Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

How he DOES create these images?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: How he DOES create these images?

Ja, dragan is een stijl, net zoals HDR, of cross-processing. Misschien zijn er plugins of actions voor, maar meestal krijg je meer controle over het doel als je weet hoe die dingen in feite gebeuren..

Maar hetzelfde gevoel bekruipt mij als iemand aankondigt in Showcase of Fotodiscussie dat zijn foto "zo recht uit het toestel komt", met "hoogstens sharpening en een beetje cropping".. Wat heb je aan die informatie? Maakt dat een betere fotograaf? Tenzij je natuurlijk een foto aanbiedt om een stuk hardware te laten evalueren (wat glas of sensor of zo).

Tuurlijk, alles begint bij het fotograferen zelf. Garbage in = garbage out. Maar uiteindelijk probeer je een beeld te vormen naar je eigen gevoelens, en dan is alles toegelaten, in mijn opinie. Als het slecht gedaan is, net zoals een foto mislukt kan zijn, dan komt het kitscherig over en haakt het publiek af. Maar als het goed gedaan is? Waarom niet?

Dave
    pixelpusher

Comment

Dit is de laatste mail van Rarindra die ik ontvangen heb.......Het zal gissen blijven denk ik.......Ik kan me er niets bij voorstellen dat je zijn foto's zo uit je toestel haalt, ben er wel helemaal overtuigd van dat er flink wat PS in zit.
      Ook kan ik me voorstellen dat jij je PS geheimen niet wilt vertellen, vooral als je zo'n lovende woorden krijgt. Misschien ben je bang dat anderen deze techniek ook gaan toepassen en dat je dan niet meer alleen bent. Natuurlijk sneu voor de leergierigen onder ons. Ik vergelijk het maar met een magic show waar je de geheimen ook niet van kent en waar je maar moet gissen.
      Wel jammer.

Hi Chris,

I am so sorry that this image was so complicated to explain. Your imagination is more important than your technic.

Regards
      Rarindra

On 2/20/07, Petra en Chris <,,,,,,,,,,,,.nl> wrote:
      >
      >
      > Hi Rarindra,
      >
      >
      >
      > Here I'm back again from Holland. I was searching and looking to your
      > photos again and on one photo (
      > http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=5011960)
      >
      > you wrote by details "merged some images".How did you do that?

Comment

...is toch duidelijk dat hij er niks over kwijt wil.
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Als ik nu gewoon deze foto bekijk van mister Prakarsa, dan zou ik zeggen (afin, ik weet het eigenlijk voor 98 % zeker)

- Dieren en personages zijn apart gefotografeerd in zonlicht, evenals de gebouwen, lucht en vogels.
          - De maan is er op gefotoshopped. (gewoon cirkel selecteren, wat faden, lichter maken en ev. nog wat blenden met de onderliggende laag).

Misteffect is gefotoshopped en de weerspiegelingen zijn copieen van zijn échte dieren (die hij toch reeds gedetoureerd had). Bij de weerspiegelingen moest hij deze dan nog enkel faden en een perspectivische correctie toepassen.

De weerspiegelingen kloppen trouwens al geen kanten. Ja je hebt wel de 'indruk' dat ze juist zijn, maar dat is absoluut niet zo.

Dit beeld zijn allen samengevoegde elementen.

Dit is veel photoshop en weinig fotografie.

Het belangrijkste in al zijn 'fotografie' is trouwens dat alles in zonlicht is gefotogafeerd, en nadien bewerkt. De meeste van zijn personages zijn volgens mij later toegevoegd, of verplaatst....en bewerkt natuurlijk.

Het zou mij niet verwonderen dat hij een ganse collectie van mensen, kinderen en dieren heeft, die hij dan later in zijn landschappen inwerkt.
          Dit hoeft geen regel te zijn, maar het helpt.

De sfeer van veel van zijn werken deed mij op het eerste zicht denken aan de kitcherige boslandschapschilderijtjes uit de jaren 60. Die waren ook door velen geliefd.
          Het woord 'kitch' mag je hier niet verwarren met onkunde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Maar uiteindelijk probeer je een beeld te vormen naar je eigen gevoelens, en dan is alles toegelaten, in mijn opinie. Als het slecht gedaan is, net zoals een foto mislukt kan zijn, dan komt het kitscherig over en haakt het publiek af. Maar als het goed gedaan is? Waarom niet?
            Absoluut akkoord!

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
            Ook kan ik me voorstellen dat jij je PS geheimen niet wilt vertellen, vooral als je zo'n lovende woorden krijgt. Misschien ben je bang dat anderen deze techniek ook gaan toepassen en dat je dan niet meer alleen bent.
            Hij wil er gewoon niets over kwijt, hij heeft waarschijnlijk al honderden vragen erover gehad, als hij het wou delen had hij al lang een tutorial gemaakt. Zijn goed recht natuurlijk.

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
            Dit is veel photoshop en weinig fotografie.
            Je haalt er nu wel ge meest extreme uit he. Voor mij is het een goede combinatie tussen beide.
            Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Even een draad van een jaartje geleden wat nieuw leven inblazen.

Ik begrijp niet goed waarom de maker zo mysterieus doet over zijn foto's. Een aantal is zonder meer subliem, ook al zijn ze bewerkt. Een aantal foto's waar kinderen op staan vind ik zonder meer ontroerend.

Ook al is hier een doorwinterd Photoshopper aan het werk: de compositie van veel foto's is schitterend en de manier waarop de maker met licht speelt is bewonderenswaardig.
              Last edited by frankonl; 12 januari 2008, 23:21. Reden: spelfaut

Comment

foutje*
                Last edited by fusemedia; 13 januari 2008, 09:23.

