Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meesterwerk

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Meesterwerk

    Oorspronkelijk geplaatst door MantaRay Bekijk bericht
    Mag ik daaruit besluiten dat "newbies" niet gewenst zijn op fotografiesites (belgiumdigital incluus) ?
    Waarom? Kun je je helemaal niet inleven in wat ik zei en heb je zelf graag dat je 20 keer per dag gevraagd wordt hoe je PS moet opstarten of zo?

    Je ziet daarenboven toch dat de beste antwoorden in deze categorie haast allemaal komen van een handvol mensen die echt niet zooooveel wijzer meer worden van elkaar. Zij delen dan tenminste nog veel, maar er zijn evengoed nog mensen van niveau op BD die hier niets komen delen en enkel kennis komen oppotten voor zichzelf.

    Wat mijn hulp betreft is dat niet om mij groter te voelen want regelmatig ken ik het antwoord zelf niet, maar het "helpen van newbies" = lesgeven is dikwijls de aansporing die je zelf zocht om iets uit te zoeken dat je zelf al lang wou weten; of ik weet door ervaring het beter dan gemiddelde antwoord sneller te vinden. En als je iemand bent die dat goed wilt doen, dan steek je er gelijk ook genoeg research in om niet met één antwoord uit één artikel af te komen.

    Bij deze stijl is dat bv zo. Mss heb ik dit sneller onder de knie dan ik dacht, maar ik ben er in eerste instantie wel door geïntimideerd en maak dat dus niet zomaar even na. Dat spoort mij dus aan om eindelijk eens wat meer op DeviantArt ed. rond te kijken, en de "newbie" mag daar dan van meeprofiteren (voor zover het niet aan hem voorbijgaat...).

    Het is dus de cliché dat je "het meest leert" door les te geven die bij mij speelt, alsook het soms enorm kunnen verderhelpen van iemand met iets dat mij maar een minuut tijd kost, en wel door hem de beste oplossing te geven ipv van de vele tussenin-antwoorden die mogelijk zijn (soms moet ik mij evengoed beperken tot suggesties en stukjes van de puzzel, of braaf meelezen ).

    Met momenten kom ik dan weer in een intensere research/oefen-periode (of krijg ik andere interesses) en dan zie je mij hier maanden niet meer.
    Last edited by maGuy; 28 juli 2007, 19:42.

    Comment


    • #17
      Re: Meesterwerk

      Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
      Waarom? Kun je je helemaal niet inleven in wat ik zei en heb je zelf graag dat je 20 keer per dag gevraagd wordt hoe je PS moet opstarten of zo?

      Met momenten kom ik dan weer in een intensere research/oefen-periode (of krijg ik andere interesses) en dan zie je mij hier maanden niet meer.
      Me niet kunnen inleven ?
      Ben al enige jaren admin en modje van enkele fora oa van een linux-site dus aan newbievragen geen gebrek.(zoekfuncties en google zijn er schijnbaar alleen voor de nerds)

      Nee, het kwam zo'n beetje over als zouden newbies op die site niks te zoeken hebben----->>> dus schrijfrechten enkel voor de profies is een mogelijke oplossing.

      Greetz

      Raymond

      En ja idd, iedereen wordt wel eens forummoe, maar het bloed kruipt ..............

      Comment


      • #18
        Re: Meesterwerk

        Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
        ...maar er zijn evengoed nog mensen van niveau op BD die hier niets komen delen en enkel kennis komen oppotten voor zichzelf.
        ....
        Spreekt dat hier niet een beetje allemaal tegen?
        -mensen op niveau van BD, klinkt wel redelijk negatief....
        -niets komen delen en enkel kennis oppotten....

        Tja, als de mensen op niveau van BD dan toch zo laag ingeschat worden, zoals er minderwaardig wordt gedaan over newbies, en er wordt dan zoveel geklaagd over het feit dat newbies vragen stellen, moet er dan weer geklaagd worden dat mensen met een laag niveau enkel kijken en leren?????

        Ge gaat mij nooit horen klagen over newbies, ik ben er zelf een (geweest?).
        Als ik een zinnig antwoord op een discusie kan geven zal ik dat zeker doen, maar als ik iemand een verwijzing kan geven naar een andere thread/website waar dit al behandeld is, dan zal ik dit nog veel liever doen.

        Maar ik zal ook niet direct vragen: hoe doe ik dit of dat zonder eerst het web afgezocht te hebben met alle mogelijkheden die ik ken.


        Misschien tijd voor een newbie forum? Waar de beginnersvragen gesteld kunnen worden, en de gevorderden en PRO's eens een antwoordje kunnen geven als ze tijd en zin hebben?


