Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met hdr maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem met hdr maken

Ik probeer in photoshop cs2 een hdr te maken van 1 foto. Ik heb hem 2 keer gekopieëerd: 1 normale belichting, 1 extreem onderbelicht (in histogram gecontroleerd) en 1 extreem overbelicht (ook gecontroleerd in histogram) Maar als ik ze dan in photoshop samen wil voegen tot een hdr afbeelding krijg ik de melding dat het wegens te weinig verschillen niet mogelijk is een hdr afbeelding te maken Hoe kan dat nou?

Re: probleem met hdr maken

Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
    Ik probeer in photoshop cs2 een hdr te maken van 1 foto. Ik heb hem 2 keer gekopieëerd: 1 normale belichting, 1 extreem onderbelicht (in histogram gecontroleerd) en 1 extreem overbelicht (ook gecontroleerd in histogram) Maar als ik ze dan in photoshop samen wil voegen tot een hdr afbeelding krijg ik de melding dat het wegens te weinig verschillen niet mogelijk is een hdr afbeelding te maken Hoe kan dat nou?

beter dat je photomatix gebruikt...daar geen problemen van die aard!..mvg!
    Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Dat komt omdat je niet vertrekt van echt over- en onderbelichte originelen. Zie de vele posts die dit onderwerp reeds behandelen.

Tom.

Comment

Misschien kan deze pseudo-hdr methode je wel helpen indien je een problematische foto hebt en je geen echte HDR kan of wil toepassen.

Je hebt 2 identieke foto's met een verschillende exposure waarde. Het is dus een soort van HDR toepassing maar dan via blending (met max.2 foto's).

Je sleept de lichte foto bovenop de donkere foto. Je krijgt 2 lagen:
        laag 1: donkere foto
        laag 2:lichtere foto

op laag 2 klik je ctrl-alt-3, je krijgt een selectie op je foto.
        je klikt op add layer mask (laagmasker)in je lagenpallet
        bij laag 1 is er nu een laagmasker gemaakt aan de hand van je selectie.
        de laagmasker die blur je (tss 10 a 20)
        nu kun je de levels van je laagmasker nog wat aanpassen.
        SITE: http://www.xraypictures.be
        FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

Concreet nr uw vraag : het werkt in PS NIET van vanuit 1 raw twee (of meer) verschillende versies te maken en deze dan binnen te trekken. Zoals je hebt gemerkt.
          Je moet echt wel meer dan 1 foto nemen.

Comment

Ik had hetzelfde probleem vreemd genoeg ook nadat ik wél drie foto's had met verschillende belichting (2 volle stops verschil) In photomatix had ik geen probleem, of ik nu vanuit 1 foto werkte of met meerdere.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
              Misschien kan deze pseudo-hdr methode je wel helpen indien je een problematische foto hebt en je geen echte HDR kan of wil toepassen.

Je hebt 2 identieke foto's met een verschillende exposure waarde. Het is dus een soort van HDR toepassing maar dan via blending (met max.2 foto's).

Je sleept de lichte foto bovenop de donkere foto. Je krijgt 2 lagen:
              laag 1: donkere foto
              laag 2:lichtere foto

op laag 2 klik je ctrl-alt-3, je krijgt een selectie op je foto.
              je klikt op add layer mask (laagmasker)in je lagenpallet
              bij laag 1 is er nu een laagmasker gemaakt aan de hand van je selectie.
              de laagmasker die blur je (tss 10 a 20)
              nu kun je de levels van je laagmasker nog wat aanpassen.
              Heb je niet twee stappen vergeten?
              Na selecteren moet je wel op laag 1 gaan staan
              Welke overvloeimodus gebruik je voor laag 2? Met overlay werkt het dacht ik.
              André Langenus (EFIAP)

Comment

Working...
              X