijk bericht
    Ik heb bij een binnensport (ijshockey) mijn belichting van mijn Nikon met 2 stops onderbelicht in NEF met in het achterhoofd dat in Capture NX weer op te halen en daar door een snellere sluitertijd te bekomen.
    Ik sta op 1250 iso, maar tot mijn schrik heb ik veel meer ruis als ik de belichting weer terug zet dan als ik op 3200 iso werk en de belichting op 0 laat staan.
    Wat doe ik verkeerd??
    Lijkt me logisch. Op ISO 1250 heb je al behoorlijk wat ruis. Als je 2 volledige stops achteraf gaat ophalen, ga je de ruis serieus versterken. 2 stops is veel te veel.

Comment

Niks - dat je ruis krijgt door onderbelichting is normaal.
      En achteraf belichting moeten corrigeren is nooit goed, en maakt het dus nog erger.

De regel is belicht juist, en hou daarbij deze 'leidraad' in gedachten: probeer zoveel mogelijk informatie in het rechterdeel van het histogram te krijgen zonder dat er iets verbrand is.

Zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=192894
      of voor de conclusie meteen http://forum.belgiumdigital.com/show...8&postcount=14

Comment

ik heb dezelfde ervaring met foto's van indoor minivoetbal...
        ik dacht beter onderbelichting wegens te weinig licht (jaja 800 lux reglementair in een sportzaal...) en teveel actie... dus kon ik zo wat sluitersnelheid winnen...
        ik dacht, hey, efkes de levels omhoog halen in photoshop en hup ! opgelost he...
        amai ... wat een ruis kwam er toen om de hoek kijken zeg...
        okay : noise ninja erop loslaten... jot... maar dan zijn de foto's ineens niet meer scherp... (voor zover ze dat al waren...)

bij deze bevestig ik dus de meer-noise-ervaring bij onderbelichting.
        toevallig iemand hints & tips bij actie-fotografie bij te weinig licht (zonder flash mogelijkheid) bij bv minivoetbal heb je echt minstens 1/160 nodig en liefst nog minder ... maar dan nog ! (ik gebruikte al de Canon 70-200 2.8 L USM he)
        Ik heb ook nog de Canon 50mm 1.4... had ik die dan beter meegenomen ? maar die is dan weer veel trager van focus ? ... brr....
        Bekie
        Canon 5D MII - Canon 24-70 f/2.8 IS L - Canon 70-200 f/2.8 IS L USM - Canon 50 f/1.4 -Sigma 8mm fish-eye, f/3.5 EX DG - Lensbaby Composer

Comment

ISO 1250 2 stops onderbelichten = ISO 5000

Comment

Gewoon in RAW goed belichten en dan processen met DxO 5 en groot deel van de ruis is weg. Ik ga met een D200 tot 2500 iso. Dat geeft een beter resultaat als 1600 iets onderbelicht.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Gewoon in RAW goed belichten en dan processen met DxO 5 en groot deel van de ruis is weg. Ik ga met een D200 tot 2500 iso. Dat geeft een beter resultaat als 1600 iets onderbelicht.
              Wat bedoel je met DxO 5 ?
              www.sportactiefoto.nl

Comment

Wat bedoel je met DxO 5 ?
                Eén van de vele RAW converters.

Comment

Waar komt dan het fabeltje van dan die sportfotografen gebruiken in RAW, iso zo laag mogelijk houden inverband met ruis en belichting een stop naar beneden om de sluitertijd te verhogen en later in RAW weer een stop opwaarderen.
                  Dat zou dan toch totaal geen nut hebben??
                  www.sportactiefoto.nl

Comment

Eén stop is geen twee stops.. en ergens op het einde van dat fabeltje zal ook wel één of andere ruisonderdrukkingssoftware gebruikt worden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Eén stop is geen twee stops.. en ergens op het einde van dat fabeltje zal ook wel één of andere ruisonderdrukkingssoftware gebruikt worden...
                      Dan kan je in plaats van een stop onderbelichten op 1600 iso toch beter gelijk gaan naar 3200 iso en goed belichten?
                      www.sportactiefoto.nl

Comment

Dan kan je in plaats van een stop onderbelichten op 1600 iso toch beter gelijk gaan naar 3200 iso en goed belichten?
                        Jah ik ben geen sportfotograaf
                        Misschien is het toch niet helemaal hetzelfde qua ruis, één stop onderbelichten of één stop meer ISO. Ik onderbelicht meestal op -0.7, maar dat ligt aan de typische lichtmeter van m'n D80. En ik heb niet het gevoel dat ik daar écht significant meer ruis door krijg, dat is mijn ervaring..

Comment

Maakt vb bij een Canon 1D MkII geen barst uit. Is net hetzelfde.

Comment

Ja oke, maar ik sta in een ijshal, sta ik op jpeg 3200 iso F2.8 , 1/320.
                            Zie ik iemand anders zijn foto`s in RAW , 1600 iso F 2.8 1/1000

Hoe kan dat nou?
                            www.sportactiefoto.nl

Comment

Het zoveelste bewijs dat Canon beter is dan Nikon ?
                              BD0808BE

Comment

Working...
                              X