Comment

DreamSuite - Mysticak lighting

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Ja, dragan is een stijl, net zoals HDR, of cross-processing. Misschien zijn er plugins of actions voor, maar meestal krijg je meer controle over het doel als je weet hoe die dingen in feite gebeuren..

Maar hetzelfde gevoel bekruipt mij als iemand aankondigt in Showcase of Fotodiscussie dat zijn foto "zo recht uit het toestel komt", met "hoogstens sharpening en een beetje cropping".. Wat heb je aan die informatie? Maakt dat een betere fotograaf? Tenzij je natuurlijk een foto aanbiedt om een stuk hardware te laten evalueren (wat glas of sensor of zo).

Tuurlijk, alles begint bij het fotograferen zelf. Garbage in = garbage out. Maar uiteindelijk probeer je een beeld te vormen naar je eigen gevoelens, en dan is alles toegelaten, in mijn opinie. Als het slecht gedaan is, net zoals een foto mislukt kan zijn, dan komt het kitscherig over en haakt het publiek af. Maar als het goed gedaan is? Waarom niet?

Dave
                    Hier ga ik nu eens 100% mee akkoord zie

Ik krijg ook vaak te horen "ik ben tegen bewerking in photoshop", alsof dat iemand een betere fotograaf maakt.
                    Da's alsof een analoge fotograaf z'n doka wegdoet en filmpjes afgeeft bij de 1-uur ontwikkel-shop. (niets tegen die dingen hoor, maar de controle over je beeld gaat dan toch grotendeels weg)
                    Bewerking maakt nooit van een slechte foto een goede, wel van een goede een zeer goede.

Ergens ben ik wel blij dat deze meneer z'n techniek voor zich houdt, omdat je anders een vloedgolf aan foto's krijgt die op identiek dezelfde manier bewerkt worden, en dan het originele en het mysterie volledig verdwijnt.

Tom
                    ~TDN
                    fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Na het zien van de foto's ging er bij mij een lichtje branden.
                      De man gebruikt volgens mij de PS filters van NIK Color Efex Pro 3.0

Het programma is niet goedkoop maar de resultaten zijn subliem en na wat oefenwerk zijn zulke effecten gemakkelijk na te bootsen.

Wat je met Color Efex Pro zoal kan doen zie je hier.
                      Bekijk alsook de video-tuts. (Klik bovenaan in de hoofding op "Learn" en selecteer vervolgens "Color Efex Pro 3.0".)

Voila, de geheimen van deze man zijn bij deze (waarschijnlijk) bloodgelegd.

Comment

Ik vrees van niet want die man doet dit al lang voor dat die 3.0 filterset bestond. Hij heeft gewoon goede kennis van PS en kan vooral goed dodgen en burnen.

Zijn stelling dat er nauwelijks post processing aan te pas komt, is wel super ridicuul. Verder begint het wel apewerk te worden, want hij doet altijd hetzelfde....

Comment

Zo moeilijk is het nu ook weer niet om een feërieke sfeer in je foto te krijgen.
                          Heb even een ordinaire foto van een bos bewerkt, voor en na op

Het is nog lang niet het effect van zijn foto's, maar dit is ook op een kwartiertje gedaan: kleur geboost, contrast omhoog, filtertje Diffuse Glow en Gaussian Blur, en voila: de sfeer zit al helemaal anders.
                          Daar hoef je dus niet voor naar Indonesië

Uiteraard moet je met goede foto's beginnen, maar met een goede kennis van Photoshop en veel tijd kan je echt wel totaal nieuwe plaatjes maken.

Comment

Er is duidelijk gewerkt aan de fotos...

- contrast en saturatie naar boven gehaald
                            - selectief dodge and burn om details (dieren en mensen) naar voor te brengen
                            - selectieve onscherpte
                            - en ook gradual ND filters en vignetting effecten.

Ik denk dat vooral die laatste stap cruciaal is, het legt vaak de juiste nadruk in een foto die anders misschien heel vlak zou zijn.

hier zie je bv. duidelijk rechts boven en links onder een graduele filter aan het werk, no way dat dat natuurlijk was.

en hier is heel de rechtse kant vreemd donker

leuke fotos goeie bewerking, en zoals de bos foto van phaida, waarschijnlijk photoshopwerk...
                            Ricoh Caplio GX100

http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

Comment

Er zijn er nog die aan het zoeken zijn ...
                              Mvg. Renzowoef
                              Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Photoshop of niet, het zijn hier en daar ijzersterke composities. Schitterend licht, versterkt op een of andere manier (ik gok op photoshop of iets dergelijks)

Dat ze helemaal niet bewerkt zijn lijkt me vrij tot zeer onwaarschijnlijk. Ze zijn wel goed bewerkt: subtiliteit is alles bij zulke fotografie.

Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van het feit dat een bewerkt beeld, startend van een GOEDE foto, een meer dan schitterend resultaat kan geven.

EDIT:
                                Ik krijg ook vaak te horen "ik ben tegen bewerking in photoshop", alsof dat iemand een betere fotograaf maakt.
                                Daar huiver ik ook van. Hoe vaak hoor ik dat wel niet met de neus in de lucht alsof bewerkte foto's stinken... Dat bevestigt volgens mij eerder het feit dat het nooit geprobeerd is, of dat het wel geprobeerd is maar mislukt ofzo.

Het doel heiligt de middelen. Ik persoonlijk aanzie foto's als bouwstenen om een beeld te maken. In de advertising wereld is dat normaal, in tegenstelling tot een grote groep (amateur?)fotografen die er principieel tegen blijken te zijn om een of andere hoger doel.
                                Last edited by declined; 25 januari 2008, 19:32.

Comment

Working...
                                X