        Groetjes

        Bart

        Comment


        • #19
          Re: Meesterwerk

          Oorspronkelijk geplaatst door bartjoosen Bekijk bericht
          Spreekt dat hier niet een beetje allemaal tegen?
          -mensen op niveau van BD, klinkt wel redelijk negatief....
          -niets komen delen en enkel kennis oppotten....

          Tja, als de mensen op niveau van BD dan toch zo laag ingeschat worden, zoals er minderwaardig wordt gedaan over newbies, en er wordt dan zoveel geklaagd over het feit dat newbies vragen stellen, moet er dan weer geklaagd worden dat mensen met een laag niveau enkel kijken en leren?????

          Ge gaat mij nooit horen klagen over newbies, ik ben er zelf een (geweest?).
          Als ik een zinnig antwoord op een discusie kan geven zal ik dat zeker doen, maar als ik iemand een verwijzing kan geven naar een andere thread/website waar dit al behandeld is, dan zal ik dit nog veel liever doen.

          Maar ik zal ook niet direct vragen: hoe doe ik dit of dat zonder eerst het web afgezocht te hebben met alle mogelijkheden die ik ken.


          Misschien tijd voor een newbie forum? Waar de beginnersvragen gesteld kunnen worden, en de gevorderden en PRO's eens een antwoordje kunnen geven als ze tijd en zin hebben?


          Groetjes

          Bart
          Helemaal mee eens met wat hier gezegd wordt.
          Die "pro's" (dikwijls eigendunk pro's) hebben zoals alle newbies door een leerproces moeten gaan. Ook zij hebben grotere voorbeelden gehad of geprobeerd om de technieken te kopieren. Vaak zijn de gebruikte technieken kinderlijk gemakkelijk.....maar worden ze angstvallig geheim gehouden. Stel je voor dat een newbie door deze techniek op de kortste keren op het niveau van zo'n pro geraakt......dat kunnen sommige pro's echt niet hebben en daarom blijft hun mondje dicht. Er zijn natuurlijk op BD ook heel wat mensen die graag hun kennis delen ......en dat lijkt me nu echt een goeie eigenschap wanneer je aan een forum deelneemt. Het is volgens mij ook de enige reden waarom fora interessant blijven.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #20
            Re: Meesterwerk

            Het gaat hier niet om of newbies al dan niet welkom zijn, maar om een vraag over een bepaalde bewerking van de topicstarter. Dus graag weer on-topic aub. Off-topic reacties worden vanaf nu verwijderd.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #21
              Re: Meesterwerk

              Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
              Het gaat hier niet om of newbies al dan niet welkom zijn, maar om een vraag over een bepaalde bewerking van de topicstarter. Dus graag weer on-topic aub. Off-topic reacties worden vanaf nu verwijderd.
              Ik heb er geen moeite mee, dat het off-topic is geworden. (voor zover ik dat mag zeggen) Waarschijnlijk was er behoefte voor...

              Alleen vond het wel een heel interesant waar het over ging. Wanneer ben je nu geen newbie. Photoshop is zo groot en machtig edit application, dat je jaren met dit applicatie moet gewerkt hebben.

              Ik had het hier over een stijl wat iemand had een bepaalde techniek, hoe je zoiets krijgt. Ik ben zeker nu 1 maand bezig om het onder de knie te krigen maar kom niet eens in de buurt.

              Nu werk ik al met PS zeker 2 jaar, en maak Jaar of 5 foto's. Ben ik nu een Newbie omdat ik die vraag heb gesteld.

              Off-topic. Vind wel dat BD een leuke forum is. Lekker in mijn taal. zitten hele goede lui tussen die lekker met PS bezig zijn of andere tools. En ze zijn serieus

              bedankt

              Comment


              • #22
                Re: Meesterwerk

                Ik vind deze afwijking ook wel nuttig, want de opm. errond worden veelvuldig misbegrepen (zelf zou ik het anders heel goed begrijpen ).

                Oorspronkelijk geplaatst door bartjoosen Bekijk bericht
                Spreekt dat hier niet een beetje allemaal tegen?
                -mensen op niveau van BD, klinkt wel redelijk negatief....
                -niets komen delen en enkel kennis oppotten....
                Een bewijs van negativiteit zou kunnen zijn dat de zin meerdere interpretaties kent en dat dan de negatieve wordt uitgekozen... (ook nadeel v/d geschreven taal).
                Lees: mensen op niveau (hier op BD) en steek het desnoods op mijn zinsconstructie
                Zo'n mensen zijn dan bv de maker van je genoemde site, FotoFolio, Trebs, Perrush zit op het goede pad (maar die deelt ook), ...

