Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelichting !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overbelichting !!!

Help ...
    Dit gaat mijn klakske te boven ( het moet natuurlijk niet veel zijn om mijn klakske te boven te gaan he ! )

Ik maak in de studio een opname.
    Ik belicht mijn model
    En ik zet op de achtergrond een flitser met een snuit om een witte bol achter het model op de achtergrond te krijgen... tot zover geen probleem !

Meestal werk ik in jpg, maar omdat ik dacht om die foto's in het groot af te drukken werkte ik ook eens in RAW ( gelijk de echte ) ...

Nu de foto open ik met de rawconvertor van Photoshop 2 ( Bridge dus ).
    Als ik de foto zie in de raw converter is alles perfect.
    Omdat mijn foto goed is bij de opname moet ik niks doen in die rawconvertor en kan ik op "open" klikken.
    In het venster van de rawconverter zie ik wel dat mijn hooglichten uitgerbrand zijn ( witte bol op de achtergrond ). Maar dat wil ik zo ! Ik wil een spier witte bol die naar grijs verloopt in de achtergrond... Dus als ik het vinkje "highlights" eens aanzet zie ik idd dat er een deel van mijn witte bol uitgebrand is. Als ik dat vinkje terug uitzet is die rode vlek die laat zien dat ik uitgebrande delen heb terug weg en zie ik de foto normaal.
    Tot zover geen probleem.

Ik open de foto in photoshop en ik zie dat er in de witte bol allemaal kleuren zitten met allerhande gekleurde stipjes in ???
    Dus de foto zie ik nu in Photoshop en niet meer in bridge...
    En toch zie ik op de foto rare dingen.

Weet iemand hoe ik die rare "overbelichtingdingen" kan laten waar ze zijn en mijn foto normaal op mijn scherm kan krijgen ? Dus met een overbelichte bol, maar zonder die gele rand.

Een andere rawconverter is geen optie. Ik wil een oplossing in bridge/photoshop...

Ik kan natuurlijk die gele rand wegwerken door die te overschilderen met wit, maar dit kan toch de bedoeling niet zijn he ?

Op de foto heb ik de histogram gezet om te laten zien dat er idd wit ( 255 ) in de foto zit.

Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Re: Overbelichting !!!

die rare kleuren komen precies overeen met je highlightsaanduiding van raw.
    denk dat je in die richting moet zoeken . evenwel nadat je op openen geklikt hebt in de bridgerawconverter , moet je de foto normal zien .
    heb je de laatste versie van van rawconverter ??
    anders die eens proberen te installeren .

Comment

Ik kan alleen maar gokken dat het niet schoon is.

Ik zie dat het met een Fuji is getrokken. Is het met de S5 Pro getrokken?
      Ik dacht dat de S5 alleen met de laatste ACR 4.1 werd ondersteund maar deze laatste is dat weer enkel compatibel met PS CS3.

Ik heb dergelijke zaken alleszinds nog nooit voorgehad.

Comment

Verdienstelijke gok...

Ik werk ( allee werken ) met de S3 en heb dit anders nog nooit eerder meegemaakt.
        Ik ben geen Raw man maar het is niet de eerste keer dat ik een raw bewerk en nog nooit had ik dit...
        Ik heb alle mogelijke knopjes geprobeerd om dat ik eerst dacht dat het iets zeer eenvouding zou geweest zijn, maar niks !!!

Ondertussen heb ik in plaats van de raw te "openen" in PS de rax gesaved als PSD en dan geopend in PS en dan is het wel goed ???

Ik kan dus mijn plan trekken, maar toch zou ik graag weten hoe dit komt ( niet dat ik kerieus ben hoor, maar ik weet graag alles )
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
        X