Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 of 2 lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1 of 2 lenzen?

Ik hem momenteel de Canon 18-55mm en 55-200mm in USM uitvoering.
    Is het slim om deze lenzen te vervangen door bijvoorbeeld een Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC?
    Gaat de kwaliteit vergelijkbaar zijn, of ben je sowieso beter af met 2 lenzen, elk bestemd voor het bereik waarvoor ze ontworpen zijn?

Alvast bedankt
    www.andram.be

Re: 1 of 2 lenzen?

niet verstandig is mijn ervaring, hou je maar aan je laast opgeschreven zin.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Waarom dan geen compactje met 10x zoom nemen ipv een grote logge dslr

Niet doen dus!

Comment

Een 55-200 heeft een vergroting van net geen 4X.
        Een 18-200 heeft een vergroting van iets meer dan 10X.
        De 50-500 uitgezonderd ken ik geen enkele lens die met 10X vergroting
        evengoed presteert als een lens met 3X of maximaal 4X vergroting.
        Ik zou het niet doen.
        fotosite

Comment

Je gaat de kwaliteit inderdaad niet verbeteren, maar wel het gebruiksgemak. Dat is toch ook een overweging waard. Ik vind het een enorm voordeel om niet van lens te moeten veranderen tijdens een uitstapje of zo ...

Gr's, Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
            Je gaat de kwaliteit inderdaad niet verbeteren, maar wel het gebruiksgemak. Dat is toch ook een overweging waard. Ik vind het een enorm voordeel om niet van lens te moeten veranderen tijdens een uitstapje of zo ...

Gr's, Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              Tja, mss dan toch maar die prosumer met 10 of 12 maal zoom ?
              de kwaliteit van een dslr + groobereiklens ligt meestal hoger.
              trouwens, in het algemeen ga je een paar lenzen hebben na een verloop van tijd. en dan kan je wisselen
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                de kwaliteit van een dslr + groobereiklens ligt meestal hoger.
                trouwens, in het algemeen ga je een paar lenzen hebben na een verloop van tijd. en dan kan je wisselen
                Uiteraard, ik reageerde ook alleen maar over de opmerking over gebruiksgemak.
                Imo koop je een DSLR omwille van de kwaliteit en de mogelijkheden. Je dan gaan beperken tot één weinig lichtsterke lens is de kar voor het paard spannen.
                (Ik had er een smileytje moeten bijplaatsen )
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                  Maar andram spreekt hier wel degelijk om zijn 2 lenzen te vervangen door 1, het omgekeerde dus!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andram
                    Ik hem momenteel de Canon 18-55mm en 55-200mm in USM uitvoering. Is het slim om deze lenzen te vervangen door bijvoorbeeld een Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC?[...]
                    Een fotografische of optische vraag is niet dezelfde als een financiële vraag. Laat ik het zo stellen:

Als je geld genoeg hebt, dan koop je een d-SLR met een wide prime (bv 14mm), een wide zoom (ca 16-40), een prime 50mm op F1.4, een 70-200, een 300mm prime etc etc etc...

Als dat niet het geval is, zou ik beginnen met één basislens, om al gaande de camera en de fotografie in het algemeen onder de knie te krijgen. En of die eerste basislens een kitlens of een sigma 18-200 is, maakt me niet zoveel uit.

Gaandeweg zul je ontdekken wat je wilt, wat je zoekt, wat je wilt fotograferen en hoe je wilt fotograferen. En daar pas je je lenzenpark op aan.

Een sigma 18-200 ligt daarbij denk ik niet in dat verlengde, maar eerder in het eerste traject. Als je gaat uitbreiden en je wilt dat niet meteen met een pak centen doen, neem dan bv een 50mm. Liefst een F1.4, maar met een F1.8 die veel goedkoper is, zul je geen slechte investering doen. Ga daar vervolgens eens mee aan de slag. Als je voor jouw fotografie geen echte winst ziet met een dergelijke lens, dan zit je met je huidige lenzen prima en is het dus slim om helemaal niks meer te vervangen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                      Gaandeweg zul je ontdekken wat je wilt, wat je zoekt, wat je wilt fotograferen en hoe je wilt fotograferen. En daar pas je je lenzenpark op aan
                      Dat klopt voor 200% !!
                      Ik heb de Tamron 18-200 gehad, maar was na 2 maand reeds weer verkocht wegens niet lichtsterk genoeg...
                      Bij lenzenkeuze primeerde voor mij in het begin ook het bereik, maar gaandeweg besefte ik gauw dat lichtsterkte veel belangrijker was dan een enorm bereik...

Maar optisch gezien is die Tamron 18-200 (of Sigma) volgens mij even goed als die 2 andere lenzen...
                      Ik heb er alleszins weinig verschil in gezien...

Comment

Nog een voordeel van 2 objectieven is dat als er eentje defect raakt je kan terugvallen op de andere, misschien wel niet de ideale lens voor die bepaalde omstandigheid maar je bent er wel mee geholpen.
                        Je bent natuurlijk altijd best af met de objectieven van het zelfde merk van je camera als het op kwaliteit aankomt dat ben ik toch van mening, ik heb al een paar objectieven van andere merken geprobeerd en er is toch altijd wel een verschil te merken.Dat wil niet zeggen dat die andere merken slecht zijn verre van , maar een objectief van hetzelfde merk van je toestel heeft toch altijd net dat klein beetje meer. Of dat het verschil in prijs waard is dat moet je maar zelf uitmaken.

Groetjes
                        Spogy
                        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

gezien de 2 lenzen die je nu hebt ook niet "de besten" zijn .. zal het verschil met de 18-200 best meevallen .. als je situaties hebt waar bereik belangriker is dan andere zaken kan het toch een goede keuze zijn

Comment

Working...
                          X