                Maar ik zal ook niet direct vragen: hoe doe ik dit of dat zonder eerst het web afgezocht te hebben met alle mogelijkheden die ik ken.
                Voilà, en daarin zijt ge eerder een uitzondering. Een hoop "newbies" vraagt maar op en bekijkt niet eens de Help in het programma dat voor hun neus staat Begrijpelijkerwijze is dat irritant en zullen een boel "mensen van niveau" hun tijd daar niet insteken, sta ik volledig achter. Je moet als "meerweter" voor jezelf uitmaken of je meer leert met "fulltime" voor jezelf hiermee bezig te zijn of dat je ook merkwaardig veel bijleert door je kennis te delen en ander het beste antwoord te proberen geven. Bij mij wisselt het af en vind voor beiden iets te zeggen, maar ik zou zeker verder staan als ik het hier links liet liggen. Anderzijds dwingt het helpen je hier om al eens meer iets te doen, wanneer je anders meer de neiging hebt alleen maar kennis te verzamelen.

                Ik begrijp anderzijds ook wel dat mensen die thuis zijn gekomen van hun werk niet de fut hebben om nog research te gaan doen. Ook ik heb heel af en toe wel eens zin om domweg een vraag te gaan stellen ipv altijd alles eerst grondig te gaan researchen, "maar toch"...

                Als ik daaruit neig te besluiten dat om een beetje geënergetiseerd te blijven elk niveau best zijn eigen niveau helpt, dan moet ik daarmee inzien dat mensen als Nina (ea) deze plaats kunnen invullen; ik begrijp dan alleen niet dat ze niet blij zijn wanneer hun uitleg op correcte manier verbeterd wordt.

                Ideaal in allerlei takken is natuurlijk altijd dat je als enige onder de groten mag vertoeven, maar dan moet je wel veel bereidheid tonen om zelf te werken/onderzoeken als je daar welkom wil zijn. Je moet dan niet afkomen met vragen over basiskennis die sneller in je Help zijn gevonden dan het gevraagd is.

                Misschien tijd voor een newbie forum? Waar de beginnersvragen gesteld kunnen worden, en de gevorderden en PRO's eens een antwoordje kunnen geven als ze tijd en zin hebben?
                Voor mij is dit reeds zo En uiteenhouden kan je het toch niet.

                Over newbie gesproken... Ik voel me zo'n grote newbie dan eender wie, zeker in PS. De cliché van "hoe meer je weet, hoe meer dat je beseft hoe weinig je weet" + de uitgebreide aspecten van nabewerking.
                Ik heb nog altijd het gevoel dat ik pas begonnen ben en werk nog dagelijks aan basisaspecten. Wel ben ik op 1,5 jaar ver gekomen. Ervoor gebruikte ik PS enkel voor crop, resize en... brightness/contrast Dit is gebeurd toen ik er beroepsmatig meer mee te maken kreeg en ben toen gaan lezen, lezen, lezen, veel video's bekijken en uitproberen. Gelukkig zat ik al in het grafische, dus de uitleg is geen Chinees voor mij. Vragen in fora stel ik zelden want met wat intuïtie vind je het meeste en méér zelf wel. Hetgeen dat ik dan wil weten wordt eerder niet beantwoord omdat niemand anders het schijnt te weten of het is "geheim"

                Ik bedenk mij dikwijls hoe ik mensen benijd die al jaar en dag met PS bezig zijn en hoever ik dan wel al zou gestaan hebben... Gelukkig is e.e.a. relatief snel bij te halen, naargelang wat je juist wil. Je moet wel feeling hebben voor de beste bronnen en niet tevreden blijven met Scott Kelby-boekjes
                Last edited by maGuy; 30 juli 2007, 03:10.

                Comment


                • #23
                  Re: Meesterwerk

                  Oorspronkelijk geplaatst door flexlive Bekijk bericht
                  Ik had het hier over een stijl wat iemand had een bepaalde techniek, hoe je zoiets krijgt. Ik ben zeker nu 1 maand bezig om het onder de knie te krigen maar kom niet eens in de buurt.
                  Herken ik helemaal. Ik ben als jonge tiener al in de computerwereld terechtgekomen (ZX-81) en trek met de meeste programma's vanzelf mijn plan. Echter niet met PS in den beginne, wat ik lang heel onintuïtief heb gevonden. Zo moet je toch wel een aantal shortcuts en eigenaardigheidjes kennen om je niet constant te frustreren. Ik hou me dan ook zeer graag bezig met actions en scripts om mijn workflow krachtig maar toch efficient te maken.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Meesterwerk

                    Aangezien het toch meer om het al dan niet welkom zijn van newbies gaat en niet echt meer om de openingsvraag, gaat hier toch een slotje op. Want ondanks dat de discussie interessant is, hoort deze niet thuis in Fotobewerking.
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment

                    Working...
                    X