Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prachtige foto, maar toch hulp nodig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: prachtige foto, maar toch hulp nodig

die techniek van Russel werkt prima als er een mooi onderscheid is tss de voorgrond en de achtergrond.. maar probeer die techniek maar eens toe te passen op deze foto:

ik slaag er niet in bij moeilijkere foto's zoals deze, waar sommige raakvlakken van de achtergrond ongeveer dezeflde kleur hebben als de voorgrond.
    Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

Comment

De techniek van Russell is hier allicht overkill aangezien je niet echt veel haartjes hebt die loshangen. Verder heb je door de frontale flits ook een slagschaduw die op vele plaatsen een hoog contrast geven. Kan je gaan gebruiken.

Daarnaast bestaat een deel van de techniek erin achtergrond en voorgrond zo verschillend mogelijk te maken door :
      * te kijken in de verschillende kanalen of je een onderscheid kan vinden
      * curves en levels toe te passen

heb je deze laatste al eens geprobeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
        * curves en levels toe te passen

heb je deze laatste al eens geprobeerd?
        daarmee lukt het mij ook niet, maar dat zal wel aan mij liggen..
        het beste resultaat krijg ik door er een masker op te zetten en met de brush de achtergrond weg te vagen, evt. correcties aanbrengen met de omgekeerde kleur en de randjes afwerken met een zachte brush op lagere opaciteit..

geeft een redelijk resultaat (toch alleszins 200x beter dan lasso-selectie), maar het is redelijk veel werk en als ik die haren uit sommige andere selecties zie, kan het toch nog beter.. maar dan zal het op een andere manier moeten
        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

Comment

Heb er eens nr gekeken. Enige probleem is de dame in het midden en het haar dat weinig contrasteert met de muur.
          Als je met de channelmixer het groene kanaal op 200% zet en dan wat burnt (eerst middentonen donkerder maken en eens doe donkerder zijn de schadows ) kan je het eruit halen. Maar vind russell hier nog altijd overkill.

Comment

Heb er eens nr gekeken. Enige probleem is de dame in het midden en het haar dat weinig contrasteert met de muur.
            Als je met de channelmixer het groene kanaal op 200% zet en dan wat burnt (eerst middentonen donkerder maken en eens doe donkerder zijn de schadows ) kan je het eruit halen. Maar vind russell hier nog altijd overkill.
            thx, ik zal dat morgen eens proberen.

Comment

het zal wel aan mij liggen maar ik kom niet tot een goeie selectie als ik op deze manier werk, maar ik heb gewone de gehele techniek nog niet goed onder de knie denk ik.

Kan ik ergens een tutorial vinden voor deze techniek of zou iemand zo vriendelijk willen zijn om het eventjes stap voor stap uit de doeken te doen?

wat ik nu gedaan heb:

- ik dupliceer de layer
              - ik creëer een nieuwe "adjustment / fill layer" en kies daarvoor de channel mixer
              - vanaf hier weet ik niet goed hoe ik verder moet: monochrome aanvinken of niet? rood eerst op 0% zetten alvorens ik groen op 200% zet? ik heb alle mogelijkheden reeds geprobeerd
              - met de levels probeer ik een onderscheid te vinden tss de haren en de achtergrond (maar dat lukt niet erg bij de dame in't midden van de foto) en dan gebruik ik de burn ik de midtones (of moet ik net de shadows burnen?)

ik kom dus nooit tot voldoende onderscheid tss de haren en de kerstboom.

Comment

Ja, je moet 'monochrome' aanvinken. En nadien spelen met de schuivertjes, en dodgen, en burnen, en levellen, en painten, enz...

Maar als je het op die manier wil doen, zal je verschillende maskers moeten maken, en ze nadien samenvoegen...en dan nog betwijfel ik tenzeerste het resultaat.
                De beste oplossing is volgens mij de 'manuele' methode.

Maar eigenlijk zou je een link moeten leggen naar de originele foto, want een foto detoureren van 600 x 900 pix, kan gemakkelijk een andere techniek vragen dan dezelfde foto bij 2000 x 3000 pix.
                Zelfs de achtergrond die je gaat gebruiken speelt een grote rol. Alsook de resolutie waarop je gaat afprinten.

Een foto die perfect gedetoureerd is, kan goed lijken op een bepaalde achtergrond, en slecht op een andere. M.a.w. de keuze van de nieuwe achtergrond is uiterst belangrijk, en moet mogelijks ook aangepast worden.
                Het licht, of de lichtinval...hééél belangrijk.

Dit zijn zaken die je moet voor ogen hebben, alvoor je begint te detoureren, anders zal het resultaat, zelfs bij een perfecte detourage, onecht lijken.

Ja mensen, 't zijn details, maar oooh zo belangrijk voor een goed resultaat.

Comment

Working...
                X