Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op 5 min groter dyn. bereik verkrijgen via blending

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: op 5 min groter dyn. bereik verkrijgen via blending

Heb eens snel naar die pdf gekeken. Misschien later eens te goei.
    Volgende zaken vallen me op :

1) In de inleiding staat :"Camera RAW returns the image data as luminance information." Dit is inderdaad het probleem als je highlights recovert in photoshop. Dan krijg je grote kleurvlakken -met dus nauwelijks kleurinformatie - die niet fotorealistisch overkomen.
    Het voorbeeld in de PDF met de tegels in de badkamer is dan uiteraard opportunistisch gekozen want tegels zijn inderdaad ... gekleurde vlakken.
    Probeer maar eens met een meer gedetailleerde foto ....
    2) Het noodzaakt nog een pak handelingen met maskers enzo.

Bij DXO neem je gewoon optie highlight recovery ; even wachten want intensief voor de cpu en boem een goed resultaat. Hoe ze het doen weet ik niet, maar dat geldt ook voor vb hun excellente distortie correctie.
    Last edited by PSG; 20 februari 2006, 23:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
      1) In de inleiding staat :"Camera RAW returns the image data as luminance information." Dit is inderdaad het probleem als je highlights recovert in photoshop.
      Dus jij zegt dat andere software dat anders doet? Wat meer is er uit te halen dan luminance information?

Comment

JorisB: bedankt! Dit is eigenlijk wat ik tot nu toe deed maar vergt natuurlijk veel handelingen. Ik ga de trial van DXO eens uittesten!
        Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rept
          JorisB: bedankt! Dit is eigenlijk wat ik tot nu toe deed maar vergt natuurlijk veel handelingen. Ik ga de trial van DXO eens uittesten!
          Dat kan je doen via HDR files!
          Dat is een image file die meerdere exposures bezit van 1 scene!

Dus je neemt bv 10 exposures van 1 bepaalde scene (liefst op statief). Dan voeg je die samen in PS CS1/2 en maak je er een HDRI van. Deze file heeft een dynamisch bereik wat 20x hoger is dan 1 foto van die scene. Je kan dan realtime met de exposure spelen.

OpenEXR is zo'n free en open formaat ontwikkelt door LUCAS film. Dat wordt in 3D programma's gebruikt maar kan je ook voor fotografie gebruiken.

Easy peasy.. lemon squizy!
          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Met de gratis DRI van http://freeware.idimager.com heb je onderstaand resultaat. Al met al nog geen minuut (incl downloadedn ):

Zonder auto levels:

Kijk vooral naar het detail in de steen en de bomen op de achtergrond.

Daarna nog auto levels gedaan om meer op jouw resultaat te lijken.
            Last edited by Havezet; 21 februari 2006, 09:40.

Comment

ik vond dit een interessante 'manuele' methode
              als ik de HDR-tool van CS2 gebruik, wil ie nooit tot een resultaat overgaan
              nadat ie de 2 exposures verwerkt, geeft ie een boodschap dat er te weinig dyn. bereik is of zoiets

wie weet wat eigenlijk 't probleem is ?

ik heb dus de 2 bovenstaande jpg's gebruikt zoals voor de manuele methode
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                Dat kan je doen via HDR files!
                Dat is een image file die meerdere exposures bezit van 1 scene!

Dus je neemt bv 10 exposures van 1 bepaalde scene (liefst op statief). Dan voeg je die samen in PS CS1/2 en maak je er een HDRI van. Deze file heeft een dynamisch bereik wat 20x hoger is dan 1 foto van die scene. Je kan dan realtime met de exposure spelen.
                Voila se, weer iets bijgeleerd. Ik kon dit ook al manueel doen maar heb het nooit gedaan omdat ik nooit een statief meeneem. Nu zie ik dat CS2 de beelden automatisch kan aligneren. Binnenkort eens proberen

Comment

wie weet wat eigenlijk 't probleem is
                  Denk dat ps dezelfde waardes ziet bij je 2 foto's omdat je jpegs gebruikt.
                  Je kunt natuurlijk werken met foto's die in bracketing geschoten zijn, maar het kan ook met 1 NEF ofzelfs met 1 jpeg.
                  Zo doe ik dat:
                  -Met 1 jpeg belicht ik 2 stops onder, daarna 1 stop onder daarna 0,daarna +1 en daarna +2.
                  -Al deze foto's sla ik op in een mapje als PNG. (Belangrijk, dus niet jpeg)
                  -Dan open ik de foto's in HDR
                  - als de foto's geladen zijn vraagt hij per foto naar bepaalde waardes. Hier kies ik voor de -2 stop foto bv voor iso 50 dan resp. iso 100,200,400 en 800.
                  -OK drukken en het werkt...

