Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweede poging. Iemand ervaring met...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tweede poging. Iemand ervaring met...

Heb laatst een onderwerp gepost "niet tevreden over zoom".
    Ik zou nu graag een gamma zeer goede lenzen kopen, en denk dat ik voor prime lenzen ga. (zeer goede kwaliteit en toch betaalbaar)
    Heb wat aan het rond neuzen geweest en deze spreken mij wel aan.
    Mijn vraag: "heeft iemand ervaring met deze lenzen?"
    (Vooral scherpte, kleuren, vervorming)
    -Sigma 24mm F1.8 EX DG ASF Macro Nik-D)
    -Sigma 20mm F1.8 EX DG ASF RF Nik-D AF 82
    -Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Nikon AF 58
    -Sigma 30mm f/1.4 EX DC (HSM) DG Nikon
    -Nikkor AF-D 28MM/2.8 52S 52mm
    -Nikkor AF-D 20MM/2.8 62S 62mm

-De Nikkor 50mm/1.8 heb ik reeds. Ben daar heel tevreden over. (vandaar...)

Voor macro foto's, moet ik dan ook werken met een voorzetlens?
    (ik zie dikwijls foto's waar de ogen van vb. een vlieg zeer duidelijk zijn. Hoe doe je dit?)

Re: Tweede poging. Iemand ervaring met...

Ik heb drie Nikon primes:

de 20mm f2,8
    de 50mm f1,8
    de 85mm f1,8

de 85mm is mijn favoriet, zeker voor portretten, de 50 mm is de minst gebruikte.

de 20mm is niet even haarscherp als de 85mm, maar beter dan mijn tamron 28-75 f2,8 op 28mm. In praktijk gebruik ik die 20mm nogal veel voor binnen-opnamen en landschappen .. en ben zeker tevreden met de resultaten.

ik gebruik ook vaak de 20mm f2,8 samen met een Olympus WCON08B wat me een uitstekende 16mm prime oplevert. handig als je 12-24 f4,0 net niet lichtsterk genoeg blijkt te zijn.

de 85mm f1,8 durfde ik voor low light ook al eens gebruiken samen met de Olympus TCON14B .. maar heb intussen een 80-200 f2,8 en de 70-200 f2,8 VR wordt mogelijks mijn nieuwjaarscadeau, dus heel vermoedelijk dat ik die combinatie van 85mm+TCON14B niet meer zal gebruiken

voor macrofoto's waar je heel dicht bij komt gebruik je best een tussenring met een lichtsterke tele .. want zelf een vlieg 1:1 is niet beeldvullend op een afstand van 5 cm .. laat staan dat je en detail wilt cadreren

Comment

Working...
    X