Groetjes Edwin
                  Mijn Foto's

Comment

Havezet: ik kan bij de manuele methode lichter/donkerder resultaat bekomen
                    door te spelen met de opacity van de bovenste laag

in mijn vb heb ik em eerder wa donker gelaten, komt iets mooier uit zo

bedankt voor de tip

Edwin, ik ga da es proberen, thanx
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                      Dus jij zegt dat andere software dat anders doet? Wat meer is er uit te halen dan luminance information?
                      Ik heb duidelijk gezegd dat ik niet weet hoe DXO het doet, maar dat het resultaat heel wat anders is. Wat er technisch onder de motorkap zit weet ik niet. Wat ik wel weet is dat die mannen weten wat ze doen. Echte ingenieurtypes die zaken zoals de healing brush zouden kunnen uitvinden. Ook al zo een mathematisch pareltje waar de meeste stervelingen - mij inclusief - niets van snappen maar het resultaat is er wel.
                      Enige probleem voor de DXO-mannen is dat hun interface en marketing wat beter kan.

Comment

Edwin, het lukt maar niet met HDR

gesaved als PNG en met EV op -2, -1.5, -1, -0.5 en 0 van dezelfde NEF

op een bepaald moment krijg ik dan wel een schermpje waarbij je per foto de keuze hebt tussen sluitertijd/diafragma/ISO enerzijds en EV anderzijds

de OK knop is niet altijd aanklikbaar

heb beide geprobeerd maar telkens de boodschap onvoldoende dyn bereik
                        doe ik daar dan iets verkeerd ?

Comment

Tot nu toe heb ik alleen met hele stops onder- dan wel overbelichting gewerkt. BV: -2:-1:0:+1:+2. Bij de instelschermpjes geef ik dan voor de -2 foto bv iso 50, bij de -1 foto iso 100, bij de 0 foto iso 200 en dan 400 en dan 800iso in. Bij halve stops zul je iets met de sluitertijd moeten veranderen waarschijnlijk.
                          Tot nu toe moet ik wel zeggen dat het werken met 1 onderbelichte op een overbelichte foto veel sneller werkt en vaak betere resultaten geeft...
                          Maar ik blijf oefenen, want ik heb toch hele mooie resultaten gezien met HDR op het net. Hetzelfde geldt voor "Painting with Light" . Ongelooflijk fraaie resultaten worden daar mee gehaald...
                          Succes ermee en groetjes
                          Edwin
                          Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                            de OK knop is niet altijd aanklikbaar

heb beide geprobeerd maar telkens de boodschap onvoldoende dyn bereik
                            doe ik daar dan iets verkeerd ?
                            Heb ergens op internet gelezen dat je 3 shots nodig hebt. Ik heb zojuist een test gedaan: 3 shots getrokken met D70 in bracketing -1.7 0 +1.7. Die heb ik rechtstreeks kunnen inlezen in CS2 met Automate -> Merge to HDR.

Comment

Ik heb de topic rond HDR in photoshop niet helemaal gevolgd, maar ik geloof BIJ PHOTOSHOP HDR dat je uw verschillen moet realiseren via een verschil
                              in sluitertijd. Niet op een andere manier.

Vind die HDR inderdaad tricky. Een maal geprobeerd maar het lijkt me nog niet klaar te zijn. Zie het eerder als een voorsmaakje. Beeldschermen kunnen er ook nog niet mee om en dat maakt het minder intuitief.
                              Allee, k' zin geen expert. Just my 2 cents.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                                Ik heb de topic rond HDR in photoshop niet helemaal gevolgd, maar ik geloof BIJ PHOTOSHOP HDR dat je uw verschillen moet realiseren via een verschil in sluitertijd. Niet op een andere manier.
                                Klopt, heb ik ook gelezen. Ik zet toestel op Aperture priority en dan bracketing. Lukt perfect.

Comment

Working...
                                X